woensdag 10 maart 2021

10 maart 2021


Dag van:
Ik weet het.... het is een vies praatje... maar ik kan écht geen snot meer, zien ruiken, proeven, voelen.... en nu wilde ik schrijven "hebben"..... maar ik héb het gewoon nog...
Een teveel aan snot... een overschot... een boterberg.... een vulkaan.... en rantsoen voor wel drie legereenheden...
Snot dus... en ik ben er zo klaar mee....
Het houdt me wakker.... het belemmerd me in alles wat ik doe.... want ik nies, hoest, kuch, blaf, rochel, piep, fluit,  proest, snuit  haal op... en daar ben ik dan de hele dag mee bezig....
Mijn stembanden maken geluiden waar menig parodist, zanger met doorrookte whiskey stem of zingende zaag, jaloers op zouden kunnen zijn...
Ik kan de tissues, wc papiertjes, papieren zakdoekjes niet meer tellen.....
Net als de keren dat mijn ogen vanzelf dicht vallen....
Net als de keren dat ik blij ben dat ik weer zit na een loopje naar de wc of de keuken....
Maar heej... ik heb geen corona...
Ik ruik en proef nog alles.... de hoofdpijn is over en keelpijn heb ik niet...
Daar moet je dan bij mee zijn...
Zal ik nu juichen....?

Ik sta vandaag in een patstelling wat betreft het

referendum in Arnhem betreffende het afval beleid...
Ga ik voor mijn sociale inborst en voor mijn medemens of ga ik voor onszelf...?
Moet in dit geval ieder maar voor zichzelf opkomen of denk ik mee met de ander?....
Ik vind het nogal wat...
Wil ik lekker de grote afvalzak weer terug en dus de grote bek die zich gratis en zonder vertoon van persoonlijk pasje, zich voor mij laten openen...?
Natuurlijk wel het afval gescheiden, dat lijkt me logisch...
Of ga ik voor de helft van de grootte zak en een bek die zich slechts opent wanneer ik mij legitimeer met een persoonlijke pas....?
Vind ik het dus mede de verantwoordelijkheid van de gemeente of vind ik het toch vooral mijn eigen verantwoordelijkheid....
Heb ik lak aan de vervuiler die zijn zak naast de container zet omdat hij helemaal ging zin in dat pasjes gedoe heeft.... of heb ik liever een schone omgeving omdat iedereen bij een openbare container eerder moeite doet zijn vuil erin te gooien....?
In ieder geval erger ik me nu groen en geel aan mijn buurman links die alles maar dan ook ALLES in het zwerfafval vakje weet te proppen....
Hoe zuinig kan je zijn buurman...?
Maar hij gooit daar dus ook alles in wat er niet in hoort hè..... plastic, hout, groen afval, blik chemicaliën, kartonnen dozen klein en plat gemaakt....
En nee, ik ben geen verklikker.... ik ga zo'n daarvoor bestemde lijn niet bellen...
Mijn buren rechts zijn daar trouwens wel toe in staat want die ergeren zich groen en geel ook nog eens blauw....
Dilemma is dus eigenijk ook; omdat de ander het niet doet, ik dus ook maar niet..... of laat ik nou het voorbeeld zijn...?
En dan niet alleen het voorbeeld om het voorbeeld maar ook omdat ik mijn kleinkinderen zo graag een schone gezonde veilige toekomst toewens.....
Oh jee... ik ben er al uit....

Op het moment dat ik het woord kleinkinderen opschrijf smelt ik al en ben al om...
Uit de patstelling....
Ik stem dus nee.... ik ben niet voor de oude stijl...
Ik blijf moedig scheiden en pasjes voor infrarode ogen houden en minizakken in mini bekken proppen, papier in de blauwe bak nadat Willem de dozen heeft plat gevouwen, plastic in de grijze bak, groen vuil in de groene bak,  en grof vuil in de schuur ophopen tot het genoeg is om naar het grof vuil te rijden want daar mag ik ook maar 5x per jaar heen...
En ik hoop vurig dat heren en dames groothandels daar ook rekening mee gaan houden....
Moet je kijken hoe snel we gewend waren om geen plastic tasjes meer te gebruiken....
Je kon het je niet voorstellen... nu weten we niet beter...
Straks lopen we weer als Roodkapjes met rieten boodschappenmandjes door de winkels om ons fruit en groente in te doen....
Prikken we als Doornroosjes onze vingers als we de wol van het spinnenwiel moeten trekken in plaats van uit de schappen....
Maken we als volleerde Sneeuwwitjes koetsen in plaats van pompoensoep van de aangeschafte pompoenen...
En boenen we op ons knieën de vloeren tot ze blinken... niet omdat anders schoonmoeders uit hun dak gaan maar omwille van het milieu.... stofzuigers zijn zooooo 2020.....
Schaffen we ons een Chinese nachtegaal aan in plaats van stereo set die reageert op "Google harder".....
En lopen we naakt als keizers zonder kleren rond omdat de kledingfabrikant zonder olie zit om; nylon, polyester, viscose en ander uit olie vervaardigde stoffen te kunnen produceren en de ouderwetse kleermaker toch echt zei dat we er prachtig uitzagen in zijn creaties die niets om het lijf hebben....
Nou ja... voor wie in sprookjes gelooft dan hè....
De mensheid lijkt nu eenmaal geen weg terug te kennen.... alleen vooruit...
Zou er trouwens een ouderwets kruid tegen griep gewassen zijn....?
Toch eens aan vrouw Holle vragen.....!!
Ja die ja..... van het kussentjes uitschudden in plaats van ze in een droger te stoppen... zooooooo 2020.....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten