dinsdag 18 augustus 2020

18 augustus 2020

 Dag van:

Vier weken geleden was het drie jaar geleden dat ik mijn blog begon....
Tjonge... niet eens bij stil gestaan....
Dit is al blog 1124....
Tijdsbeeld van drie jaar....
En wat is nou drie jaar eigenijk...?
Niet veel... maar het blijft soms een worsteling.....
En dit jaar is een wel heel vreemd jaar met z'n corona...

Van.... geen wonder dat onze gesprekken van vanmorgen over veiligheid en vertrouwen gaan....
Eigenijk twee onderwerpen die bij Willem en mij al sinds onze jeugd en hot item vormen....
Willem, die altijd naar moest verhuizen omwille van zijn vaders baan... dominee....
Ik, die twee ouders had met oorlogstrauma's en in een wereld van glitter en glamour leefde die niet mijn innerlijke ik wereld was....
En we moesten maar 'begrijpen'..... en opmerkingen als 'doe het dan voor je vader ' waren niet van de lucht....
Bij beide niet....
Dan nog eens het feit dat je alles en iedereen voelt....
Nou plaatje rond dunkt me...
Geen wonder dat Willem en ik wel eens in een impasse belanden... 
En hoe mooi is het dan om erover te praten... het uit te spitten.... hoe moeilijk ook de kwetsbaarheid bloot te leggen.... en samen te worstelen....

Van.... lees ik van die mooie artikelen erov
er op internet....'innerlijke veiligheid'.....
Denk ik POEP!..... je kan en hoeft niet alles zelf te doen....
Je hoeft ook niet altijd maar weer op zoek te gaan naar je eigen innerlijke veiligheid en zelfvertrouwen...
Je bent deels heus wel afhankelijk van dat complimentje van de ander... die succeservaring.... compassie... empathie...

Van... trouwens nu in deze corona tijd wordt het je ook niet altijd even makkelijk gemaakt je veilig te voelen....
Maar goed... dat is dan weer een ander soort veiligheid....
Geleerden noemen dat dus fysieke veiligheid...
Volgens mij staat het met elkaar in verband.... maar wie ben ik......

Ik vind best dat mijn leven op z'n kop staat... corona... twee lieve vrienden zomaar ineens moeten missen... je schoonmoeder een dag na het vieren van haar leven, rouwen om haar dood.... arme Bengel doodziek.... Willem met pre pensioen.... er niet kunnen zijn voor hen die je nodig hebben.... en nog wat meer van die kleine shit dingen....
Ik kan nu niet bepaald zeggen dat ik me veilig voel nee....
En dat dit zijn weerslag binnen een relatie heeft moge duidelijk zijn...
Vooral als je partner precies hetzelfde meemaakt/ ervaart....

Van..... maar we praten...we praten.... we praten.... uren.... uren.....
Om moe gepraat maar weer over te gaan tot de orde van de dag...
Drink bakken voor de honden kopen bijvoorbeeld om maar wat knulligs te noemen....
Een opblaas badje voor Willems kleinkinderen die morgen en overmorgen hier logeren....
Of die, op zo'n moment, heerlijke ergernis dat je weer eens ouderwets niet in je digitale werkomgeving van school kan komen....
Hoe zalig vertrouwd is dat.....
Tussen alle errors in je leven is dat toch wel de vertrouwdste.....

Van twee buurtkindjes die via de honden steeds vaker de nabijheid van Willem opzoeken en tegenwoordig zelfs aanbellen.....
EEn mama die haar leven leidt.... drie dagen geleden een husky pup aanschafte tot grote blijdschap van die twee kleine hummels.... maar die nou beteuterd en vol ongeloof steunzoekend komen vertellen dat de pup weg moet van mama... want hij sloopt alles....
Een moeder die je al eerder naar nu helemaal wel eens door elkaar zou willen rammelen want ik mag toch aannemen dat je weet wat je je op de hals haalt als je een HUSKY pup aanschaft....
Een hond die erom bekend staat dat hij zeker drie tot vier uur per dag moet lopen... en niet zoals een mini keffer even zijn behoefte in de berm voor je voordeur doet om daarna weer met roze strikje in een staartje op z'n kop op je schoot kruipt....
Enfin... twee bloedmooie kleine hummeltjes in de hal dus..... waarvan de oudste (5 jaar?) Vraagt of ze dan alsjeblieft wel mee mag met de vier herders....
Mama vindt dat wel goed die is toch op de mobiel druk....
Oh ja... en door het bed gezakt.....:-)
(Voor de nieuwsgierigen.... er is geen papa in beeld)...

Van.... samen de corona app downloaden terwijl je weet dat vanaf dat moment je complete privacy openbaar ligt.... 
Samen de corona persconferentie kijken.....
In al z'n onduidelijkheid en ongewisse toch een verdomd vertrouwd moment met twee vertrouwde gezichten...
Wat je op dat moment weer op de vraag brengt of vertrouwdheid hetzelfde is als vertrouwen hebben....

Van.... veiligheid vinden in een onvoorspelbare wereld.... wat een uitdaging eigenijk....!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten