woensdag 5 december 2018

5 december 2018

Dag van:
En dan is het zover.... de GROTE dag...
Op de koning na is er niemand waarvan zo groots zijn verjaardag gevierd wordt....
Het hele land in rep en roer...en al heel vroeg ook....
Als ik vroeg vertrek is Willem allang weg....
Toch is het niet rustig op de weg....
Het lijkt wel of iedereen ergens vroeg moet zijn vandaag....
Of omdat ze eerder maar huis willen ivm pakjes avond of omdat ze belangrijke klussen te klaren hebben vandaag....op scholen... kindercentra... of peuterspeelzalen. ..
Van.... ook bij school staat de parkeerplaats al aardig vol...
Er brandt licht bij de bioscoopzaal.... en ook het zwembad is verlicht....
Binnen in school galmt de intercom ....en zijn collega's al druk in de weer. .
Ik ben niet de enige die vroeg is dus....
Van... op de maat van 'zie ginds komt de stoomboot' loop ik door de gangen .... naar de koffieautomaat... en weer naar de klas....
Halverwege klinkt een sinterklaasliedje dat ik nog nooit gehoord heb....
Sintersmartlappen.... bestaan die ook al....?
Nu eerst de klas versieren en de stoel...
Een prikkelarme klas al die weken maar nu maar eens flink uitpakken..... op deze toch al over prikkel gevoelige dag....
Van... cadeautjes in de zak.... mutsen tevoorschijn halen.... chocomelk en speculaas klaarzetten....welkom sinterklaas posters ophangen. ..het aangepast dagritme programma op het bord.... de digibord liedjes startklaar... welkom zul je zijn...!!!!
Het ziet er heel gezellig uit....
Nee nou niet meteen weer over bezuinigingsmaatregelen praten... laat ons feest vieren....
Van. ... daar komen de kinderen....
Ze kijken rond.... bekijken de dagritme picto's... zien al dat het anders dan anders is...zien de versierde stoel van de juf voor Sint.... en dan...."zit jij niet in de klas vandaag?"....
Jawel hoor... maar niet op mijn stoel....
"Waar dan. .?"....
Nou euh... op jouw stoel....(verdwaasde blik)....
Nee juf. . zulke grapjes moet je op een dag als vandaag niet maken....
Dus zeg ik maar gauw dat ik vandaag de kruk op wieltjes wel neem....
Van... het stroomt al gauw vol met kinderen.....
Tja en blijf vandaag maar eens aan je tafel zitten. .. dat gaat dus niet hè....
Gelukkig moeten we al gauw naar buiten voor de aankomst....
Joelende en opgewonden kinderen in de gangen....
Juffen die hun kroost bijeen probeer te houden. .
Het is haast onbegonnen werk...
Van... we vinden een plekje buiten... vlak naast het bospad...en recht tegenover de ingang...
Mooier kunnen we het niet treffen...
En ook buiten galmt de muziek... dansen en zingen de
kinderen...
Daar... dáár komen de eerste Pieten... zelfs uit het bospad komen ze aangelopen...
We hebben echt wel het beste plekje....
Van... uitgestrekte handjes.... en handjes die mijn jurk stevig vast blijven houden...
Van.... zich en weg naar voren banende en zich achter mijn jurk verschuilende kinderen. ..
Van... roepende stemmen "Piet Piet!!!"....... en stille witte toetjes die schril afsteken tegen de roetveeg en zwarte schmink ......
Kauwende kiesjes en vragende blikken in ogen....
En dan de sirene...
Daar komt de brandweer.....
Van het verhaal krijgen we niks mee maar Sinterklaas zien we deftig uitstappen....
Met staf. . met mijter... en tabbert.... het grote boek.... en nog meer Pieten....met zakken vol cadeautjes en pepernoten....
Het feest kan nu echt beginnen...!!
Sint loopt rond om zoveel mogelijk kinderen een handje te geven....
Brutale kinderen. . geduldige kinderen.... springende kinderen.... stille kinderen.... dansende kinderen.... zingende kinderen.... schreeuwende kinderen.... en alleen maar lieve kinderen....
Van ... in de chaos weer terug naar de klassen waar het wachten op de goede lieve Sint begint....
Zelfde ritueel als de heenweg... Joelende en nog drukkere kinderen dan voorheen... en juffen die met verhitte hoofden en schrille stemmen hun kroost bijeen proberen te houden...
Je moet het niet willen op zo'n dag....
Van. .... we zitten in de klas...."Nee Juf niet op je eigen stoel gaan zitten!!!!!!"
Oeps.....
Ik heb net de dag doorgenomen of daar komt de trekharmonica meester de klas in....
Kijk en daar.... daar heb je de Pieten en Sint ook....
Een rustige Sint... en kalme Pieten....
Precies wat we nodig hebben....
Sint weet over alle kinderen wel wat te vertellen... en niets dan goeds...
De Pieten zitten helemaal niet op de voor hun versierde krukjes, maar kriskras tussen de kinderen.... waarvan er toch maar eentje veilig bij juf op schoot kruipt....
Ja... een liedje kunnen we wel zingen... nou ja.... de juffen dan....
Tien minuten blijft de Sint.... het is tenslotte woensdag en dus maar een korte dag die verdeeld moet worden over meer klassen....(En dan te weten dat er 3 Sinten door de hele school lopen)....
Van.... maar een zak vol cadeautjes laat de goedheiligman wel achter....
Voor ieder kind een houten hengelspel en hele grote bellenblaas.....
Nu rust moment... daar zijn de kinderen... euh... en de juffen wel aan toe...
Chocomelk ....Fristi... en een speculaasje.......
Gesnoept zal er worden vandaag... oh zo!....
Van... en dan maar buiten....
Uitrazen....
"Heb jij ook een cadeautje gekregen....?" vraagt buiten een kleuter aan mij....
Ja, een chocoladeletter....
"Jij lust geen chocola hè...?"
Nee dat klopt.....
"Weet Sint dat niet...?"
(Oeps... een Sint weet natuurlijk alles....dus zeg ik...)
Foutje van de Pieten....
"Krijgt Piet dan op z'n kop?"
Nee, dat denk ik niet... foutjes mag je maken...
"Net als wij hè...?"
Ja! En net als ik lach ik....
"Maar Sinterklaas niet hè...?"
Nee die niet... die kan alles....
"Net als Pippi Langkous...."
Ja... net als Pippi.... en ik zie ineens een Sint met vlechtjes in zijn baard voor me....
Twee van die vlechten die met ijzerdraad naar de zijkant zijn gespannen.....
Van.... binnen gooi ik alle blokken die de klas rijk is, op de tafels....
Bouwen maar....
Van... en dan ineens gaat de deur weer zachtjes open en komen drie Pieten binnen geslopen...
Ze beginnen mee te bouwen...
Wat een heerlijk gezicht....
Vanaf mijn stoel... ja sorry Sinterklaas, ik heb hem weer toegeëigend.... kijk ik genietend toe....
Zo hoort Sinterklaas te zijn...gezellig en knus...
Geen kind is er meer bang.... en ze gunnen elkaar de aandacht van de Pieten....
Wat een heerlijk klasje.....
Onverstoorbaar bouwen ze verder...
Ook als de Pieten weer weg zijn...
Nu brood eten... nou ja..... bij hen die na al die pepernoten nog trek hebben dan....
Tassen inpakken.... overvol zitten die vandaag.... dag afsluiten. .... en op naar het heerlijk avondje....Thuis....
Wij ontSinten de klas....
De kerst moet er weer in....
Ook maar twee weken....
Dan gaan ook wij maar huis....
Van... mijn auto ligt vol cadeautjes nog....
Ik ga mijn Sint ronde doen...
5 December zoals die hoort te zijn voor mij....
Cadeautjes brengen bij vrienden en bij een paar mensen die het niet breed hebben....
Onderweg zie ik auto's vol Pieten en hulp Sinterklazen rijden...
Hun klus is geklaard....
Ik kom bij mijn bestie.... zak voor de deur... bellen en wegrennen....
Maar ze is niet thuis.... zak in de tuin verstoppen en briefje door de bus dan maar....
Een grote container vol puin voor de deur van de buurman zorgt dat ik de cadeautjes mooi kan afdekken nu het regent...
Van... ik ben nog niet vier staten verder of ik krijg al een appje...
"Jij bent het.... oh wat lief... super lief... dank u Sinterklaasje "....
Maar ik app niet terug natuurlijk....Sint is Sint...
Volgende huis kan ik precies om het hoekje kijken...
Verbaasde blikken bij het zien van de zak....
Dan gaat de verbazing over in blijdschap.... en de rest zie ik niet meer....
Wel een appje even later...."was jij dat?"....
Maar "jij" appt niks terug....sssssst....
Van. . als ik klaar ben gauw nog wat boodschappen en dan vanavond de rest...
Lekker witlof vanavond....
En ach... die gekke kerstman die in een plantje gevallen lijkt te zijn, ook maar meenemen.... mooi om de Sint me af te sluiten en de overgang naar kerst te maken....
Van.... ook Willem heeft een leuke dag gehad....
Een Sint die alleen kwam omdat de Pieten nog in de school  zaten te ontbijten....
En daarna surprises uitpakken...
Mooie... grappige....fopperige.... vieze.... van alles wat....
En Willem verwend met een voetbal blad....
Héérlijk zo'n meester met interesses waar altijd wel wat van en voor te vinden is....
Ook zijn eigen surprise valt in de smaak... al weet iedereen natuurlijk direct dat die alleen maar van hun meester af kan komen....de Feyenoord Piet. ..
Van... samen op de stoel in slaap sukkelen....(gelukkig stond het eten zachtjes te pruttelen en niet op de volle fornuis stand)....
Dan samen de andere mensen verrassen.... en de buren....
Zak aan de deur...aanbellen.... bonken ..... wegrennen... en ik die om het hoekje van het
raam sta te kijken....
Van... en dan een gedichtje per app terug ...
Zíj weten zeker dat het van ons moest komen....
Tja, met een buurman en buurman kalender als een van de cadeautjes, moest dat ook wel....
Ze zijn flink onder de indruk....
Voor hen lang geleden dat ze sinterklaas vierden.... en zeker nog nooit met elkaar....
Een wel heel gedenkwaardige avond voor hen..... met een heel speciaal gedicht van wel drie kantjes....in een roerige tijd....
Buurman blijft maar appen....
Ik kan nou niet zeggen "ze zijn er stil van"....
En toch zijn ze dat bij wijze van spreken wel....
Van.... zo... nu is het echt voorbij hoor....
We hebben niets meer te schenken....
Nog gezellig een Sinterklaas show op tv met de echte Sint en quiz vragen waar ik toch wel heel veel antwoorden van weet...
Tja... je bent sinterklaas fan of je bent het niet....
Het is alleen nu wel weer genoeg geweest....
Volgend jaar weer....
En dan net zo'n fijne tijd als dit jaar graag....
Met louter blije, tevreden en dankbare gezichten....
Op naar het volgende feest...











Geen opmerkingen:

Een reactie posten