zondag 2 augustus 2020

2 augustus 2020

Dag van:
Oma maak jij groene limonade op de oma manier... jouw manier is het lekkerste..
Net als jouw groentensoep manier....
Die vinden papa en mama zo lekker...
Jij hebt allemaal maniertjes hè oma...?!
Van... .. het is elf uur en Britt zit nog in pyjama...
Volgens heb je vandaag een pyama zondagje Britt....
"Ja ik wel... Willem niet hè... die moet er tegenaan vandaag"....
"Op zondag in de kerk fluiten is ook werken toch oma???
Maar dat mag toch niet van de kerk?"....
Dan noemen ze het geen werken Britt, als het voor de kerk is...
"Pffft die weten ook niet wat ze willen hoor oma".....
Van... op de achtergrond staat op tv een soort video clip muziek programma's aan...
Het was wel erg stil in huis vind Britt dus wat muziek kan geen kwaad...
Ik, niet zo'n ouderwetste oma, weet dan dat je muziekzenders hebt die je aan moet zetten....
Verder gaan we gewoon door met waar we mee bezig waren...
Gamen en de film van Andre Hazes kijken op mijn mobiel...
Tot....
" Oma.... eigenijk mag dat niet...."
Wat niet Britt....?
Die clip oma... want dat zijn bruine mannen die daar voor die vrouw aan het werk zijn en dat mag niet meer....
Maar die vrouw is toch ook bruin Britt...?
"Nee oma... die is licht getint"....
Maar waarom mogen ze niet werken dan....?
"Omdat ze vrij moeten zijn oma..... anders zijn het weer slaven...."
Waarmee ik maar wil aangeven in wat voor doorgeschoten maatschappij we leven....
Maar hoe mooi ik het vind dat mijn kleinkinderen daar ddan wel mee bezig zijn om zich bewust te zijn van de geschiedenis... en hoe nu verder....
Alleen.... als de maatschappij zo doorgeschoten is... hoe moet een kind het dan nog op een rijtje krijgen wat de middenweg is.....
Van.... die ogen....
Ik kan ze niet weerstaan...
Ze heeft de robux van gisteren dan nog lang wel niet op... maar ze zit in een eeuwige vicieuze strijd om het nu wel of niet uit te geven....
Als ze het uitgeeft kan ze verder spelen...
Als ze het houdt heeft ze iets om naar toe te leven....
Ze wikt en ze weegt....
"kreeg je er maar rente over hè oma?!"....
"Ik wil zo graag even genieten van het aantal robux.... maar ik wil ook wel verder..."
Oma zucht... vooruit dan maar weer....
400 robux erbij....
En dan dat koppie... en die dankbaarheid.....
Willem zegt het zo vaak 'jouw kinderen en kleinkinderen hebben zo'n mooie eigenschap.... dankbaar zijn....'
Hij heeft gelijk....
Dat hemmb ik mijn kinderen inderdaad wel meegegeven ja ... en zij de hunne weer....
Ze kunnen blij zijn met de kleinste dingen....
Van.... Willem komt laat thuis...
Mooie momenten in de kerk... fijn gesprek in Borger....
Magisch gespeeld met pianist Hans....
Britt en ik gaan maar meteen boodschappen doen want het loopt fors tegen etenstijd....
"Als ik nou Lasagne krijg Willem... dan koopt oma voor jou wel kippenpoten.... voor op de Lasagne...."
Ik moet niet aan die combinatie denken maar Willem vindt het natuurlijk een strak plan...
Van.... honden uitlaten....
Heerlijke lange wandeling....
Britt neem je jasje nou mee want het koelt af...
"Nee oma ik heb het niet koud... ik ben niet zo'n kleum"....
We zijn nog niet bij het bruggetje of....
"Ik denk toch dat ik maar mijn jasje meeneem"..... in het teruglopen gevolgd door...
"Grom.... waarom hebben grote mensen nou altijd gelijk...?"
Van......"Nou kan mama ook niet zeggen dat ik de hele dag heb zitten gamen hè oma"...
Nee dat kan ze zeker niet...
"Ik krijg genoeg beweging"....
"Ook met mijn armen... want die gooien de bal"...
Nou Britt... je armen bewegen genoeg hoor op die laptop...
"Oma...(zucht).... dat doen mijn polsen...."
Van....."Zal ik nou wel of niet die robux opmaken"....
Ze dubt..... ze wikt en weegt weer....
Het duurt echt een half uur...
Ze zoekt steun bij mij...
Ze zoekt steun bij Willem...
Wat is wijsheid....
Willem biedt haar allerlei trucjes aan om een beslissing te kunnen nemen...
Iene miene mutte.... wijs de goeie hand aan....
Maar dan....
"Ach ... in het dagelijks leven moet je toch ook boodschappen doen en zo"....
En hup...400 robux voor een setje kleding....
"Ja sorry hoor.... het duurde even... maar ik ben wel heel blij met deze beslissing"...
Nou schat dan zijn wij dat ook voor jou....
Van..... vandaag voor half twaalf naar bed hoor... oma is ook moe...
"Heb je wel goed geslapen oma?"...
Nou nee... oma lag nog een film in bed te kijken... en ging pas om half vier slapen...
"Och oma... dan heb je maar drie uur geslapen.... dat is niet goed voor oude mensen hoor..."
En bedankt hè Britt...
"Graag gedaan oma... ik wilde je graag helpen"...
Van.... kom we gaan slapen....
Willem checkt zijn mobiel nog even...
Hij snapt er niks van... hij heeft ineens geen geluid meer...
Hoe kan dat nou...
Rot telefoon... elke keer wat...
"Euh Willem... ik zou de oortjes in doen hoor".... zegt Britt met een vergenoegzaam en smalend lachje om de lippen...
Willem doet zijn blunder af met een grapje, gekke geluiden en grimassen...
"Oma ik snap af en toe niet hoe je met die man kunt leven...."
Nou kind... wat heerlijk dat je dat zegt... ik ook af en toe niet hoor....
"Dan lijken we wel op elkaar omidepomi...."
Ja schat... dat doen we zeker....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten