zondag 15 december 2019

15 december 2019

Dag van:

Een dag voor mij...
Voor mij alleen...
Willem is preken en heeft daarna een optreden...
Geen 'rekening houden met' dus tot een uur of half vijf....
En dan kun je van alles, maar je vindt ook dat je van alles moet....
De was... het huis....
Met de Franse slag hoor....
Je denkt toch niet dat ik me daar de hele dag mee bezig ga houden...
Maar tja.. om nou alleen hier te schrijven dat ik mijn patroon tel...1-4-2-41-6-2-8 en dat x10.... da's ook zo saai...
Ik kan het afwisselen met 1 naald recht, 1 naald averecht..... maar dan heb je het ook snel gehad...
Ik kan ook vertellen dat je het sneller leest dan dat je het breit... maar ach....
Dus mik ik dat huis er maar even tussendoor... en de was....
Alleen... wie van jullie kent die handelingen nou niet ...
Stoffen doe je met een stofdoek... of zoals ik met vochtige reinigingsdoekjes....
Vegen doen we met de bezem of de oh zo handige swiffer.....
Stofzuigen gaat met de stofzuiger... en de eeuwig volle stofzuigerzak ....
En boenen met dweil en mop....
De was dan...?
Was uitzoeken...
Bont bij bont.... wit bij wit.... en dan nog wat rest spul dat men lichte of fijne of wollen was noemt...
Zo'n 'weet ik veel hoe die dingen heten' erin... nee geen tablet maar zo'n gel ding....
Wasverzachter erbij...
Graden instellen...
Programma instellen....
Knop aan....
Van... ik bedoel maar... saaie dag zo'n dag voor mij alleen...
En dat alles met de Franse slag...
Past mooi bij mijn achternaam....
le Comte avec de slag Française.... ja die e moet erachter want ik ben vrouwelijk....
En waar die term dan vandaan komt.... géén idee....
Zal wel iets met een mislukte Franse zeeslag of veldkamp te maken hebben onder leiding van Bonaparte of andere Franse vechtersbaas......... denk ik...
Van.... nou ik ben gezakt.... ik zit er compleet naast....
Maar ik heb dan ook weinig met SM....
SM...??????
Ja SM....!!!!
En als je niet weet wat dat is moet je het boek 50 tinten grijs en alle vervolg delen maar lezen....
Heb ik gedaan... prachtige boeken... maar met het uitvoeren van de inhoud heb ik niks....
Ik dwaal echter af....
De Franse slag dus.....
(Onzetaal.nl):......
Het betekent iets afraffelen of haastig en slordig doen....
Maar dat wisten we....
(Moet je bij SM dus vooral niét doen!!!!)....
Slag heeft te maken met slaan... in dit geval het slaan van een zweepslag...
Niet zo'n nare spierscheur in je kuit.... maar een echte klap met een zweep...
De term komt echter niet uit de SM wereld waar ze maar al te graag dit attribuut hanteren, maar uit de paardensport.... want ook daar kunnen ze goed met de zweep....
Het betreft hier een zwierige Franse (zweep) slag....
En schijnt volgens drs Stoett (taalkundige) al in de 17e eeuw voor te komen...
(Historiek.net):
De Franse slag werd uitgevoerd met een lange zweep en de beweging was waarschijnlijk los en zwierig. Later kreeg de Franse slag hierdoor de figuurlijke betekenis van ‘losjes, niet degelijk en slordig’.
We zijn weer op de hoogte...
En mijn huis met de Franse slag doen krijgt ineens een veel vrolijkere betekenis dan net...
Ik ben helemaal niet slordig en haastig te werk gegaan....
Welnee...
Ik zwaaide en zwierde losjes door het huis...
Zie mij gaan....met wapperende haren door het stof...
De rokken klokkend om de kuiten....op de klingelende klokjes van jinglebells muziek....
Mien op de rode balschoentjes met een zweepje in haar hand...en een wapperende zwabber....
Van.... alle gekheid op een stokje.... ik beleef niet veel.... maar geniet volop....
Mijn gedachten maken sprongen van dagen...
Zo zit ik niet bij maandag maar ongeveer al bij vrijdag....
Kerstvakantie dag.....
Zal ik een tulband bakken in mijn nieuwe tulband vorm....?
Wat doe ik aan...?
Zou het top 2000 café wel losse kaartjes hebben...?
Eerste kerstdag vieren Willem en ik weer eens apart...
Gebroken gezinnen... dan krijg je dat....
Maar tweede kerstdag zijn we samen...
Uit eten is een idee....
En als ik uitgedacht ben is de kerstvakantie al voorbij...
Van... Willem komt thuis...
De preek ging geweldig... maar dat had ik per app van de kerkgangers al te horen gekregen...
En ik weet dat 'Predikers' een van Willems favorieten is....
Ik ben trots op hem... mijn lieve dominee....
Het optreden was ook ontroerend....
En Willem had er een goed gevoel over....
Ja... geen wonder als een demente bejaarde je 8x vertelt hoe mooi het was omdat ze die andere 7x vergeten was dat ze het al gezegd had....
Nee flauw....Willem vaart wel.... en is gelukkig...
En daar gaat het om....
Dat maakt mij ook gelukkig...
Euh... zolang hij dat maar met de Nederlandse slag is dan...(hi hi)....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten