donderdag 27 december 2018

27 december 2018 Vriendinnendag 1

Dag van:
Wat staat er op het to do lijstje vandaag...?
Aha......vriendinnendag.....
Nou word ik natuurlijk niet al te vroeg wakker in de vakantie en voor Annet zijn dit slechts twee vrije dagen want zij heeft met kerst gewoon gewerkt....
Nou ja... gewoon... werken in de zorg blijft altijd bijzonder....
De mensen in deze sector staan eigenlijk altijd klaar...
En het was druk in het ziekenhuis dus hard aanpoten...
Alle kerstdiners moesten rond gebracht plus alle extra lekkernij... opletten op diabetespatiënten... maaggpatiënten... etc.... want die mogen weer geen lekkers en krijgen wat anders...
Behoorlijk onderschat werk...dat van een voedingsassistente...
Wat die allemaal niet moeten weten en kunnen en kennen...en waar die niet allemaal op moeten letten...
Van... maar goed... ze is twee dagen vrij en ik een paar meer dit keer....
Daarbij wordt het de hoogste tijd samen weer wat te ondernemen...
Ze appt me al vroeg maar ik slaap....
Tot 10.00 uur maar gelukkig en dan is mijn eerste gedachte "Vriendinnendag... niet omdraaien nu"...
Ik kijk op mijn mobiel en zie de app....
Kom er zo aan app ik terug.... heb net mijn ogen open....zullen we Efteling, lichtjes festival Amsterdam of Kinderdijk molens kijken....?
Alledrie leuk antwoord ze...
Van... nu niet te lang treuzelen want dat gaat allemaal van de tijd af...
Om 11.00 uur sta ik voor haar neus... gedoucht, aangekleed en een kop koffie achterover geslagen....
 We drinken samen nog een kop koffie... overwegen de opties... maar ons kent ons... het loopt toch altijd anders dan gepland...
Oberhausen Centro... shoppen.... dat wordt het.... denken we...
En ja hoor... de auto stuurt richting Duitsland...
Slechte wegen... snelle auto's.. saai uitzicht concluderen we....
Van... een uurtje later naderen we Oberhausen....
Maar het blijft bij naderen want jemig wat een file....
Ja natuurlijk... die Duitsers zijn vrij... en alle geschenken onder de Weinachtsbaum die niet goed bevonden zijn, moeten geruild worden... en dat allemaal in Centro.....
Ooooh nee, moppert Annet direct... daar ben ik geen zin in...
Al die drukte.... bah...
Maar ja... de sjees omdraaien is ook geen optie...je kan je autokont niet keren...
"Kevelaer" roep ik... daar zijn we in geen eeuwen meer geweest...
"Doen" roept Annet...
Ik zet de navigatie aan en och... t is maar twintig minuten rijden vanaf waar we zijn...
Als we tenminste van rijbaan kunnen veranderen...
En dat kan ik... let maar op...
Knipper knipper stuur een slag om en brutaal tussen de anderen in wroeten....
Nog één rijbaan te gaan.... en ook gelukt....A2 Köln it is.....
Van... wat een heerlijkheid... we kunnen gewoon doorrijden....
Afslag hier... afslag daar.... binnenweggetjes...
Wat een saaiheid.... Duitsland leeft niet qua woongenot en woningen vinden wij...
Saai.... steriel... doods. . roepen we steeds bij een volgend huis of boerderij...
Ja deze is leuk... dat is 1...
Weer een paar kilometer verder...
Ja deze is ook schattig... dat is 2...
Och en deze... mwoh... wel aardig... oké...2 en een half dan...
Meer leuke of lieve of mooie of vrolijke huizen zien we niet...
Afslag hier.... afslag daar...Kevelaer....
Het bedevaart plaatsje....
En dat is dan weer wel een schattig plaatsje...
Parkeerplaats is zo gevonden...
Munten ijn de automaat....(nee pinnen kan in Duitsland niet blijkbaar in de parkeerautomaat)... en lopen maar...
Wat een prachtige versieringen overal...
We lopen de spoorbaan over en ontdekken de eerste kledingzaak...
En kledingzaak op ons lijf geschreven... voor ons dat neergezet... helemaal onze smaak en stijl...
Dat is dus shoppen geblazen...
Nou ......meer eigenlijk elkaar tegenhouden.... zorgen dat we niet alles meenemen...
Och wat een gave kleren..... mijn portemonnee lijdt eronder....
Van... volgende winkel... de Kik....
Mindere kwaliteit maar altijd wel leuk spul en grote maten ook....
Pyjama op de kop getikt... lekker met die winter voor als je net uit bad of onder douche vandaan komt en geen zin hebt om je weer aan te kleden....
Pinnen is een ramp hier.... er komt wel een bonnetje uit het apparaat....maar de kassa geeft aan dat het niet gelukt is...
Annet ook niet gek... opent ter plekke haar bank app.... kijk afgeschreven zegt ze in onvervalst Nederlands....
Ja aber.....
Niks aber , vervolgt Annet... ik heb betaald....
De kassa medewerksters volgt de instructies van iemand aan de telefoon op...
Ja ist gut... zegt ze....
Ja is zeker gut zegt Annet.... ajuus....
Tjuus... antwoord het meisje alsof ze het verstaan heeft...
Van... de blaas heeft zich ondertussen goed gevuld...
Plaspauze...
En dan ook die blaas maar weer vullen dus koffiepauze...
De maag knort eveneens.... iets lekkers erbij...
De taarten in de vitrine lachen je toe...
Nu ben ik niet van zoet maar....wat anders in Duitsland dan Apfelstrudel moet je eten waar geen bockwurst voor handen is.....
Jammie....!
Toch wel lekker....
Afrekenen....?
Ja hoor... maar dan wel met munten. .. pinnen kan hier niet in dit gezellige cafeetje....
Van.. nou, na onze laatste Kik ervaring kunnen  we ons daar iets bij voorstellen...
En nu het stadje in...
Herken jij het...?
Nee ik niet...
Er moet toch een kerk zijn met de paus op de deur...?
Ja... maar ik zie hem niet. .
Wel een plein... kijk eens wat mooi...
We vergapen ons aan de kerken en de kapelletjes. .. aan de talloze kaarsjes die buiten branden....
We vergapen ons aan de talloze winkeltjes vol houten kerstversiering en andere ambacht producten...
We vergapen ons aan de lichtjes... de versieringen... de kerstbomen... de kerst kabouters... en alle dat lieflijks om ons heen....
Nu en dan lopen we een winkeltje in... zitten op een vensterbankje om om ons heen te kijken... lopen weer een ander winkeltje in....
Winkeltje met panty's en leggings...
Nu ben ik erg van de panty's in allerlei gekke kleurtjes en met grappige motieven .... die heel moeilijk te vinden zijn behalve hier in Kevelaer dus....maar....€26.00 en €37.00 voor een paar panty's.... nee dat NOOIT...
 Dat is geen bedevaartsplaats meer... dat is een goudmijntje....
Winkel dus weer uit....
Van... de kruistocht kunnen we niet vinden...
We doen er ook niet echt ons best voor moet ik zeggen...
Het is al knus genoeg in het stadje zelf....
Met z'n kledingwinkel voor bisschoppen en kardinalen...
Met z'n prachtige kerkdeuren... ja ja, we hebben ze gevonden....
Met z'n houtsnijderijen... iconen winkels en talloze talloze heiligenbeelden in etalages....
Van... natuurlijk duiken we kerken in... en worden we getrakteerd op een prachtig kerkorgel concert...
Natuurlijk brandt Annet kaarsjes... en pakt ze wijwater... en knielt ze neer....een veegt waar kruisjes over haar voorhoofd...
Ikzelf heb dat minder.... kerk zonder poppenkast is meer mijn ding....
Maar ik geniet wel van de glas in loodramen en de schitterende beschilderingen....
Van... zo in het donker lopen door Kevelaer maakt het nog mooier... nog knusser. ..
Maar koud wordt het ook....freezing cold....
En het loopt al tegen zes uur....
Tijd om de auto op te zoeken...
Eten we hier of....
Nee Nederland zegt Annet...
En zo rijden we terug over slecht verlichte wegen.... en komen we weer op eigen Nederlandse bodem....
Van... een pizzaatje wordt het....
"Welke pizza neem jij Wampie...?"
Siciliana antwoord ik...
Doe mij die ook maar dan. ..
Om tien minuten later te roepen..."die is veel te zout...."
Ja muts... ansjovis en kappertjes.... lekker juist...
Enfin... die laat het de volgende keer wel om klakkeloos mijn keuze te volgen zonder te vragen wat er dan op zit...
Eigen mening telt Annet grinnik ik....
Van... nu op naar huis.... slapen en morgen weer andere plannen maken....
Ooooh..... hoe het Willem verging willen jullie weten....
Wat dacht je zelf...?
Netflix... honden uitlaten... Netflix.... darten kijken... Netflix.... top 2000.... Chinees halen... Netflix... darten kijken...
Die man kan wel zonder me...
Van... (timide stemmetje) ... "ben je nou morgen alweer weg.....?
Moet ik dan ook weer voor mijn eigen eten zorgen....?"
Nee hoor schat... morgen blijf ik niet de hele dag weg... samenspel de ochtend en de middag....samen kaas fonduen dan maar morgen....?
De opluchting valt helemaal niet van zijn gezicht te lezen hoor.....ben je mal...
En dan kijkt hij tevreden verder naar darten...











Geen opmerkingen:

Een reactie posten