maandag 17 december 2018

17 december 2018

Dag van:
Zo...... daar gaan we... de laatste week van het werkjaar in...
Op het lesrooster vandaag puzzelen,  koekjes bakken en kerstballen versieren... papieren kerstballen welteverstaan....
 Het dreigt een lange dag te worden als ik zo het weerbericht beluister...
Het wordt geen buitenspelen vandaag... en echt geloof me.... dan zijn het lange dagen voor juffen en voor kinderen.... en is geduld deugd 1 op het lijstje....
Buitenspelen betekent ontlading.... weg tussen de 4 muren... frisse neus... frisse wind.... ruimte... beweging...vrijheid.... ontdekken. .. en nog tal van dingen meer....
Binnenblijven betekent als prikkels de hele dag tot je krijgen.... beperkte ruimte... bedompte warme lokalen.... steeds die juf om je heen..... veel op je stoel zitten etc......
En dát betekent dan weer dat je snel overprikkeld raakt... korte lontjes... lawaai.... drukte....conflicten... rommel.... enz....
Vandaag ook geen gym op het rooster maar. .. we hebben een ballenbak op de gang en een snoezel ruimte een paar gangen verder waar ze hun ei kwijt kunnen mits deze niet bezet zijn....
En aangezien niemand naar buiten kan is de kans groot dat ze wel bezet zijn....
Van.... eerst maar eens koekjes bakken om in die leuke zelf versierde koekblikken te doen....
Leuk voor op de kerst tafel thuis straks....
Al gauw worden er neuzen om de hoek van de deur gestoken...
Nieuwsgierige collega's, therapeuten die op de lekkere lucht afkomen...
En aangezien we in twee ploegen bakken blijft de lucht aardig lang hangen....
Van... als de ene ploeg bakt, versiert de andere ploeg de kerstballen....
We zijn er maar druk mee....
Vooralsnog is de sfeer goed....
Het eerste gemiste buitenspel moment weten we nog op te vullen met een filmpje op het digibord....
Maar je voelt de onrust stijgen...
Ken je dat..... stoelen die ineens geen vier poten meer hebben...?
Wiegel wiebel wiebel....
Handjes die ineens druk zijn met plukken aan andere kinderen?
Wriemel wriemel wriemel....
Voeten die niet meer stilgehouden wouden...?
Trippel trappel schop trippel trappel schop....
Mondjes die niet stil kunnen zijn...?
Wiehaaaawoehaaaa....brrrrrr....ssssjjjjj..... tada....mokwai mokwai.... stil jij... niet doen...juhuuuuf.....
Ogen die afdwalen en alles zien behalve de film op het digibord....?
Juhuuuuuf..... zij wiebelt.....
Juhuuuuuuf.... hij is niet stil....
Juhuuuuuf... ze duwt mij....
Billen die niet stilzitten....?
En dan ineens boem op de grond terecht komen...
Tranen met tuiten...
En dan de anderen in koor....juhuuuuuuuf.... hij huilt.....juhuuuuuf ik hoor niks...juhuuuuuf....
Nou dat dus....
En daarom de deugd geduld vandaag op 1.....
Van... na het brood eten maar gauw ballenbak en snoezel ruimte opzoeken.... dat scheelt 5 wiebelkontjes....
De anderen spelen in de hoeken of aan tafel. ..
Ken je dat.....
Juhuuuuuf... hij zit aan de kraan...
Juhuuuuuf ... hij gooit de bak auto's om.....
Juhuhuhuf... hij pakt mijn blokken af...
Juhuuuuuf.... zij doet de laatjes open.....
Juhuhuhuf... ik wil niet met de klei.... nee ook niet met de lego..... vind ik niet leuk... wil ik niet... nee....
Nou dat dus. ..
Van... en als iedereen weer in de klas is, de draad proberen op te pakken....
Kleuren.... en allemaal stift strepen op de tafel ipv op het papier....
Puzzelen.... en altijd dat laatste stukje dat op de grond gevallen en niet te vinden is....
En dan...juhuuuuf hij zit onder mijn tafel...juhuhuhuf hij stoot me aan....juhuuuuf hij zit te dicht naast me...en als je dat niet kan zeggen dan gewoon schreeuwen....
Zo'n dag dat je elkaar als klassenleiding wel 10x aankijkt met een blik van... wat een chaos.... wat een onrust...gaat dit nog goedkomen vandaag...
En dan toch maar weer een filmpje opzetten....
Van. ... als ze overdekte winkelcentra kunnen bouwen.... dan graag ook een overdekt buitenspel terrein.... wij tekenen ervoor....
Van... vermoeide... soms huilerige kinderen die naar huis gaan....
En nog twee ouder gesprekken te gaan...
Nu zal ik over gesprekken met ouders niet gauw schrijven.... maar.... ik krijg vandaag zo'n prachtige vraag....
Een vraag die me in mijn hele onderwijs carrière nog nooit gesteld is...
Verrassend... verfrissend... en iets om over na te denken...
"Hoe is het met de fantasie ontwikkeling van mijn kind?".....
Schitterend hè ....
Zo'n gave vraag....
En nog leuk onderbouwd ook want vader ziet de fantasie niet in de tekeningen terug en ook niet in spel....
Gelukkig kan ik de vraag beantwoorden na enig nadenken en graven in mijn theoretische kennis terwijl ik die koppel aan de praktijk...
Onze leerlingen zijn natuurlijk niet voor niks speciaal, ontwikkelen zich langzamer... of anders.... of hebben meerdere beperkingen die van invloed zijn...
Maar ik vond de vraag zo uniek....
Meestal wil men alleen weten hoe het met taal en rekenen gaat.... met de zelfredzaamheid of het sociaal emotionele deel maar over fantasie heb ik nog nooit vragen gehad...
Dit is er weer eentje voor in de boeken.... om te onthouden en te koesteren...
Ook het tweede gesprek.... van weer geheel andere soort... verloopt goed en prettig....
Van.... maar ondertussen is het wel kwart voor 6 geworden....
De schoonmaak ploeg is al langs geweest....de gangen nat van het dweilen... de geur van schoonmaakmiddel geurt uit de lege ruimten..... de kou trekt op omdat de verwarming allang uit is... de lampen in de gang zijn al uit, als ik om 6 uur de klas uitloop....
Het enige dát ik hoor zijn mijn eigen voetstappen. ..
Van.... boodschappen...?
Ammehoela....!
Een broodje kebab kunnen ze krijgen.... van de kebab tent. ..die ik om half 7 binnenvlieg......
En denk nou niet niet.... ha even rustig zitten eten... nee nee... vandaag is Ben van de vriendenkliek jarig dus feestje.... en dus haasten....
Van... eindelijk pensioen onze Ben....
Hij heeft het gered....!
We treffen dan ook een blij en extra jarig mens aan....
Het is al aardig druk ook....
Zoon Matthijs heeft voor de gelegenheid zijn eigen drank gedestilleerd... dropshot....
Tja.... en dat is tegen deze dropverslavingsgevoelige verjaardagsgast niet tegen dovemansoren gezegd...
Van... dat er 46% alcohol inzit mag de pret niet drukken... het smaakt écht naar drop... het salmiakzout dwarrelt waar het niet gaan kan.....
Normaliter ben ik niet zo van de alcohol maar dit gaat erin als zoute drop. ..
Eén glaasje dan... morgen weer werken... oké... een kwart glaasje dan nog....
Dat de maker vertelt dat zoveel alcohol vocht onttrekt (en dan heeft hij het nog niet eens over het zout) dat merk ik als ik een uurtje later dorst krijg als een paard....
Normaliter ben ik al helemaal niet van de priklimonade.... maar allemensen ik kan die fles Fanta wel aan de lippen houden....
Van.... we maken het niet te laat...
Bij ons gaat de wekker om zes uur....
Waarschijnlijk hier het tijdstip dat het feestje pas is afgelopen.... of ze misschien net een uurtje erin liggen....
Dag lieve vrienden... op naar een volgend jaar vol met nog meer feestjes....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten