zaterdag 28 december 2019

28 december 2019

Dag van:
De kou grijpt weer eens om zich heen....
Verwacht had ik hem niet... die kou.... maar hij was er...
In de vorm van rijp op het gras en takken en een dun laagje ijs op het waterbakje voor de vogels....
Ik loop weer naar boven om een warme trui aan te trekken...
Mijn nieuwe breiproject roept om vervolg... zeker nu het binnen aangenaam warm is met een extra warme trui en de verwarming net een graadje hoger dan anders...
Toch kijk ik even op de weerapp om te checken of het zo koud blijft....
Anders moeten we toch maar buiten om de buitenkraan in te pakken....
Het belooft echter boven nul te worden... en vanavond zien we wel verder...
Van... de top 2000 is al over de helft... de nummers worden beter en beter...
Maar de wc gaan is geen optie want je mocht eens een nummer missen....
 Mijne....mijn breiproject oogt boven verwachting super gaaf....
De kleuren lachen me toe...
Weet ik toch zowaar zomaar  twee dingen op te noemen waar ik best tevreden over ben waar het mijzelf aangaat...
Tuin inrichten en brei patronen bedenken....
Ben ik verder niet zo zelftevreden dan...?
Ach.... ik neem de dingen waar ik niet in uitblink voor lief...
Een mens hoeft ook niet alles goed te kunnen...
Van.... het is niet alleen de kou die mensen in de greep heeft...
De vuurwerk verkoop lijkt van start te zijn gegaan...
Lange files naar België en Duitsland en als ze dan eindelijk uit de file zijn, direct knallen...
De honden en tante Bets blijven er stoïcijns onder maar Bengel roetsjt bij iedere knal door de kamer op zoek naar beschutting...
Lieve Bengel... bijna verstoten van haar troon door een eigengereide, eigenwijze, eigenzinnige brutale ondeugende tante Bets...
Voor de duvel niet bang en zeer grensverleggend bezig...
Voor ons vermakelijk, voor honden en Bengel iets minder vrees ik....
Van  .... en de kerst is nog niet voorbij of hup de eerste aanslag is weer een feit...
Ik zei het toch.... vrede duurt bijna nooit langer dan 2x24 uur....
Bah....
Somalië telt 78 doden en ruim 125 gewonden... waaronder veel studenten...
Jonge mensen die nog een toekomst voor zich hadden... plannen... idealen....
En ineens stopte het....
Van.... en de kerst is nog niet voorbij of Poetin introduceert de meest geavanceerde supersonische raket die tegen alle raketschilden bestand is en elke plek op de wereld kan bereiken....
Bijschrift toevoegen
En waarom....?
Angst...?
Machtswellust...?
Frustratie...?
Van..... laten we ons niet gek maken...
Ons gewoon bezig houden met de dingen van alle dag...
De buurman die een buurman en buurman kalender komt overhandigen bijvoorbeeld...
En ons een bankstel van zijn moeder aanbiedt omdat zij naar een verzorgingsafdeling binnen het bejaardenhuis gaat....
Blauw velours...
Blauw oké....
Velours....ik moet erover nadenken....
Van.... laten we ons niet gek maken... en tijdens boodschappen doen onze oude dierenarts tegenkomen....
We hebben nog nooit zolang over boodschappen doen gedaan...
Wel een uur staan we bij te kletsen over de kern van de mens en het leven....
En dat allemaal tussen de tomatenketchup en tonijn in blik....
Van... laten we ons niet gek laten maken... en gewoon om 22.30 uur naar buiten lopen om de opgeschoten knaapjes te sommeren op te houden met vuurwerk knallen omdat onze Bengel in de stress schiet... zonder dat we direct bang hoeven zijn door diezelfde knaapjes in elkaar gebeukt te worden...
En derhalve een "sorry meneer, beetje dom van ons, we gaan direct weg" te horen krijgen....
En dan heus wel weten dat dit in Somalië niet gewerkt had als we dat de autobom legger  vriendelijk hadden verzocht... en ook niet als we Poetin een nette brief hadden gestuurd om het kern raket proces te stoppen...maar hier op ons eigen grasveldje wel....
In de wetenschap dat het, om te beginnen,  wel kan op kleine schaal...in kleine kring...
En een mens moet immers de moed niet opgeven... ook niet na kerst....
Je moet toch ergens beginnen....al is het tussen de ketchup en tonijn in blik of op je grasveldje....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten