donderdag 5 december 2019

5 december 2019

Dag van:
Eindelijk dan... de grote dag is daar...
Wakker worden met kriebels in je buik....
Voor de tweede keer weliswaar...
Voldoende opgeladen dus om het nóg een keer aan te kunnen...
En hoe vroeg ik vanmorgen ook vertrek... het is druk op de weg...
Allemaal Sinten en Pieten, al dan niet in vol ornaat,  op weg naar hun werk....
Je haalt ze eruit hoor als je goed om je heen kijkt...
En gelukkig heb ik daar alle tijd voor want ik heb alle maar dan ook ALLE stoplichten tegen....
Alsof ik het aanvoelde dat ik daarom zo vroeg vertrok....
Van... ook op school is het al druk...
In de verte branden lichtjes in het gebouw waar mannen Sinten worden en alle genders Pieten....
Van... eerst koffie.... dan mijn lokaal in....
Floep doet het licht...
En even later.... tararaboemdiee doet de intercom....
Het klatert Sinterklaasliedjes.....
Zo'n dag dat de intercom een keer gebruikt mag worden voor andere zaken dan alarm testen of auto's die in de weg staan...
Van... mijn kriebels wakkeren aan bij het horen van de muziek...
Buiten is het donker en mistig... zelfs dat weer helpt een handje mee om de stemming nog mysterieuzer te maken...
Alles en iedereen druppelt nu een beetje binnen... opgewonden.... vrolijk...
En dan dat telefoontje dat mijn grootste sinterklaas fan kleuter ziek is...
Overgeven en diarree....
Ik denk de spanning.... all die dagen opgebouwd en het moment suprême ... boem.... geveld....
Er blijven nog genoeg kleuters over hoor... daar niet van... maar eentje is er toch eentje hè...
Het is bijna 9.00 uur... de jasjes gaan weer aan....
Op naar buiten waar iedereen zich verzameld op het plein voor de gymzalen....
De muziek klinkt hard....
Prikkels... Prikkels....
Kinderen joelen....
Prikkels... Prikkels....
Er huilen er al een aantal...
Nog meer prikkels....
Voor sommigen zou Sint verboden moeten worden....
We worden heerlijk opgejut... we roepen om het hardst 'SINTERKLAAAAAAAS' ....
En ja hoor... daar komt een tractor aangereden met een achterlegger vol hooi en nog meer Pieten en.....Sinterklaas.....
Eentje maar hoor.... de ander houdt zich schuil... in de kantine....
Er is geen kind die in Sint onze conciërge herkent....
Bij de roetveeg pieten is dat een ander verhaal....
Hé de stagiaire van gym.... en de assistente.....
Tja... dat heb je dan weer met roetveeg pieten....
Gelukkig lopen er ook nog onbekende pieten tussen...'die is wel echt' ....
Van... het mag de pret niet drukken....
Pepernoten smaken uit elke pietenhand lekker....
En de hand van Sint is warm.....
Van... nu allemaal naar binnen.... en wachten....
En we zingen en we springen en we zijn zo blij....
Hoe waaien de wimpels... 'hij dekt op en neer'...(we kijken elkaar maar even niet aan als we het horen zingen... uit volle borst nog wel....)
Wachten duurt lang.... gewoon nog maar even aan het werk dus....
En voorlezen....
En fruit eten... naar buiten...
Dan ook nog maar spelen... en brood eten....
Maar dan.....
Van... de structuurgroep sluit zich bij ons aan...
Het is een drukte van jewelste in de klas....
De pieten verschijnen voor de ramen....
En daar... dáár komt Sint....
Met voor ieder een verhaaltje...maar nog belangrijker... véél belangrijker.... een cadeautje...
Dag Sinterklaasje dag dag....
En dan is het stil....
Nee echt....
Rust, rust, rust... ieder kind speelt....
De spanning knalt met Sint de deur uit....
Spelen, spelen, spelen.... zoals we ze nog nooit hebben zien spelen...
En de juffen vallen in een diep gat....
Inkak momentje....
Koffie....
Maar niet lang...
Nu als een haas zorgen dat alle schilderingen van de ramen gaan... alle knutsels en tekeningen van de muren.... alle verkleedkleren eruit....
Een Sint vrij lokaal.... alle spullen in een zak... inclusief cadeautje... en naar huis....
Thuis waar sommigen het nu nóg een keer moeten vieren....
Maar morgen... morgen is Sintvrij.... niks meer wat aan 3 afgelopen weken doet denken...
Klaar om de kerst erin  te laten...
Van..... ik haal nog wat laatste cadeautjes....
Ook voor mij zit Sint er nog niet helemaal op.....
Zoals elk jaar op 5 december ga  ik altijd wat mensen blij maken die het niet zo breed hebben....
En iets voor de buurtjes... en natuurlijk iets voor mijn dinnetje die alleen thuis is straks....
Van... koken voor twee dochters van Willem die komen eten.....nog een gedichtje voor de vriendenkliek over een gezellig samenzijn volgende week.... de kleinkinderen virtueel knuffelen.... en dan op pad...
Eerst bij de buurtjes aanbellen en... wegwezen....
Je hoort ze lachen...... en roepen....'dank u Sinterklaasje'....
Nu naar de twee gezinnen..... auto ietsje verder zetten.... zak voor de deur... aanbellen... verstoppen achter de papier kliko....en het 'ooooooooh kijk nou eens'......en 'nee toch'....
Dan naar vriendinnetje Annet....
Andere keren verras ik óók haar.... maar dit keer weet ze dat ik kom....
Ze heeft late dienst en wordt thuisgebracht door een collega...
Ik wacht in de auto...
Maar al zingend stap ik uit als ik haar zie...'sinterklaas kapoentje.... komt voor Annet haar schoentje'.....
En even later zitten we samen knus achter de koffie mét cadeautjes....speculaaspietje en sinterklaaschocolade...
Nou ja... zij dan... ik hou niet van zoet....
We hebben heel wat bij te kletsen...
Geen tv aan... maar heerlijk keuvelen.... en lief en leed delen....
Een bijzondere avond....
Zoals altijd voor mij de Sinterklaas bijzonder zal zijn....
Dank u Sinterklaasje.... dat we nog steeds uw heerlijke herinnering mogen vieren....
En dat hoop ik nog lang te mogen doen....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten