maandag 17 augustus 2020

17 augustus 2020

 Dag van:

Mijn moeder had, volgens haar zeggen, altijd van die wijze dingen waar je je binnen een relatie rekening moest houden..... Of het nou wijsheden zijn valt te betwijfelen maar in willekeurige volgorde hier een paar: 
1. Je gaat met je schand naar bed..... ofwel je trouwt diegene waarvan je het nou nooit verwacht had en wat zeker niet de ware of die prins op het witte paard is....
2. Kind....seks hoort er nou eenmaal bij maar geloof maar niet dat het wat is..... ofwel... wat baseerde ze dit op???...
3. Als er in een relatie/ lees man, niets meer overblijft dan moet je in ieder geval kunnen blijven praten... ofwel.... seks is al niks... mannen worden er niet mooier op als ze oud worden.... de glans gaat eraf.. de sleur vreet erin....dus neem een intellectueel waar je in ieder geval goed gesprekken me kan voeren.... en mijn moeder kennende liefst ook eentje met geld....

Van... je snapt het al..... deze onwijsheden daar klopt weinig of niks van... ze hebben echter wel hun invloed op me gehad...
Niet alleen maar negatief hoor.... en gaande mijn leven kreeg ik gelukkig eigen inzichten....
Maar wat betreft de laatste had ze wel een heel klein ietsepietsie gelijk....
Met elkaar praten is wat mij betreft het meest essentiële in een relatie.... waarbij ik de rest niet ondergeschikt verklaar......

Van.... Willem en ik hadden weer zo'n praatdag...
Sinds in Cochem het onuitgesprokene uitgesproken werd, zitten we weer op één spoor... waarbij natuurlijk de meningen kunnen verschillen... maar de richting gelijk is....
De pijn is ook van een aantal onderwerpen af... en dat scheelt veel...
Je kan soms beter pijnlijke antwoorden krijgen die duidelijkheid verschaffen en de wond helen, dan met vragen blijven zitten die blijven schrijnen en woekeren of etteren....
En dat bedoel ik dan wederzijds...

Van... sinds de pijn weg is, zijn de gesprekken weer open.... 
Wij blijven geloven in elkaar en in een samen...
Het leed dat anderen je daaromtrent berokkenen blijkt dan ook veel beter te dragen....
Tjonge wat een hoogdravende woorden allemaal....
Maar zonder inhoudelijk erop in te gaan is dit tenslotte waar het om draait....

Van.... we gaan maar weer eens winkelen... foto albums halen... het Kruitvat met een bezoek vereren.... wat knutselspul voor Willems kleinkinderen halen die woensdag komen logeren.... en natuurlijk koffie drinken bij ons cafeetje....
Tegenwoordig moet je bijna overal je naam en adresgegevens achterlaten... zo ook hier....
Willem... ze gecharmeerd van de serveerster... begint een leuk gesprek met haar en ze hebben de grootste lol....
Dat gaat je een dikke fooi kosten Willem...
Not amused kijkt hij me aan.....
Alsof alles in geld uit te drukken is....
Maar gevat antwoord de serveerster dat ze er wel blij mee zou zijn....(met een knipoog naar mij)....
En we verdelen het met al het personeel.. ook de afwas ploeg.....
Arme Willem.... nu moet hij eraan....

We komen thuis... en ja hoor... de honden hebben úít ballorigheid de trap aangevreten...
Wie van de vier was de schuldige....?
Wordt toch eens tijd voor een camera in huis...

Van.... Willem verandert zijn profielfoto op Facebook...
Hij is helemaal niet ijdel hoor...welneeeeeee....
Om de paar minuten checkt hij weer hoeveel likes erbij zijn....
Leuke foto.... mooie foto.... goh wat sta je er leuk op....
Zeg Willem...."gaat dit nou over jou of over degene die de foto maakte?"....
Oeps... foute opmerking Wampie....!

Van.... en oh jee... de regering overweegt samenkomsten te beperken...
Willem in de stress.... gaat het huwelijk van vrienden, dat hij zal sluiten, nog wel door.....?
Gaat zijn afscheidsreceptie nog wel door....?
Morgen weten we meer..... dan is er weer een persconferentie... ik hoop dat onze Irma weer terug is van vakantie...(doventolk)....

Van... ik open vandaag voor het eerst voorzichtig mijn werk-email.....
Ik heb hem snel weer gesloten....

Van.... het noorden is weer begonnen vandaag...
Ik krijg een foto van mijn kleinzoon die door merg en been gaat....
Al jaren is het tobben daar op die school....
Een school met het beleid van "het ligt aan het kind en niet aan ons"....
Eindelijk, eindelijk hakken mijn kids daar de knop door.... hij gaat naar een andere school.....
Het lijkt vandaag wel een feestdag......
Maar tegelijkertijd denk ik terug aan die beslissing die ikzelf met betrekking tot mijn eigen kind toen heb moeten nemen.... en hoe moeilijk dat was.....

Van..... samen nog een wijntje... ?
Ja hoor Willem....
Eigenijk probeer ik al sinds het weekend weer een beetje slaap ritme te krijgen....
Vanavond mislukt dat weer volkomen.....
Misschien wel goed ook....
Iets om mee te nemen voor na de vakantie....
Er bestaat meer dan werken alleen.....!
Ben er vanavond mee begonnen....
Misschien een wijsheid om later aan mijn eigen kinderen mee te geven....
1 Heb ik al... nu die andere twee nog....
Of.... nee...... ik laat het hier maar bij.... ze komen vast tot eigen inzichten.... 
Lijkt me beter....








Geen opmerkingen:

Een reactie posten