donderdag 12 december 2019

12 december 2019

Dag van:
Bengel
Een stuk fitter na een goed nachtje slaap...
Slaap doet wonderen...
Da's wel soms balen als je een avondmens bent....
Vooral als je niet uit dat verhipt lastige Noorse patroon komt....
Dat ik dus maar weer uitgetekend in plaats van uitgerekend heb....
Omdat rekenen dus niet mijn sterkste kant is...
Al moet ik zeggen dat dat tekenen me ook anderhalf uur kostte...
Anderhalf uur.... ik had een halve nachtwacht af kunnen hebben in plaats van domme kruisjes en puntjes zetten en dat drie keer overnieuw....
Maar goed... ik sliep daarna dus wel...
En dat bekomt me goed....
Van.... vandaag zijn de eerste bosjes gevallen...
'Ze vallen bij bosjes' nou ze vallen ook....
Drie zieken maar liefst... toe maar....
Blij dat de juffen nog overeind staan...
Sterker nog... toen ze (we) vandaag hoorden van de loonsverhoging stond er geen mens meer overeind... maar vond je ze ergens tussen vloer en plafond...
Iets met vreugde sprong....
Maar tja... of die loonsverhoging nou ook daadwerkelijk op korte termijn dat leraar tekort opheft....????
Van... en dan begint dat reken gedonder weer..4.5 % klinkt leuk... maar hoeveel is dat eigenlijk....
En is dat bruto of netto... en wat doet je belastingschaal dan weer...
Ofwel... ik zie het wel als het eenmaal op mijn salarisstrook staat...
En dan mag het wat mij betreft wel afgelopen zijn met die loonsverhogingen.... zorg nou maar dat we snel collega's krijgen... bevoegde graag... en geen mensen met een cv waarop vermeld "gaat graag met kinderen om"....
Tante Betsy
Van... dat de herdertjes bij grachten lagen hoor ik vandaag voor het eerst... maar ook een leuke plek om te liggen.... en dat middenin de winternacht een kind is verloren was me totaal onbekend....arm kind....
De leerling met de gebroken enkel komt vandaag zonder gips op school...
Het fluorescerend roze gips heeft ze wel mee....
"Kijk juf... ze heeft haar gebroken voet meegenomen" roept er eentje als die de gips vorm ziet....
Ja het zijn weer beste uitspraken vandaag....
Maar als ik vraag wat daar in de kerstboom hangt, terwijl ik de engel aanwijs en te horen krijg dat er een stengel hangt, slaat dat wel alles...
Van... verder blijf ik ervan overtuigd dat voor sommige kinderen... kleuters in dit geval,  een schooldag echt een uur te lang duurt...
Óf ze vallen in slaap.... óf ze worden boos, ongedurig en zelfs agressief....
Waarop één collega roept "dus dan toch maar het continu rooster tot twee uur... en ineens zie ik daar de grotere zin van in....
Toch vanavond eens aan Willem vragen of dat bij hen écht scheelt....
Kijk... dat we als leerkrachten meer tijd na schooltijd hebben om onze naschoolse en bovenschoolse, niet lesgebonden activiteiten te verrichten en zo de avonden minder om school handen hebben, zoveel was me duidelijk... maar dat het inderdaad ook voor de kinderen wat oplost qua prikkelverwerking, concentratievermogen, spanningsbogen.... daar had ik nog niet zo bij stil gestaan...
Al vind ik dan nóg steeds dat de maatschappij er nog niet op ingericht is...
Werktijden van ouders... clubs en verenigingen die nog steeds op woensdagmiddagen hun deuren openzetten....belasting gedoe voor gastgezinnen...
Van....wat kom je als leerkracht toch tekort wat YouTube wel heeft....
Vandaag een nieuwe touchscreen computer gekregen...de kleuters erachter gezet... woordenschat lessen via YouTube... en binnen no time zeggen ze woorden na waar ik al twee kringen mee aan het oefenen ben....
Ik vind mezelf best boeiend en beeldend... nou niet dus....
Soms vraag ik me wel eens af wat er zou gebeuren als ik mijn verhaal op YouTube zou inspreken en uitbeelden....
Of alleen maar een kartonnen scherm/ lijst voor me zou houden...
Hoe is het toch ook mogelijk dat ze een joystick feilloos kunnen bedienen maar de juiste pen-of potloodgreep nog niet hanteren...
Waarom kunnen ze uren computerspelletjes spelen maar nog geen 5 minuten naar een verhaal luisteren...
Ik hou van media maar geloof dat ik er diep in mijn hart eerder meer stik jaloers op ben...
Van... kwart voor zes in het donker maar huis....
De maan staat laag .... of staan wij nou dichtbij de maan...?
En het is volle maan... wauw wat een prachtige bol....
En dat de volle maan in Tweelingen staat... die op haar beurt weer recht tegenover de zon in Boogschutter staat, zal me worst zijn....
Dat het de laatste volle maan van 2019 is vind ik dan weer leuker om te weten....
En maakt me eigenlijk ook blij....
Het is zo'n fijne wetenschap dat tijd gewoon maar doorgaat... dat zonnen en manen altijd maar draaien en weer terugkomen in dezelfde cyclus maar dat dan wel ineens een jaar weer anders heet.... je zomaar in 2020 bent beland terwijl er eigenlijk niets méér veranderde dan dat de maan weer eens vol is zoals ze altijd wordt na nieuwe maan....
En dan zeg ik wel stoer dat het me worst zal zijn... maar stiekem kijk ik toch die horoscoop even in en lees de betekenis van maan in Tweelingen...
Waarvan ik achteraf dan weer denk "tja... dat is voor iedereen wel van toepassing die er een draai aan geeft "....
Van... en zo gaat de avond weer voorbij... met een wedstrijdje frustratie voetbal...Feyenoord Porto....
Het ingewikkelde Noorse patroon...
Kleindochter Luna die toch plots naar het ziekenhuis moet omdat ze s middags wel erg hard een bal van een jongen uit groep 7 tegen gaat hoofd kreeg en nu behoorlijk pijn krijgt een dizzy is....(Maar op wakker maken s nachts na lijkt het mee te vallen... al zal het volgens de arts morgen goed beurs en bont en blauw zijn)...
Maar goed... morgen is oma er... we gaan maar Ahoy... special event... ik denk iets met Disney on ice.... maar officieel weet ik nog van niks...
En oma's kusjes verrichten altijd wonderen...
Net als juffen kusjes...
Tante kusjes...
En vraag Willem zelf maar naar Wampie kusjes....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten