dinsdag 2 maart 2021

2 maart 2021


Dag van:
Het is 2 maart....
Dagnummer 61... week 9....
En 2021 telt nog 304 dagen....
De zon kwam op om 7.21 uur en ging exact 11 uur later om 18.21 uur weer onder....

We noemen de maan vandaag krimpende vooruitspringende maan... en ze staat 365.527 kilometers van ons vandaan vandaag....
Nou lijkt me de reis daarheen een prachtige ervaring maar liever hou ik me bezig, met dat ik dat stuk eens over de aarde zou reizen in plaats van door een heelal......
De maan lijkt me de eerste 100.000 kilometer écht wel fascinerend maar ik denk dat ik daarna de sterren wel gezien heb en de tel sowieso ben kwijt geraakt...
De omtrek van de gehele aarde is 40.075 kilometer....
Ik zou 8 keer en een beetje de aarde om kunnen gaan...
Wat zou ik veel te ontdekken hebben.....

Ik zou er een soort spyrograaf op los laten om te kijken welk rondje ik eerst zou maken...
En ik zou een keer varen (misschien achteraf toch ook wel saai al dat water).... ik zou het fietsen, autorijden,  scooteren, vliegen natuurlijk en misschien zelfs wel wandelen....
Alhoewel... dan ben ik nog wel even bezig en zoveel jaren heb ik nou ook niet meer....
Daarbij weet ik zeker dat ik weken in Parijs of in Griekenland zou blijven hangen, maar ook geen afscheid zou kunnen nemen van Barcelona of Lissabon...
Nog maar niet te denken aan al die andere mooie plekken die ik zou tegenkomen waar ik niet weg kan komen.... of naar terug zou willen.....
Nee Wamp, daar had je eerder mee moeten beginnen...

Nog 18 dagen tot de lente...

Ik kijk ernaar uit...
De appelboom begint al knoppen te krijgen en vanavond gaat mijn schietgebedje over het beschermen van deze knoppen tegen de komende nachtvorst...
Nooit kocht ik trouwens een bougainville omdat het hier te koud was...
Vorige zomer dacht ik " ach het wordt toch nooit meer écht winter hier".... en wat denk je....
Sneeuw, ijs en elfsteden kriebels twee weken geleden....
Waarbij de laatste rest sneeuw pas dit weekend was verdwenen....
Die bougainville kan ik wel op mijn buik schrijven...
Weg stukje Griekenland....

Nog 26 dagen tot de volgende volle maan...
Nou laat maar wegblijven...
Ik reageer slecht op volle manen....
Slapeloosheid, vocht vasthouden, gammelheid, extra restless legs.....
Nee... volle maan hoort niet bij mij... hoe mooi ik haar ook vind..


Ook nog 26 dagen tot de zomertijd...
Gaan we dan voor of achteruit...???
Vooruit dacht ik...
Dus weer even in het donker naar school rijden maar met licht thuis komen....
Maar ik ben juist zo blij dat het 's morgens weer lichter is...
Kan ik tenminste goed zien welke kleur panty ik onder de juiste kleur rok of jurk aantrek...
Nee heus hoor....
De meeste van jullie dragen broeken weet ik...
Maar als je rokken of jurken draagt, is de winter een ramp...
In de zin van kleuren matchen dan...
Weet je wel hoe vaak ik met een paarse panty op school kwam terwijl ik dacht een blauwe aangetrokken te hebben...
Of een bruine voor een zwarte, een oranje voor een rode panty aanzag...
En dat kunstlicht in je slaap of kleedkamer maakt het er niet beter op...
Ik sta dan ook regelmatig met de zaklamp van mijn mobiel erop te schijnen... maar zelfs dan maak ik nog foutjes...
De winter is kleurenblind dat geef ik je op een briefje...
De winter herkent alleen donker en wit....

Nog 33 dagen en dan is het Pasen...
Tjongejonge.. ik kan me die dag in de eerste week van januari nog goed herinneren...
In de Jumbo... ik heb een foto ervan gemaakt en op Facebook geplaatst...
Van de paashaas en paaseitjes...
Terwijl ik de restjes oliebol nog tussen mijn tanden uit floste....
De restjes poedersuiker nog tussen mijn neushaar kriebelde...

Over 68 dagen alweer moederdag....
Niet dat ik daar ook maar iets aan doe... maar goed het is maar dat je het weet...
In deze coronatijd vrees ik dat ik mijn moederdag moederziel alleen zal doorbrengen.... als een kloek zonder kuikens.... het lege nest syndroom in de herhaling....

En dan over 110 dagen vaderdag...

Willem eist zulke dagen op...
Als een spons absorbeert hij de aandacht..
Soms verdenk ik hem er wel eens van dat hij alleen daarom al vijf dochters kreeg...

En dan over 298 dagen alweer kerst...
Ik denk dat ik dat nep kaarsje dat ik eergisteren achter de dekenkist vond maar niet meer naar de kerstspullen in de schuur breng... het is de moeite niet meer...
Voor ik het weet staat die boom er weer....
Och, en heb ik dat al verteld.... ik heb mijn tulbandvorm teruggevonden...
Ik heb er nu dus twee....
Ik vond hem tussen de carnavalsspullen die ik nooit gebruik en een doos oude speelblokken van de kinderen.... omdat ik mijn skiboots zocht.... die ik trouwens nog niet heb teruggevonden...

Vandaag precies 65 jaar geleden werd Marokko onafhankelijk...
Twee en vijftig jaar geleden maakte de Concorde zijn eerste vlucht...
En 38 jaar geleden presenteerden Sony en Philips hun eerste compact disc...CD dus.....
Zodat we nu nog onze lievelingsmuziek ten gehore kunnen brengen... omdat...


....Omdat ik de mooiste even bewaarde voor het laatst...
Vandaag 2 maart toen in 1966... dus vandaag op de kop af 55 jaar geleden vond in het universitair ziekenhuis Leiden, de allereerste niertransplantatie plaats...
Die is voor jullie John en Marike......!!!!
55 Jaar later..... vonden jullie dat geluk.... en ik ben zo blij voor jullie...!!!!





 

1 opmerking:

  1. Wat prachtig Wampie ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️

    BeantwoordenVerwijderen