zaterdag 1 december 2018

1 december 2018

Dag van:
Vandaag dus de dag waar ik ieder jaar weer naar uitkijk...
Sinterklaas familie feest...
Michael facetimed al....
Hij heeft er ook zin in...
Tot mijn laatste snik en zeker de laatst gelovige zal ik dit feest in ere houden...
Even die extra zorg voor elkaar... die extra tijd voor elkaar...die kleine en grotere attenties... ik geniet er zo van....
Even extra stilstaan bij hoe belangrijk saamhorigheid liefde en vriendschap is....
En hoe een kleine moeite.... surprise... gedicht... aankoop.... zulke grote impact kan hebben...
Van.... eerst als de wiedeweerga dat extra cadeautje voor Britt kopen....
En och... oma is oma niet als ze voor alle vier de kleinkinderen toch nog wéér extra cadeautjes ziet....
Die ook maar mee dan....
Nu tanken.... en naar huis...
Van... nee ik heb geen app gelezen...
Oh avocado halen en spekjes. .
Nee hè..
Aaah lief Jocelijne... ja haal jij maar voor me... en haal ook batterijen....
Nog één kop koffie...
Alle trappen barricaderen... alles van de tafels want... de honden zullen een behoorlijk tijdje zonder ons moeten...
(Als dat maar goed gaat....)
De rest van het verhaal heeft twee lijnen...
Een kinderlijn... zoals hier eerst beschreven straks... en een volwassen lijn...
De kinder versie:
Jongens, jongens, dat was me wat al die Pieten die niet konden lezen. We vieren dit jaar dus Sint in Haarlem want ons kleine Luna is ernstig allergisch voor honden en katten. Nou dan weet je het wel als Sint in Arnhem moet komen. Gelukkig had Sint, die alle brieven leest zei de burgemeester van Zaandam, inderdaad de brief van oma gehad, dat we naar Haarlem gingen. En Sint nam direct van de gelegenheid gebruik om te vragen of óók wij de Pieten wilden leren lezen. We kregen van Sint allemaal een lootje en een letter toegestuurd. Die moesten we versieren en op het cadeautje bevestigen. De letter moest tevens de begintletter van het cadeautje zijn. Wat een bloed zweet en tranen was dat om die zo mooi mogelijk te maken. Al die letters bij elkaar zouden dan in Haarlem een zin vormen. Een zin die Sint vaak gebruikt. Op weg naar Haarlem vandaag, tijdens het tanken, gooiden twee Pieten drie zakken cadeautjes in oma's auto. Die moest ze naar Haarlem brengen. Wauw, wat een verrassing.
Van... in principe heb ik me dus de krampen lopen zeulen om die zakken op die achterbank te krijgen met nog twee boodschappen tassen vol...
Zo kwamen oma en Willem dus aan met een volgeladen achterbank. We maakte eerst allemaal met de letters de zin 'nou dag hoor'! Daarna werden de cadeautjes uitgepakt. Wat gaaf dat er zomaar échte Pieten voorbij kwamen die pepernoten uitdeelden aan de deur. En wat kan oma dan genieten van het feit dat de cadeautjes waar je niet om gevraagd had, juist de leukste cadeautjes waren. We hebben enorm genoten allemaal. Wat was het weer een knus en intens gezellig feest! Dank U Sinterklaasje.
De volwassen versie:
De hele achterbank ligt volgepropt...
Ik heb nog steeds een kapot achterlicht dus de af en toe knipperende lichten van voorbij razende auto's begrijp ik.... waarvoor dank...
Van... wat een bliksems eind rijden is het toch altijd weer....op die oer saaie A15 vooral. .
Maar oei wat gaan de vliegtuigen rond Schiphol laag...
Wamp let op het verkeer in plaats van steeds naar die lucht te kijken...
Yeah...easy jet... kijk klm.... en lees jij eens welke dat is...die ken ik niet....
Van... ik rij het Spaarne over en er vallen druppeltjes....
Toeter... Toeter... daar komt oma aan....
In de auto hebben Willem en ik de smoes bedacht dat Pieten bij het tankstation de zakken in de auto gooiden....
Dit jaar wordt er immers niet op oma's deur gebonst.....
Ze joelen de kamer bij elkaar bij het zien van drie zakken vol....
Wat zou erin zitten....?
Maar nu eerst even koffie... chocomelk..... plassen... kletsen.... gebreide truien passen en bewonderen....rapporten kijken...spelen....
Van... dan is het zover.... alle letters komen tevoorschijn...
Wat een warboel.... en mijn letter heeft de rit maar mondjesmaat overleefd ....
Geen pret maar een prutletter....
Isa wist twee weken geleden al, toen zij hun letters kregen, welke zin het zou worden...
Met een beetje hulp staat er even later ook voor de anderen......"Nou dag hoor"....
Ieder pakt om beurten zijn of haar letter. . Geeft uitleg... en geeft het aan degene voor wie het bestemd is...
De hilariteit is groot bij het horen van creatieve en nog creatievere uitleg..
Ongelofelijke Feyenoord fan... ontspanning...
Bij dat laatste ben ik het dan weer niet eens... want ik zie die snuiter van mij in huis tijdens de wedstrijden zich bijna opvreten van de spanning....
De o van oma... ontzettend lieve oma.... en oorbellen... tja schoot in de roos natuurlijk...
De h van huidverzorging die een puber nodig heeft.... de G van geur van geld.... de o van ogen die geen bril meer op hoeven.. de U van uitzonderlijk talent...de n van natuurlijke schoonheid en nagel verzorging....de r van race monster.... de d van draak en diary.... dagelijks voor je klaar staan. . de a van aardappel, allerliefst mannetje ... altijd druk en auto's....
Er spreekt zoveel liefde en respect uit naar elkaar...
Het maakt me warm en blij....
Isa bedenkt hoe we alles gaan aanpakken... met de klok rond.... en dan blindelings een cadeautje pakken maar die mag niet voor jezelf zijn....
We gaan heel wat keertjes de klok rond... soms maken we dubbele uren....
Ik hoor gilletjes en oooh en aaaah....
Er wordt gelachen.... er worden herinneringen opgehaald....boos gekeken als een cadeautje niet klopt... verrast gekeken, zeker door mij als er een cadeautje bij zit waar ik niks van weet en wat ik zo graag wilde hebben.... breipen beschermers (handiger dan een kurk)...
En terwijl de kinderen hun buit bewonderen.... de niet gevraagde cadeautjes het leukste vinden.... samen volop spelen met al dat nieuws... dan komen alle lekkere hapjes op tafel....
Willem die met zijn Feyenoord koptelefoon opzit... en even niet op de aarde verkeerd lijkt het.... is ineens weer van de partij als hij de kippenpootjes ziet....
Alle ingrediënten voor een voor hem geslaagd feest zijn volop aanwezig....
Van... het wordt een gezellige en smakelijke maaltijd. .. en her maakt het lange en chaotische boodschappen doen meer dan waard....
En kijk aan.... nadat Luna zei dat ze pieten op het dak hoorde (ze hoort ze écht hoor...!).... lopen er ineens pieten buiten...
En nog leuker ... ze zien de opgewonden gipsvoet sprongetjes van Luna voor het raam en komen aan de deur...
Handenvol pepernoten krijgen de kinderen...
En onverwachtse extra verrassing....i love it....
Van. . maar nu moeten we echt terug.... de honden en zo....
De rest blijft nog gezellig bij elkaar maar voor ons is het voorbij...
Dag lieve allemaal... het was fijn om weer samen te zijn....
Ik ben zo trots op mijn gezinnetje...
Van.... de terugreis... regen regen regen... weerkaatsen van koplampen en straatlantaarns op het waterig asfalt.... een mega ongeluk op de A15 maar dan in de andere richting.... en eindelijk weer thuis...
De honden hebben alles heel gelaten.... gelukkig....
Toppers... het kan dus wel...
Hanna is net terug van werken.... ik zet de foto's op de pc... Willem kijkt natuurlijk voetbal...
Het leven gaat weer verder op gewone voet....
Geen cadeau stress meer... geen knutsel geploeter..... geen haast....
Nou ja... woensdag dan nog wat kleins naar buren en vrienden/ kennissen die het minder  goed hebben dan wij en uiteraard het feest op school nog......
Helemaal er vanaf zijn we nog niet....
Ach... wat mij betreft mag het wat sfeer betreft altijd wel sinterklaas feest zijn....
Euh... na het gevoel van dat de cadeautjes en boodschappen binnen zijn dan...
Sinterkliek....Sinterfamilie.... jullie waren fantastisch......























Geen opmerkingen:

Een reactie posten