dinsdag 17 december 2019

17 december 2019

Dag van:
Vandaag is dinsdag....
.... we hebben het over de dagen van de week...
Ik vertel dat het de laatste schoolweek voor de kerstvakantie is....
Vrijdag hebben we kerstfeest en dan twee weken vakantie...
Tijdsbesef blijft natuurlijk moeilijk dus leg ik uit.... dat zijn 2x maandag, 2x dinsdag etc. vrij.....
Kleuter: "En wat moet jij dan?"
Ja stel je voor zeg... wat moet een juf zonder haar school, haar klas, haar leerlingen....
Dat ik dan even geen juf ben, dat gaat er niet zo makkelijk in....
En ik....?
Ik weet het wel... ik kom aan twee weken denk ik nog tekort....
Maar dat zeg ik nu stoer....
Ik weet heus wel dat mijn gedachten nog wel 100 keer bij mijn leerlingen zullen zijn...
Degenen die gezellig kerstfeest vieren.... en degenen bij wie het wat minder zal zijn.....
Sommigen zal ik vast tegenkomen op het grote winkelcentrum...
En ik weet nu al hoe sommigen zullen reageren....
Verlegen.... ontkennend.... een juf hoort immers in de klas...
Loop je op een winkelcentrum dan lijk je ineens een ander mens...
Van... maar goed... we komen de dag weer door... met weer zieken...
Met dingen die je denkt te hebben overwonnen maar toch weer terugkomen....
Met boze buien en knuffelpartijtjes...
Met gatsiedarrie... glitters...
Ja... als ik ergens een hekel aan heb met kerst zijn het wel die glitters, die kinderen daarentegen natuurlijk weer prachtig vinden...
En jij als juf die je hand dan maar weer over haar hart  strijkt en die ellendedingen over sterretjes strooit...
Vanavond kom ik ze weer overal tegen...wedden....
Op mijn gezicht.. mijn handen... mijn haren....mijn kleren... in het eten... in bed... bah... glitters.....
En glitters zijn niet alleen bij kleuters aantrekkelijk.. je kan geen Kruidvat of Etos inlopen, geen modeblad openslaan of het is glitter glitter...
Glitter op je nagels... op je ogen.... nee luister.... zelfs onder je oksels is noodzakelijk hip...
Mannen met glitterbaarden.... glamoureus modern....
Oh en dan nog maar niet te spreken over de milieuactivisten die er iets over te vertellen hebben... want oh oh oh die glitters van plastic en aluminium...die allemaal in de rioolput terechtkomen uiteindelijk....
De niet activisten trekken zich er niets van aan...
Hoe harder je blinkt... hoe meer je glittert... hoe beter je erbij hoort...
En ik doe al moeilijk over één zo'n glitter rest op mijn handen...
Van... enfin met of zonder glitter ben ik pas weer later dan laat thuis....
Zelfs onderweg nog een telefoontje van een instantie....
Dikke... dikke file.... en dus Willem maar appen dat hij de vis weer in de vriezer moet doen want ik haal wel wat....
Maar als ik dan zo zachtjes tierend.... "och wat heb ik het soms slecht en ik ben zo laat thuis steeds en nou mis ik Ben's verjaardag"... achter mijn kaas kroket zit..... en de telefoon gaat... een oudere oud leerling.... om te vertellen dat het goed gaat met zijn kindjes... en hij een nieuwe baan heeft die meer verdient... en dat dat allemaal komt omdat hij na hard zwoegen en een staatsexamen zijn rijbewijs heeft gehaald omdat ik hem altijd zei dat als je iets echt graag wilt, het niet uitmaakt hoe lang iets duurt... en hij dat allemaal even met zijn oude juf wil delen.... Dan is het tieren snel over....
Van... wie weet gaat over 20 jaar... als ik 80 ben.. de telefoon wel over....
'Hallo.. ik zat toen ik jouw kleuterklas... ik heb een andere baan... en ik ben gelukkig..."
Tja... dan blijf ik nog effe hoor... al heb ik dan wellicht al 13 jaar vakantie....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten