dinsdag 25 augustus 2020

25 augustus 2020

 Dag van:
Elk jaar moet ik er weer aan denken...25 augustus was de uitgerekende datum van mijn eerste bevalling ....
Wat heb ik die dag gewacht op die eerste tekenen... maar er kwam niets...
Vier dagen zou ik nog moeten wachten....

Van.... de tweede werkdag nieuwe schooljaar...
Nog geen man met de hamer.... die komt later in de week wel....
In de vroege ochtend lesvoorbereiding en met de assistente en zorgondersteuners de dag doornemen...
Naast de twee ondersteuners die ik vast heb, vandaag nog één extra....
Dat betekent 5 volwassenen op tien kinderen....
Misschien geeft dit wel aan hoeveel zorg deze groep van dit schooljaar nodig heeft....

En nee... die ondersteuners zijn er niet voor de juf maar voor de kinderen....
Zonder hen zou deze groep niet kunnen draaien.... zou een juf niet kunnen bieden wat deze kinderen nodig hebben....
Hulde aan hen dus.....
Het ontneemt mij wel degelijk zorgen....
Maar je moet als juf die ondersteuningsbehoefte natuurlijk wel in kaart brengen en dagelijks met je ondersteuners doornemen....

Van.... we kunnen vandaag wat extra's doen met al die hulp....
Plakken en met wasco tekenen....
Heel voorzichtig aan het niveau in kaart zien te brengen....
Ook extra rust momenten kunnen ingelast worden....
Samen wat langer spelen....
En met gym nóg meer uit durven te proberen in de veiligheid dat er een juf in je nabijheid is....

Van... het is echter de tweede dag...
Je merkt dat de kinderen moe zijn van al die nieuwe indrukken in twee dagen....

Van... ondertussen zit Willem met Borre bij de dierenarts...
Vandaag wordt een ontsteking in zijn poot, die een bult is geworden, operatief verwijderd...
Willem mag er de hele tijd bij blijven....
En dat doet hij natuurlijk... ook al vindt onze Willem de narcose altijd een moeilijk moment....
Ook nu is het weer slikken als Borre onder zeil gaat...
Gelukkig duurt de ingreep niet lang....

Willem is dus bijtijds terug en heeft een lofwaardig streven...
Hij gaat (zo appt hij)  ... het huis schoon maken... ik ben er blij mee....(nog wel)....

Van.... in de auto op weg naar huis gaat de telefoon...
Nu heb ik al talloze appjes gehad; vergeet de boter niet..... oh ja het brood is op..... wil je vaatwastabletten meenemen..... dus ik vraag me af wat er nu weer is...
Ik zet de auto aan de kant (ja dat doe ik echt).... en bel terug....
"Met Borre gaat het goed hoor... er zit alleen wel een bloed zakje maar de dokter zei dat dat hoorde en vanzelf over gaat.....
Oh ja... en ik heb goed nieuws en slecht nieuws...."
(Oh boy)....
Nou vertel maar dan....
"Het goede nieuws is dat ik het huis heb schoongemaakt.... ook de deuren en kozijnen hoor"...
Fijn Willem....!!!!
Doe dat nu het slechte nieuws maar....
"Nou.... de operatie is iets duurder uitgevallen (help bewaar me).... ja 50  euro duurder maar hoor"....(Pffft dat valt inderdaad mee)....
Dan hapert zijn stem....
Ik krijg het vermoeden dat er meer slecht nieuws te verkroppen valt....
Ja dus...
"Ja en nou ja... er is zo'n sierkastje van de muur gevallen toen ik stofte".....
We hebben aan de muur van die leuke foto's hangen.... en rekjes met mooie beelden erin....
Laat het alsjeblieft niet........
Het is dus wel dat rekje....
Het rekje met mijn dure katten..... de Goebel Rosina Wachtmeister katten.... en de kat van de kunstenaar Ton Schulten uit Ootmarsum.....

Van... ik slik even..... twee collectors items van Wachtmeister à gemiddeld €100.00 per stuk en een uniek Schulten kattenbeeld van over de €100.00.....
"Die ene daar kunnen we misschien de poten wel van lijmen hoor"....
Ik slik nog een keer...
Nou euh Willem.... die katten zijn totaal waardeloos geworden nu....
Weet je wel bij 'tussen kunst en kitsch' dat als er een stukje af is... de waarde meer dan de helft keldert...
Dat dus.....
"Ik was er al bang voor dat het mis was... ik wist niet dat ze zo duur waren...."
Je kunt er niks aan doen, zeg ik dapper....
Je doet dat niet expres..... zeg ik nog stoerder... maar ik kan wel janken....
Zulke mooie beelden......
Ik was er zo trots op....
En alleen dat ene houten kattenbeeld van xenos van een paar euro staat nog..... zie ik als ik thuis kom en de scherven aantref....

Van.... ben er toch de rest van de avond wel wat stil van....
Ik hecht niet veel waarde aan materieel spul... maar aan deze beeldjes kleefde ook een verhaal....
En dan kan je honderd keer denken dat je dat verhaal niet kwijt bent omdat het in je hart zit....
Maar telkens als ik naar die bijzondere beeldjes keek... dacht ik aan dat verhaal terug en kon ik genieten van de tastbaarheid ervan.....

Van... de avond verloopt wat stilletjes....
Ik probeer me maar voornamelijk op Borre te concentreren....
En op de op handen zijnde storm.... wauw wat gaat het al te keer....
Ik hou mijn hart vast wat er nog meer breken zal vannacht....
In ieder geval ervoor zorgen dat onze levende katten binnen zijn....
Het zal je toch gebeuren.....

Van... trouwens.... nog wat geleerd vandaag...
Als mannen zeggen dat ze het huis schoongemaakt hebben.... dan bedoelen ze de woonkamer dus....
'T is maar dat je het weet....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten