zondag 30 december 2018

30 januari 2018

Dag van:
Oma komt er wel uit als ze jou ziet, hoor ik Willem in de verte....
Nou dat was deze oma eigenlijk niet van plan....
Oma vindt jullie groot genoeg om jezelf eventjes te vermaken tegenwoordig...
Ik blijf er nog lekker een uurtje in....
Van....j(drie kwartier later) .....jeetje oma wat kan jij uitslapen... dat is niet kleinkindvriendelijk hoor..... vroeger deed jij dat niet maar ja... toen was je nog een piep jong omaatje....
Kleine draak....
Zelfs haar zus Isa is nog onder zeil....
"Maar ja oma.... dat is ook zoooooo'n saaie über puber...."
Benijdenswaardige (om met Isa te spreken... geniale) logica... oma's en über pubers slapen uit... geen  speld tussen te krijgen .
Van.... "oma... bij jou mogen we ontbijten met chips hè....want ik heb geen croissants gezien"....
Chips op brood dan Britt.... dan lijkt het gezond.... en dan mag je het brood laten liggen.....
Ze kijkt me aan met een gezicht alsof nu alle steekjes bij oma los zitten...
"Je maakt een grapje zeker...?"...
Dat heb je goed ja....!
Van.. ondertussen komt zus Isa ook naar beneden....
De honden lopen haar op de trap tegemoet...
Geniaal irritant zegt ze slaperig.....
Stopwoordjes dringen dus ook door in waak slaap stand....
Terwijl ze gaat zitten spreekt ze de honden streng toe.....en besluit met de woorden....
"Honden... zucht... probeer je heel serieus te doen... kijken ze je weer aan met zo'n schattig koppie....
Hebben jullie daar geen last van..."
 Ja Isa daar hebben wij ook last  van... toch moet je streng blijven....
"Werkt dat ook zo bij kinderen....?"
Zou goed kunnen antwoord ik... de waarheid in het midden latend...
Maar conclusie is al getrokken...."daarom lopen er zeker zoveel verpeste kinderen rond"...
Van.... enfin... de twee zijn beneden... in pyama... en zijn geenszins van plan die pyama uit te trekken.....
Britt aan de paprika chips.... Isa aan de popcorn....
Dit gaat mama niet leuk vinden hoor ik al voor de tweede keer in deze twee dagen....
Ach.... zeg ik.... mag best voor een keer.... en wanneer logeren jullie nou bij oma....
"Ja daar moeten we het ook eens over hebben.... wij willen best vaker , maar jij bent altijd druk. ...
Ja jongens... dat is het lot van moderne oma's.... die werken.... en willen vaak weekenden uitrusten....
Of ik dan niet minder kan gaan werken.....?
Ja jongens.... dan zou oma minder centjes hebben en kleiner moeten gaan wonen...
Wacht nou maar gewoon op mijn pensioen....
"Ja maar in deze tijd moet je ook langer doorwerken... tot je misschien wel 70 bent..."
"En dan ben je te oud om nog wat te doen...."
Oeps. . daar slaan die twee toch zeker de spijker op de zere kop....want daar ligt precies mijn pijnpunt.....
Tegenwoordig bekijk ik elke 70 jarige van top tot teen en kijk niet alleen naar hoe ze er nog uitzien maar vooral naar wat ze nog kunnen....
Soms heb ik goede hoop... soms zakt die hoop in de schoenen als ik weer eens met te zware boodschappen tassen heb lopen zeulen.... de rits of veter van een kleuter niet dicht krijg....de honden niet kan uitlaten...
Het ergste word ik ermee geconfronteerd door mijn eigen kinderen...."Jullie moeten oma goed helpen hoor want ze wordt ouder "... of...."niet op oma springen, ze is al zo oud"...
Zij hebben natuurlijk die jonge mama voor ogen die alles deed en alles kon en maar door bleef gaan.... nooit nee zei.... de gekste en zwaarste klussen altijd in haar eentje klaarde....
Nu zien ze een mama die regelmatig pijn heeft... in de stoel in slaap kan vallen...
Zelf vind ik het nog lang niet zo erg.... maar ik snap ze wel....
Liever had ik natuurlijk gehoord dat bij die ouderdom van mama de wijsheid zo lekker was... en dat ze zich minder met haar kinderen bemoeide omdat ze zo goed was gaan loslaten...
Maar ik weet het wel hoor... wat eronder zit.... ze willen mama nog lang niet kwijt... juist om al die dingen....mama moet nog heel lang bij ze blijven....
En dat is dan weer een mooie gedachte....
Van... toch hebben ze gelijk... mijn eigen moeder werkte niet... zij konden wel 3 Of 4 dagen blijven logeren...
Deze mama vindt één of twee dagen wel genoeg....(behalve dan in de vakantie... maar dan is ze bijna altijd weg...)...
Ach... komt tijd, komt raad.....het komt vast allemaal goed met die tand des tijds....
"Gelukkig ben je wel jong in je hoofd hè oma......
JAAAAAAAA.... deze maakt alles weer goed....I love mijn kleinkinderen....
Yesssss... en voorlopig mogen jullie lekker ontbijten met chips en popcorn....
Van..... de honden even in  de tuin.... lekker rennen en springen....
Maar oh  jee..... één van de gegraven gaten is vol water gelopen en is dus één grote modderpoel geworden....
Te laat..... modder monster Blitz ligt er al in....
Blitz is namelijk in het verkeerde lichaam geboren...
Blitz had een varkentje moeten worden maar stond achterin de rij en toen waren de krul staarten en de roze verf op....
(Er was wel meer op om hem op een gedegen Duitse Herder te laten lijken maar dat terzijde)...
Het begint tot overmaat van ramp ook nog eens te regenen... en net niet hard genoeg om hem schoon te spoelen maar wel genoeg om de schade nog erger te maken...
"Geniaal!" roept Isa....
Vroeger in mijn beleving was Albert Einstein geniaal.... ik weet niet meer welke betekenis ik er nu aan moet verlenen anno 2018...
Ik weet alleen dat ik dit drama met open ogen tegemoet ga.... en open de tuindeur....
Van... jullie willen het niet weten....
Mijn parketvloer is één triest modder tapijt waarover drie torzwarte honden dansen waar de klei klonten vanaf vliegen en twee gillende wegspringende kleinkinderen...."ga weg"..."doe niet"...."hou op"...."omaaaaaaaa!!!!!!"
En wat ik ook doe.... en roep...."ga in jullie mand.... ga af"....niks werkt.....
Er zit kolder in die modder....
Modderkolder....
Domste fout ever is natuurlijk als ik tegen Isa en Britt zeg dat ze maar op de trap moeten gaan staan....
Uitbreiding speelterrein denken de drie modder monsters....
Nu ook de trap onder....
Van.... ik kondig de kleinkinderen aan dat ik nu heel boos ga worden...
Ze kijken me met grote ongelovige ogen aan....
EN NU OP JE PLAATS!!!!!!!!!!!!!!!! bulder ik zodat waarschijnlijk de halve wijk heeft mee kunnen genieten...
De kleinkinderen staan van schrik boven aan de trap (valt mee hoor) ... maar de honden luisteren....
We bekijken de ravage....EUHHHHHH BLIJFFFFF.... roep ik tussendoor...
De ravage is aanzienlijk....
Modder...modder .... modder... overal afdrukken van poten en klodders klei....
Dat wordt soppen .... uitgebreid soppen....
"Moeten we helpen oma"...
Ja.... door te blijven zitten waar je zit....
En waag het niet om nu de honden bij je te roepen.... schattig koppie of niet....
Van....ik ben gelukkig net klaar beetje klaar of......dochter en schoonzoon komen binnen. ..
Hup drie honden van de plek....
Een gillende dochter..."ga weg"...."hou op"....."doe niet"...
Nog maar een keer dan....OP JE PLAAAAAAAAATS!!!!!
Jocelijne kijkt om zich heen....
Het was zojuist nog erger zeg ik.... en dat stelt gerust....
Jullie nog in pyama.....?.... en oma al aangekleed....?
En kijk...... die opmerking voelt ook lekker....(gniffel gniffel)...
Ik vermeld ook nog maar even dat Willem vanmorgen al om half 7 naar zijn optreden reed.... voelt ook zo lekker....
En nee... natuurlijk vertel ik er dan niet bij dat hij vanmiddag weer een uur of meer in zijn stoel ligt te slapen. ..
Van..... de rust is wedergekeerd....
Net als Willem thuiskomt staat de familie op punt van vertrek... er kan dus nog uitgebreid geknuffeld worden...
Zoals ik al zei, valt Willem in slaap, laat daarna de honden uit en sla ik een gigantische (Dat is iets anders dan geniale) schoonmaakslag....
Schoonmaakmoedeloosheid.... ach... ik heb de moedeloosheid maar opgegeven....
Ik stof alles... ruim de minimale maar doch sterk aanwezige kerst troep op en wacht bewust met dweilen...
Gekke Henkie natuurlijk als ik dat nu ga doen....
Ik wacht wel tot het viertal terug is....
Fijn als je partner de beesten door de sloot laat banjeren.....
"Ze vinden het zo leuk Wampie"....
Was zo leuk geweest als hij nou eens tegen de honden gezegd had "laten we maar niét in de slot gaan. .. dan komen jullie droog thuis.... vindt het vrouwtje zo leuk hondjes"....
Maar niks daarvan...
Enfin... ze zijn niet echt vies... ze zijn slechts nat....
Laat ik maar dweilen nu....
Van... het huis ziet er weer piekfijn uit...
Willem ligt alweer te slapen...
Zal hem zo maar wakker maken want ik moet de oudjaarsboodschappen doen en hij moet Babeth halen, die eigenlijk pas overmorgen zou komen voor een week...("mag ik eerder komen papa?").....
En ex en hij hebben weer een puber dochter overleg.....
Van.... daar gaan we weer....
Voor de bieten salade .....potten mayonaise, potten bieten, zak appels, drie zakken aardappels, zak uien, zilveruitjes, augurken, olijven, kappertjes, vlees....
Voor de oliebollen.... pakken mix, bruin bier, rozijnen, appelflappen mix.... olie.... véél olie....
Chips, limonade, koffie, koffiemelk...
Honden en kattenvoer....
Voor vanavond soep en flammkuchen....
Schoonmaakmiddel..... véél schoonmaakmiddel...
 En dus.... loodzware tassen....
Écht.... de komende dagen ga ik van lucht leven... kan geen boodschap meer zien...
Van.... en ja hoor... daar komen de appjes van de kinderen .....
_Mag ik het bieten salade familie recept....?
_Wat doe ik om de salade op smaak te krijgen... hij smaakt niet zoals bij jou....
_Kijk. .. de aardappels koken al....
Iedereen is in de weer....
En dus zet ik ook de aardappels maar op een braadt het vlees aan dat er straks door moet....
Zet de soep op en gooi de flammkuchen in de oven....
Maar vanavond doe ik verder niks....
Ja in bad liggen....
Heerlijk....!
Niet de moed om het jaar nog te overdenken. .
Morgen oliebollen bakken.... en och... ik ben voor de verandering de goudreinetten vergeten...
Die kan Willem mooi halen....mij krijg je er niet uit morgen...
Oliebollen bakken en de laatste Top 2000 dag met natuurlijk de mooiste nummers...











Geen opmerkingen:

Een reactie posten