woensdag 12 december 2018

12 december 2018

Dag van:
Krabben.... krabben....!!!!!
Ijs op de ruit....
Brrrrr... koud...
 Ik twijfelde binnen nog of ik de wollen trui wel aan zou trekken... nou niks geen spijt van nu....
Van... gelukkig nog geen gladde wegen... en de boord  thermometer geeft 2 graden aan...
Da's toch écht boven nul....
Maar jee... met die gladheid vergis ik me. . want in de voorlaatste bocht naar mijn werk zou ik me daar toch even bijna uit de bocht glibberen....
Morgen daar maar wat gas inhouden....
Van... in de klas begin ik met les voorbereidingen. .
Tientallen plaatjes van kerst lekkernij uit de jumbo tijdschriften knippen....
Waar die dingen al niet goed voor zijn...
Ik kan op het laatst geen rollade, zalm hapje, ijsje, chocolade met zien...
De lust in het kerstdiner zou je spontaan vergaan....
Terwijl toch eigenlijk die tijdschriften bedoelt zijn die lust op te wekken....
Het is echter zo'n veelheid aan etenswaar dat alleen de zalm rolletjes met dille een kruidenkaas zijn blijven hangen....
En aangezien wij geen uitgebreid kerstdiner doen met die grote familie en zoete inval hebben bij ons, én we het bij hapjes houden, ga ik deze onthouden.....
Van... ik ben trouwens überhaupt nog niet bezig met wat we moeten eten met kerst...
Ik ben meer van de oud en nieuw...
Van die tradities waarbij je niet van te voren hoeft na te denken...
Oliebollen en appelflappen bakken en de traditionele rode bieten salade maken..... familie geheim....
Van... dit jaar oud en nieuw met Willems collega en haar man en de buurtjes ....dat Weet ik dan al wel....
Kerst wordt echt zoete inval... wie wil die komt en kijk maar hoe laat....
Je kan met al die kinderen met schoonfamilie en eigen moeder en eigen vader met ook weer familie, toch geen moment afspreken dat iedereen tegelijkertijd kan....
Niet nodig ook....
Van... maar nu aan het werk... de kinderen moeten naar gym....
Nog een half uurtje extra om te knippen...
Ook maar meteen voor de klas waar ik morgen werk....
Weer een andere klas dan vorige week. .
Van... op het schoolplein heeft de technische dienst twee benzine pomp plekken gemaakt...
Het valt de kinderen meteen op...
Ze zijn er niet weg te slaan en willen allemaal de tuinslang vast houden....
"Mijn vader tankt bij de tango"...
"Nee mijn moeder tankt hier".... wijzend op het Shell logo...
"Die andere  zijn duur zegt mijn vader....
"Mijn mama kan hier sigaretjes kopen" zegt de andere leerling. .
Ja, ja... je kunt je er niet vroeg genoeg mee bezig houden met die benzine prijzen....
Natuurlijk ontstaat er ook geregeld ruzie bij de pomp...
Ze willen allemaal pompbediende zijn.... en vooral blijven....
Van... ik vind het de hoogste tijd worden om naar binnen te gaan als het op bonje dreigt uit te lopen....
Vandaag heb ik geen zin in trammelant....ik heb leukere dingen in gedachten...
We gaan in de kring en hebben het over het kerstdiner...
En al snel kom ik erachter dat al die papa's en mama's zich hun hoofd niet hoeven te breken over ingewikkelde kerst menu's....
Patat, pannenkoeken, knakworst en ijsjes zijn voldoende...
En als ze nou op die knakworst nog een leuke kerst prikker prikken, ziet het er volgens mij ook heel feestelijk uit....
Toch... als ik alle plaatjes neerleg en ze wat uit mogen kiezen wat hen heel lekker lijkt, dan komen er toch heel andere dingen naar voren....
De sandwiches zijn erg in.... luxe sandwiches dan wel te verstaan....
En de uitgebreide hamburger is ook in trek ...
Vreemd genoeg... of eigenlijk ook weer niet.... kiezen ze bij de niet lekkere dingen, de groentes uit...
Wat is dat toch met kinderen.... of misschien ook al überhaupt met mensen... dat ze groentes niet het lekkerste gerecht van een maaltijd vinden. .
Zijn we dan écht zulke carnivoren geworden in plaats van de omnivoren die we waren....
Het aantal vegetariërs is toch heus toegenomen in de afgelopen jaren...
En de anti vlees campagnes zijn niet van de lucht...
Vanmorgen hoorde ik nog een prachtig reclame gedicht op de radio reclame, tegen de ganzenlever pastei....
Van.... enfin... eindelijk mogen ze alle gerechten op een vel papier plakken waar een bord en bestek op getekend staan...
Van alle activiteiten/ werkjes van het afgelopen jaar, vinden ze deze toch bij uitstek wel de leukste...
Wat wordt er gewerkt...!!
Als ze dat allemaal op willen eten met kerst mogen papa een mama wel vast en kotsemmertje klaar zetten....
Tussendoor vraag ik nog wat ze onthouden hebben van de les...
Wat is dit....?
"Een sem...."
Een sem?
Hij doet zijn uiterste best... maar weer komt  "een sem" eruit...
Ik zie heus wel dat hij het mes bedoelt.... maar ik probeer te volgen wat er mis gaat in de sein verzending van hersenen naar mond. .
Dat hij het omdraait moge duidelijk zijn...
Mmmmmmmmmmes... zeg ik met mijn vingers tegen mijn lippen bij de m en de kronkelende vinger bij de s.....
Mmmmmmmm sem... komt er weer uit....
Ik hou mijn vingers tegen zijn lippen...mmmmmmmm es... zeg ik weer... en hij herhaalt tegen mijn vingers aan...mmmmmmmm sem....
Zou dyslectisch praten bestaan???....
We moeten er samen toch om lachen. . zelf hoort hij ook wel dat het niet klopt....
Komt goed, zeg ik hardop tegen hem. .. en hij glundert....
Juf wordt er niet boos om....
Heeft hij nog geluk dat het woord lepel en palindroom is...
Hij kan omdraaien wat hij wil maar het blijft een lepel.... alleen als je die lepel ik het echt omdraait heb je grote kans dat het eten er vanaf valt...
He bah Wampie... flauw....
Van... ze werken er wel en half uur aan... zo leuk vinden ze het om het eten te bekijken... te kiezen en op te plakken...
De placemats zijn dan ook geweldig leuk geworden....
Van... nu lekker voorlezen...
Het hilarische boek "koekjes!"..... Van Ted Lieshout....en Sieb Posthuma....

De mama van Diederik heeft een trommeltje met koekjes. Ze zet het steeds op een andere plek want potjandorie er mist steeds een koekje uit. (toen waren er nog 6,5,4,3 etc.) Maar Diederik heeft het niet gedaan hoor....oh nee! De brandweer kwam langs en de oude tantes, de politie en wel 8 muizen, zelfs boeven en graafmachines maar Diederik??????...nee die deed niks. En steeds vraagt mama (met een bulderstem natuurlijk)....'Was jij dat Diederik?"...
De kinderen wachten in opperste spanning af tot de juf hem onverwachts aankijkt en dan buldert "was jij dat Diederik (of de naam van het kind zelf)....
De spanning is groot... de ontlading is de slappe lach...
Heb leukste boek van de wereld, roept een leerling terwijl de anderen alleen maar roepen "nog een keer, nog een keer"...
Wat een lol.....
Van... de schooldag zit er weer op...
Maar ik heb nog genoeg te doen en om half vijf verlaat ik de school....het alweer schemerdonker in....
Geen zin meer om te koken... maar toch maar wel boodschappen doen....
Thuis blijkt dat Hanna een kamer heeft gevonden.... einde korte periode puber dochter u  huis... want zondag gaat ze al over....
Nieuwe periode breekt aan.... op eigen benen. .. wankele pootjes zeg maar....
Van. . macaroni.... twee gezichtjes haken.... en dan zelf afhaken... licht gaat uit...
Willem oefent met een balletdanser waarvoor Willem het verhaal en fluitspel schreef en de danser zelf, de choreografie. ..
Thema: het moderne kerstverhaal... Jozef die te horen krijgt dat zijn vrouw zwanger is maar niet van hem.....
De wanhoop in de dans laat zich raden....
Hanna drentelt gespannen door het huis....
Ik leg me te rusten... morgen nog 1 werkdag....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten