zondag 22 december 2019

22 december 2019

Dag van:
Soms mag ik best graag naar Hour of Power kijken...
Het is een beetje alsof ik Willem hoor preken...
Nu heb ik mijn geheel eigen idee over geloof maar ik kan genieten van de mate van vrijheid en eigenheid die Willem en Hour of Power in hun manier van geloven leggen.
Als ik ernaar luister geeft het direct ingang tot eigen idee en inbreng....ruimte dus...
Vandaag ging het over de haast die mensen hebben maar vooral ook in hun geloof brengen...
Doe maar gewoon effe wat in de bijbel staat, dan zal het wel goed zijn...
Of.... gewoon maar niet over geloof nadenken... wat een gedoe en tijdrovende bezigheid..
Maar waar ik zelf dan weer even over nadacht waren de woorden...
'Verleidingen van minste weerstand weerstaan'....
Hoe vaak doe ik het immers niet...
Geen gedoe... kost teveel tijd.. ik doe het wel even anders...sneller...
En natuurlijk ging dit over geloof maar... de ruimte was er om het ook om toe te passen op andere dingen....
Je kunt van alles willen maar...
Soms staat er een kruis tussen.. haast je niet...
Dat kruis kan wel eens essentieel zijn voor je leerproces en volgende beslissingen...
Ik vind m gaaf.. en neem m mee de komende dagen in..
Oh ja... geen haast...
De komende weken dan....
Van... ook eentje was dat mensen te weinig luisteren...
Natuurlijk te weinig luisteren naar God maar ik vertaal dat dan weer naar .... luisteren naar elkaar... kijken naar dat wat de wereld nou écht nodig heeft zonder daar zelf maar in door te denderen en eigen inbreng in te blijven droppen zonder stil te staan of dat enige zin heeft.... of zoden aan de dijk zet... of.... jezelf gelukkig maakt....
Enfin... hoe lekker kan je je zondag beginnen...
Ik vind het prima hoor als ik mensen hoor zeggen dat geloven niks voor hen is...
Richt je leven lekker zelf in hoe het voor jou goed voelt...
Geloof vooral in jezelf... doe ik ook...
Maar daarnaast heb ik wel behoefte aan wat groters dan ik of de mens...
Een soort leidraad of houvast.... om je aan het nadenken te zetten....of 'even stilstaan' te krijgen...troost ook vooral...
Van.... en alles in schril contrast met wat Willem meemaakte....
Een onthutste Willem die thuis komt nadat hij teksten moet declameren terwijl iemand een dans uitvoerde....
Op zich prachtig maar dit in een sektarisch kerkgenootschap...
Hij is onthutst .... geschrokken... en vol ongeloof dat zoets echt bestaat ....en raakt er de rest van de dag niet over uitgepraat....
Ongeloof over geloof....
Van.... en verder brei ik en brei ik...
Ik begin er bijna in te geloven dat Willem het vest (mits het past want het valt klein uit) 1e kerstdag aankan...
En aan dat geloof hou ik me graag vast...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten