zondag 7 maart 2021

7 maart 2021


Dag van
 Ik was al even wakker...
Eigenijk vraag ik me af of ik überhaupt wel geslapen heb...
Als het al zo is dan waren het hazenslaapjes.... momenten van eventjes helemaal weg en dan weer wakker om die neus, die niet leeg te krijgen is,  leeg te snuiten.... 
Waar komt zoveel snot toch ineens vandaan.. ..
Is dat er gewoon... en zit het ergens verborgen om op het gewenste tijdstip tevoorschijn te komen...?
Of is het in plaats van...?
Dat slijm of lichaamsvocht ineens snot wordt op het moment dat dit door een virus of bacterie wordt omgezet in dat wat je op dat moment nodig hebt...?
Alhoewel... wie heeft er snot nodig...???
Je bent het liever kwijt dan rijk...
Daarom ook snuit je terwijl de artsen zeggen dat je juist beter je neus kunt ophalen....
Nou beste artsen van Nederland... bij mij wil het snot er niet in en eruit wil het ook niet...
Het hoopt zich op en op.... tot aan mijn oren...

Nou begrijp ik dus dat je altijd snot bij je draagt...

Klopt ook wel want waar zou de notoire neuspulker anders zijn pulk vandaan moeten halen...
Uit de neus dus....
Even een weetje tussendoor....
Wisten jullie dat de Egyptische farao Toetanchamon en persoonlijke neuspulker had die de neus van de farao leeg peuterde...?
Voor deze waarschijnlijk meest waardeloze baan uit de geschiedenis ooit, kreeg de peuteraar drie stuks vee en kost en inwoning....

Enfin tijdens een verkoudheid of griep zwellen je neusslijmvliezen op....
Aha... de overtollig snot oorzaak dus....
Het virus vermenigvuldigt zich namelijk in je slijmvlies...
Nou is het bij mij vaak zo dat het ene neusgat dichter zit dan de andere...
En dat wisselt dus ook....
 Er bestaat zoiets als de nasale cyclus. Dit mechanisme van het autonome zenuwstelsel dirigeert wisselend bloed naar zwellichamen van het linker- en rechterneusgat. Die zetten daardoor om de beurt uit, waardoor je als reactie automatisch door het niet opgezwollen neusgat gaat ademen


Joh..... een heuse cyclus.... zoiets als menstruatie maar dan anders...

Toch zit niet alleen tijdens een verkoudheid eerst je ene en dan je andere neusgat dicht. Er bestaat zoiets als de nasale cyclus. (Dat zo ik dus al)....Dit mechanisme van het autonome zenuwstelsel dirigeert wisselend bloed naar zwellichamen van het linker- en rechterneusgat. Die zetten daardoor om de beurt uit, waardoor je als reactie automatisch door het niet opgezwollen neusgat gaat ademen. In geval van verkoudheid wordt de bloedtoevoer opgekrikt voor de af- en aanvoer van afweercellen en zetten de zwellichamen dus nog meer uit. Bovendien zwelt neusslijmvlies op en neemt de slijmproductie toe om de verslagen resten van het virus te kunnen afvoeren. In combinatie met de alledaagse zwelling gaat het neusgat zo dicht zitten, dat er vrijwel geen lucht meer doorheen komt. Dat maakt dat je ineens merkt dat je door maar een neusgat tegelijk ademt.  (Bron: quest)

Wat zit een lijf toch ingenieus in elkaar.... maar wat mij betreft had hij dit gedeelte wel over mogen slaan.... maar ach... dan had die arme pulker wellicht geen baan en bekendheid in de geschiedenisboeken gekregen....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten