dinsdag 11 december 2018

11 december 2018

Dag van:
De knusse kerstboom in de hal staat al aan als ik de school binnenwandel...
En ondanks dat ik niks met kerstbomen heb, voelt het toch goed....
Ik raak er zelfs zo door bedwelmt dat ik bij de koffieautomaat geen cappuccino neem maar warme chocomelk....
Ja.... het koffie machientje heeft heel veel in de aanbieding....
We hebben er zelfs nu twee...
Ze staan broederlijk of zusterlijk naast elkaar....
De rechter heeft ook een beperking.... net als zovelen hier...
Het ding "ontploft" steeds....
Dan staat het deurtje weer open en zie je door het ganse apparaat het ontplofte koffiedik, alsmede drie zowel zorgelijke als geïrriteerde gezichten van de facilitaire dienst....
Ze moeten het ding voor de zoveelste keer schoonmaken. . en dat is me een klus...
Komt dan de monteur, is er niks aan het handje, maar zodra heeft hij zijn hielen gelicht en is de auto om de hoek van de school of....PLOF....
Van.... met de chocomelk in de hand loop ik door de donkere gangen...
In de klas steek ik de krans en de kerstboom aan maar dat is me toch wat te knus voor een vroege ochtend.... doe mij maar licht...
En.... om in kerstsfeer te blijven... maar toch ook licht te hebben... doe ik alleen de middelste tl buizen aan....
Dat is het moment dat ik me bedenk dat een school met schemerlampen toch ook best leuk zou zijn.... en een kroonluchter aan het plafond of zo...in plaats van dat koude TL licht....
Van.... nog even wat les voorbereiding... de briefing.... en daar komen de eerste leerlingen al....
Eén zieke vandaag en verder weer vermoeide toetjes...
Op naar het zwembad...
De op één na laatste keer want na de kerstvakantie wordt het bad gerenoveerd....
Dan kan het wel eens maanden duren voor we weer zwemmen kunnen...
Van... fruit eten en buiten spelen.... mijn favoriete moment...
Een hele ondeugende leerling.... zeg maar de ondeugendste.... maar dan één waar je nooit écht kwaad op kan worden, loopt weer te donderjagen....
Collega's zeggen er wat van...quasi boos en met een twinkeling in de ogen...
Maar niks hoor.... dus loop ik naar hem toe.... even ondeugend als hij en tik hem met mijn tenen aan...
Hij kijkt ondeugend om en steekt zijn tong uit...
Ooooh zegt een collega... jij kreeg billenkoek...
Hij draait zich met grote ogen om naar de collega en zegt met een blik van - doe niet zo suf-..... "Dat doet mijn mama ook"....
Ofwel. . niks aan de hand... ik kan dat hendelen.....ik trek me er toch niks van aan...
Lach moment voor juffen natuurlijk...
Van... in de verte komt de mevrouw van de schoenenpoli cq revalidatie aan....
Meestal komt ze voor spalken afstelling.... steunzolen of therapeutische schoenen...
"Welke mooie schoenen kom je vandaag brengen?" roep ik haar toe...
Nee... zegt ze Ik kom voor wegen en opmeten...
Welke leerling vragen mijn collega's en ik tegelijk behulpzaam....
Ze noemt de naam van de leerling die daarop direct achter haar juf verdwijnt...
Kom zegt de juf, je moet mee....
Nee roept ze angstig...
Huh... wat krijgen we nou....?
Alle kinderen gaan altijd graag met deze mevrouw van de revalidatie mee. ..
Jawel, zegt de juf...
Nee huilt het kind nu... ik wil niet 'opge-eten' worden....
Van. .. tja, hou het als juffen dan ook maar eens droog....
Maar dan van het lachen....
Gelukkig kunnen we snel duidelijk maken dat opge-eten, opgemeten is....en dan gaat ze natuurlijk mee want onder de fleurige meetlat staan is altijd leuk...
Van... nu aan het werk met mijn klas...
Kerstbomen op papier versieren en gekleide kerstballetjes op een mooie gelamineerde kerstboom leggen en tellen....
Ze zijn er oh zo druk mee....
Na het middageten vullen we de feest van de middag met kerstman poppenkast, en peppa pig met kerst filmpje (Ik snap niet wat kinderen leuk vinden aan peppa pig maar toe maar).....
Van... ook de dansende kerstman doet het goed op het digibord...
Ze krijgen er zowaar de slappe lach van...
En hij is nog interactief ook want als je op een sneeuwbal klikt dan komt er of een ander muziekje... of een ander dansje.... of een kerstboom in beeld...
Zodejoe ding dens... zegt een leerling...
Huh...?
Zodejoe ding dens... herhaalt hij...
Alle radertjes in mijn hoofd doen hun uiterste best hem te begrijpen....
En dan heb ik het... eureka.... so you think you can dance.....
Een tv programma...
Tja... daar kan die kerstman zo in natuurlijk...
En dan gaan we weer naar huis....
Om vijf uur verlaten we zelf de school... en beland ik weer eens in een verkeersdrukte....
Van... op de een of andere manier kom ik steeds meer in kerstfeeststemming...
Dus op naar het Kruidvat... dat allang niet meer alleen een drogist is... en neus een tijdje tussen de kerstartikelen....
Leuk kerstballen lichtsnoer.... gekke sneeuwpop waxinelichtjes maar dan de elektrische... en drie vreselijk kitscherige kerst figuren die afwisselend licht geven;  een sneeuwpop.... een kerstman... en een kerst pinguïn ....
Oooooh die ga ik voor het keukenraam zetten om de buren te jennen....
Wedden dat de buurman binnen een kwartier Willem gaat appen....
Van... nu echte boodschappen halen en naar huis...
De heer des huizes ligt notabene op de bank te pitten ....
En hij is not amused als ik hem zeg dat hij echt een oude man begint te worden...
Van.... we heten heerlijk bloemkool...
Eén nadeel kleeft daar altijd aan.... de bloemkool smaakt zalig maar de lucht die eraf komt is penetrant......
Van..... Willem moet weer repeteren met het koor....(En hij met de fluit)...
Donderdag treden ze weer op....
Is het niet in de gevangenis dan nu wel op een begraafplaats....
Vreemde plekken toch steeds....
En ik.....?
Ik was van plan om te gaan breien....
En te gaan lezen...
En te gaan kleuren....
Maar ik doe niks... helemaal niks...
En dat is ook wel eens lekker...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten