woensdag 10 mei 2023

10 mei 2023


Dag van:
Als eerste
Als 'oudsteling'
Jij baande de wegen
Jij markeerde de punten
Van mijlpalen
En zegening

Een derde generatie
Jij opende de rij
Vooraan liep je
Worstelend ik gevoel
Wegvoorbereider
Oma maakte jij mij

Trots ben ik op je
Om het vuur aan door te geven
Zorgvuldig, bedachtzaam
Het leven levend
Breekbaar, kwetsbaar
Is je kracht

Trots ben ik op
Hoe jij banen baande
Wegen verlegde
Je stappen zette
Altijd blijf jij mijn eerste
Jouw pad moedig gaande

En ik liep met je mee
Ik loop met je mee
Tot het einde der wegen
En zelfs dan
Lieve oudste
Zal ik in jou
Zal jij in mij 
Mijn trots
Blijvend zijn

Gefeliciteerd lieve Isa 

Het moge duidelijk zijn, mijn oudste

kleindochter is vandaag jarig....
Negentien lentes jong....
Één jaar verwijderd van die, voor velen, zo fel begeerde twintig....
De eerste die mij de titel oma bezorgde...
Een titel die alleen maar meer en meer diepgang en intensie kreeg naarmate er nog drie geweldige kleinkinderen volgden....

Tien mei lijkt overigens wel een jaarlijkse baby boom dag te zijn....
Op mijn Facebook verschijnt de ene jarige na de andere....in allemaal verschillende leeftijden...
En als klap op deze mooie datum vuurpijl belt een vriendin me in de klas op "Wampie ik ben net oma geworden!".....
En dat is dan een vers van de pers jarige....
Hoe leuk is dat....!!

Nee, ik ga vandaag niet mijn grote kleindochter bezoeken...
Ze is in de leeftijd van zoiets als "oma ik ga werken vanavond hoor, dan verdien ik weer extra"....
En natuurlijk lieve schat, spaar jij maar....
Isa wil immers haar rijbewijs van halen...
Een slimme beslissing voor meiden in

deze tijd....
Oma stort wel iets dat je nog dichter bij die droom brengt en zondag zien we elkaar....
Deze oma heeft immers nog wat in petto....
Twee weken geleden toen haar zus jarig was en oma haar kamer vol reptielen en opgezette beesten moest zien (rara wat zou deze kleindochter laten willen worden?)....en ik in de kamer van mijn andere kleindochter ook een kijkje nam....een kleindochter die dol op vogels is die ze dus ook op haar kamer heeft....zag ik een tapijt van vogelveertjes, vogelzaadjes en andere bij vogels behorende zooi op haar bureau liggen...
Kind daar kun je toch geen huiswerk aan maken....
Maar dat kan een kind van deze leeftijd die lekker de boel de boel laat, namelijk wel....
En wat deed oma dus....die bestelde een kruimeldief....en die krijgt deze jarige negentiener zondag op de familiedag....

Op school was het aanpoten vandaag....

De twee weglopers deden hun naam eer aan....
Niet alleen wij maar anderen ook renden achter de twee boeven aan of een collega had ze ergens zien lopen nog voor wij ze kwijt waren...
Uit het bos, uit de gang, uit de ballenbak, van het grote plein.... overal werden ze wel vandaan getoverd iedere keer....

En tussendoor was ik maar druk met het aanleren van de maanden....
Het loopt tegen het einde van het jaar....
De dagen hebben ze best redelijk onder de knie....
Maar gezien de tijdsbeleving is er nog meer te leren...
Seizoenen, maanden maar bijvoorbeeld ook het weer....
We bekijken eerst alleen verjaardagsmaanden....
Met die verjaardagen erbij groeit het besef immers makkelijker....
En natuurlijk is ook Sinterklaas jarig.....in december...
Die maand hebben ze nog eerder in hun hoofd zitten dan de maand van hun eigen verjaardag...
Tegenover die Sinterklaas december vervaagt iedere andere maand....


Eerst het weer buiten bekijken maar dan op een speciaal weer weersverwachting digibord, vinden ze geweldig....
Halverwege de dag komt er zelfs eentje vertellen dat "nu de zon schijnt juf"....
En samen vervangen we de digitale regen picto....
Zo snel pikken kinderen dat op dus...

Nou....als ze dan zo snel als oppikken, laat ik dan ook eens beginnen met sokken en schoenen zelf uit en aan doen....en veters strikken....
Vergeet dat laatste maar juf....dat onmogelijk gepriegel....ze zijn er nog helemaal niet aan toe....of, zoals een kleuter verontwaardigd tegen me zegt "ik heb klittenband schoenen juf"....
Veters....ze zouden verboden moeten worden....
Instap sneakers, klittenband, laarzen met ritsen, slippertjes....oh ja......maar vooral geen Crocs....brrrrrr......

Tijdens buiten spelen is deze juf ineens een boef en wordt van alle kanten in de boeien geslingerd om zo naar een (zogenaamde) gevangenis te moeten...
En natuurlijk speel ik het spel mee....
Maar ik ben niet zo'n gevangenis liefhebber dus zeg ik al gauw tegen een paar kinderen die ook in hetzelfde schuitje zitten 'niet getreurd in deze gevangenis zitten alleen de liefste kinderen'....
Hup het touw voor de nis wordt los gelaten en ineens staan ze allemaal in de gevangenis....
Behalve een volhouder....
Hij pakt het touw weer op een slang het voor de nis....
Leek een goeie truc juf maar jammer dan....en hoe komen we er nou allemaal zogenaamd weer uit ...
Maar ook daar is een oplossing voor....
Ik begin te zingen want dat vindt de bewaker vast mooi....
En zo staan even later zo'n dertig kleuters met mij mee te zingen tot grote hilariteit van de collega's....
Maar het werkt...en ja hoor...we zijn weer vrij.....

Dan gaan we vandaag ook maar eens een

poging wagen aan het Moederdag cadeau....
En zo zijn we dus druk druk druk.....
Druk en dan tussendoor nog een heleboel nieuws.....
Dat een vriendin dus oma geworden is....
Dat mijn rechter gehoorapparaat in de winkel is aangekomen.....
Morgen ga ik hem halen....
En.....we hebben een nieuwe directeur....
Vandaag is het officieel bekend gemaakt....
En dan krijg je het hè.....honderd vijfenzeventig man/vrouw personeel die het internet op duikt om zijn naam googlen....
Bij LinkedIn....bij Facebook....bij Twitter....artikelen....afbeeldingen natuurlijk....
En iedereen heeft er wel wat over te vinden....
En tuurlijk keek ik zelf ook.....ik ben in deze geen heilige....
Zegt mijn 'op het eerste oog' wat?.....
Mijn eerste indruk zeg maar...
Ja hoor....en ik ben bijzonder blij en content....
Mooie visie op het leven en op onderwijs daarnaast....

Thuis is het heerlijk stil...
(Vanmorgen ganzen invasie)

Willem eet met de kerk....
En ik.....?
Ik bak pannenkoeken voor mezelf...
En omdat Willem er niet is om mee te eten, maak ik lekker alle ontbijtspek zelf op....oh zo.....!!
Ik heb dus zeg maar geen spekpannenkoeken maar pannenkoekenspek.....
Smullen!!!!!.....
Ach...de doos Hello Fresh is zojuist weer gebracht na een vakantie periode....
Morgen eten we weer gezond....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten