zondag 14 maart 2021

14 maart 2021


Dag van:
 Er zijn van die dingen die je zelfs online kan kopen waarvan je toch zeker weet dat je dat beter niet kunt doen.... zelfs ik niet....
Maar dan gaat er, op een andere manier  dus weer een compleet andere wereld voor je open....
Neem nou de opticien...
Ik ben allang aan een (nieuwe bril toe)....
Ik loop al jaren te klungelen met brillen...
Maar ik vind dus A) dat ik geen hoedenhoofd heb... en dat heb ik ook écht niet.... en B) dat ik geen brillenhoofd heb... maar dat is eigenijk ook wel weer een beetje ijdelheid...
Daarbij vind ikzelf dat ik best nog wel alles goed zag...
Nou en... dan rij ik toch 5 meter verder en kan wel lezen wat er op het wegwijzerbord staat...
En dan kom ik in plaats van Oosterbeek maar in Oisterwijk.... of in Marken in plaats van Makkum ....zijn allemaal vast leuke plaatsjes...
Nee... alle gekheid op een stokje... veraf zag ik misschien niet optimaal, maar toch nog best goed...
Alleen nu nader ik die 61....
Lezen kan ik al helemáál niet meer zonder bril...
Dat ging in een rap tempo van -1.5 naar -3.5.....
Ik ben nergens zonder leesbril...
Dat kostte me al wat acceptatie wilskracht.... en als het daglicht is dan kan ik, als ik de letters ver van me af houd , nog wel wat ontcijferen....
Op school merkt niemand dus wat...
Maar och als die schemer intreed.... ik vervloek ook die zon die steeds eerder ondergaat als het herfst wordt...
Nee... dan is de lettermassa één grote portie vieze balkenbrij met krenten....
Maar nu begin ik dus ook al flink te knijpen als ik naar tv kijk.... en gezichten van mensen herken ik vraag niet meer...
Dat is erg lullig als er enthousiast "hoi Wampie" wordt gezwaaid en jij niet weet wie je terug moet groeten...
Ik wil er dan misschien wel niet aan, maar het is wel zo... ik ben kippig...(en koppig helaas)....
Ik moet dus aan twee brillen....

En mezelf kennende gaat hem dat niet worden....
Doosje open... bril verkijken eruit..... bril weer terug... doosje dicht.... andere doosje open... leesbril eruit... leesbril weer terug... doosje weer dicht... enz....
Voor de klik die dat doosje maakt zou ik het wel honderd keer kunnen herhalen... ik hou van dat geluid... klik open... plok dicht.... klik open... plok dicht...
Maar voor de rest ga ik daar de kriebels van krijgen...
Plus het feit van de damestas...
Nou heb ik een hutkoffer als handtas maar mijn hutkoffer zit aardig vol.... daar gaat niet eens één doosje meer in....

Volgende probleem....
Ooit..... in een ver verleden had ik zo'n vlaag van acceptatie al eerder.... zeg maar zo rond 2018...
Mijn lees afwijking was toen nog zo rond de -2.0....
Toen kocht ik een,  jawel, multifocale bril...
Zo'n ding met halve maantjes onder in het glas...
Nu heb ik nooit tijd om mezelf een bril aan te laten meten...(zo'n heerlijke smoes ook).... dus áls ik het al doe dan is dat in de zomervakantie....
En aangezien we nooit direct naar het buitenland vertrekken maar altijd eerst gaan kamperen, was die bril klaar in de tijd dat we in een tent bivakkeerde ergens 1km over de grens bij Overijssel...

Mooi zo... die bril haal ik wel op als we weer thuis zijn, vlak voor we wél naar het buitenland gaan....
En zo geschiedde...
Twee dagen voor vertrek, naar Spanje dit keer, haalde ik mijn bril op....
Ik was nog de druk met pakken en wassen draaien bezig om de boel voor de volgende reis voor elkaar te krijgen dus met die bril zou ik wel oefenen als we in Spanje waren....
Kijk.... en dát had ik dus nooit moeten doen.....!
Het is ongeveer hetzelfde als je nieuwe schoenen inlopen op de eerste dag dat je aan de vierdaagse meedoet....

Willem en ik hebben nogal verschillende ideeën over vakanties...
Het land daar worden we het altijd wel over eens.... behalve dan dat ik nooit moet vragen of hij mee over de Europese grens gaat, want dat doet hij niet...
Het hotel is ook nooit zo'n probleem...
Het moet... na een kampeervakantie.... luxe zijn, maar niet overdreven, én het moet bij het centrum en het strand in de buurt liggen.... zeg maar... dichtbij liggen....
Tot zover dus... oké....
Maar dan komt de invulling van de vakantie...
Zo wil ik graag wat van de omgeving en de iets verdere omgeving zien en dingen ontdekken.... slenteren door steegjes, grotten, musea en andere bezienswaardigheden....
Nu Willem....
Willem wil direct na het ontbijt koffie in zijn favoriete tentje... dan naar het strand om te slapen... op het strand lezen... op het strand een eettentje bezoeken... dan op het strand slapen.... op het strand lezen... in het hotel douchen.... om in zijn favoriete tentje te gaan eten en de avond tot diep in de nacht door te brengen....
En dát iedere dag... twee weken lang...
Dat is Willem...
Hier gaat dus iets mis tussen ons....
Ik bedoel heerlijk hoor dat strand.... als uitzicht vanuit je hotelkamer... en af en toe erheen om eventjes te zonnen... vooral niet lang... en vooral geen zand in de naden van mijn zwempak en tussen mijn tenen....
En Willem denkt... leuk hoor die omgeving.... maar dan alleen tijdens de transfer van het vliegveld naar het hotel en twee weken later weer terug...
Dat zeg ik... hier gaat iets grondig mis...
Neeeeeeeeee natuurlijk niet...

Nadat ik mij jaren heb aangepast aan mijn liefhebbende Willem, ik ben nu eenmaal zo'n opofferingsgans, ziet hij aan mij toch dat er iets mis gaat...
En dan praten we erover....
Veel te laat misschien... had ik veel eerder moeten doen... ik weet het... maar ik zit in een leerproces nog hè....
Maar goed... we praten dus... en dan komen de compromissen...
Ik snap ook wel dat elke een dag excursie een dure grap wordt.... en een auto huren is geen optie want we durven beide niet in bergen te rijden...
Dus spreken we af; twee dagen strand en dan een excursie... weer twee dagen strand etc....
En samen kijken we dan welke excursie we leuk vinden... waarbij ik inmiddels zeer goed geworden ben in het aanprijzen van bezienswaardigheden waar Willem bij voorbaat vast niet naartoe wil, maar ik hem wel heen krijg....

Zoiets als Sevilla dus....
Gibraltar oké... Alhambra helemaal goed... maar Sevilla....
Het lijkt Willem niks....
Maar ik weet... het is een van de mooiste steden die je je kunt bedenken... het is er alleen heet... de heetste plek in Spanje... maar dat vertel je hem dus niet...
Je begint vooral over de prachtige kathedraal met mooie verhalen over Columbus die daar ligt begraven, en de ongelofelijk heerlijke tapas die ze daar kennen...
Niet vertellen dat hij een paleis moet door sjouwen... wel vertellen dat hij vlakbij het stadion van FC Sevilla komt en de ploeg daar dagelijks traint....
We gaan dus naar Sevilla....

Zo... dat was het zijpad van mijn verhaal....
Busrit is al schitterend..... maar lang (had ik ook maar niet vertelt)....
Heerlijke airco... zalig koel....
We genieten....
En ik denk... kom... om al dit moois in me op te kunnen nemen..... laat ik mijn nieuwe bril eens opzetten....
"Staat je leuk schat"....

Dank je lieverd....
"Goed van je hoor, dat je er nu aan gaat wennen"....
Ja, ik dacht dit is een mooie gelegenheid...
Maar Wampies moeten helemaal niet nadenken...
Dat is heel dom van Wampies.....

We zijn nog geen 200 meter verder met de bus of mijn eerste blikveld indrukken beginnen me te bedriegen...
De bus lijkt met de wielen meters lager op de straat te rijden....
"Is er wat schat?"
Willem... wat is dat asfalt ineens dichtbij...
"Even wennen aan je bril schatje"...
We gaan de bus uit voor de bezichtiging van het paleis...
En daar begint het gedonder...
Ik sta op uit mijn stoel,  wil het afstapje naar het gangpad nemen of ik zak al door mijn hoeven....
Ik moest nog een stukje verder...
Nou vooruit... wennen zei Willem... niet flauw doen...
Ik loop de treedjes van de bus trap af of..... daar lig ik....
Dat asfalt was dus inderdaad dichterbij dan ik dacht...
Ja hoor... schaafwond op mijn net twee dagen oud gebruinde knieën.... zeg maar.. nog in rood verbrand stadium...
"Gaat het Wampie?"...
Die bril en ik gaan geen vriendjes worden Willem...
Kom, het went snel... niet aanstellen....
Dus loop ik moedig door....
Echter bij de mozaiek wand uit het jaar weet ik veel gemaakt door interesseert me niet, komen de eerste vlagen van misselijkheid.....
Míjn ogen... mijn maag... mijn hoofd... ze raken elkaar kwijt en zijn het spoor bijster....

Ik ben blij als ik in de bus zit, nadat ik mijn knieën veel te hoog optrok toen ik die bustrap weer op moest... wat een dol komisch gezicht bleek te zijn volgens mijn mede excursisten..... en bijna struikelde over het drempeltje om bij mijn stoel te komen....
"Volhouden hoor schat"....
Krijg de pip Willem....!

Enfin volgende bezichtiging...
Een park.... met fontein.... waar ik bijna in donder omdat ik de hoogte niet goed inschat... die ik bijna vol kots van misselijkheid...

(Vandaag wel
tthuisbezorg.nl)

In de kathedraal zet ik de bril af...
Ik wil dit moois bij het graf graag intens genieten...
Maar wil ik de lettertjes lezen dan...
Op dus maar weer...
En met mijn hoofd heen en weer om dat maantje te vinden waar het leesgedeelte zit.... m'n nek half brekend als ik een drempel op moet om bij een gobelin te komen die ik er in mijn val bijna aftrek...
Ik ben er klaar mee....
Die bril verdwijnt...
Multifocaal en ik zijn geen match...
En sindsdien heb ik dus alleen maar leesbrillen....
Van de Action.... voor 1.99 euro....

Toch zal ik er nu heus aan moeten...
Erger nog dan deze ervaring, zijn twee doosjes in mijn tas... en geheid de talloze momenten dat ik een van die doosjes waar dan ook laat liggen....
Daarbij weet ik niet of Hans Anders ook de actie van tweede bril gratis kent...

En dan nu die wereld die openging... waar ik mijn verhaal mee begon.....
Ik ben dus nog niet helemaal opgeknapt...
Het laatste vocht wil mijn longen maar niet verlaten...
Ik kan dus moeilijk al een afspraak maken bij de opticien....
De man die gelukkig een vitaal beroep heeft en dus open is.... op fysieke afspraak wel te verstaan...
Maar dat geeft niks.... zegt mijn virtuele brillenman....
Welnee mevrouw.... scroll iets verder op de site van Hans.... en alles wordt Anders.....
Kijk nou.... maak je keuze uit 682 brillen... klik op het cameraatje naast de foto van de bril...
Floep... nu kom jezelf in beeld.... en flap... daar heb je de door jou gekozen bril op je neus....
Het is werkelijk net echt....
En ik pas het ene na de andere montuur...
Wat bliksems handig...!
Van Tommy Hillfigger tot Ray Ban... van Nike tot eigen merk....
En ik heb me toch een leuk montuur uitgezocht...
Alleen tja... nu die afspraak nog... en die glazen....
Gelukkig maar dat de drogisterijen ook open zijn...
Daar verkopen ze vast anti misselijkheid pilletjes...





Geen opmerkingen:

Een reactie posten