woensdag 24 mei 2023

24 mei 2023


Dag van:
Voor de verandering maar eens een verjaardag in de klas vandaag....
In mei leggen de vogeltjes dan misschien een ei, in de mensenwereld komen de eieren blijkbaar in mei massaal uit....
Mei is echt een verjaardagsmaand....
En och hemeltje wat is die jarige vandaag jarig....
Dat is misschien ook wel weer een van die mooiste dingen van buitenlandse gezinnen....dat als er eentje jarig is, in dit geval een meisje, ze in prachtige zijden feestjurkjes met zilveren lak schoentjes, in dit geval zelfs een wit bontcapeje en prachtige strikken in het haar op school komen...
I love it....!!!!

En nou sta ik in de deuropening als zij en haar mama aankomen en roep daar al: "oooooooooh wat ben je mooi".....
Nou zou je denken dat de andere meiden uit de klas met jaloerse blikken naar de deur zouden snellen....
Nou niet dus....er stormen maar liefst vier heren kleuters op de deur af en ze willen deze schoonheid allemaal even aanraken....
Vertel mij....waar blijft onze gender

neutrale benadering met deze  opvliegende heren waarvan de testosteron nog slechts in prille staat van 'in wording zijn' is ...
Wij als klassenleiding liggen in een deuk....

We maken er in ieder geval een feestje van met zo'n jarige jarige....
En samen met de rest van de klassenleiding zijn we het unaniem eens 'dit jaar hebben we nog niet zooooooo'n jarige jarige gehad.....
Zelfs als ze naar de taxibus loopt met de grote doos waar de traktatie in zat en nu vol zit met cadeautjes en kaarten, glundert ze nog van oor tot oor....

Overigens nog zo'n mooi verhaal....
De jarige woont in een buurt vol hoge flats, in een wijk waar nou niet al te fijn over gepraat wordt ...
Ik ben al vaker in die wijk geweest en als nou iemand gevoelig voor sfeer is dan ben ik dat wel....
Zelf heb ik, als ik daar was, nou nooit echt een rot gevoel gehad...
Maar dan krijg je dus die mensen die op (voor mij) verkeerde partijen stemmen met vooroordelen van 'ja maar het stikt daar van die 'piep' uit allerlei landen en die zijn allemaal 'piep'....
Ik zal ze eens een ander verhaal vertellen....

Vanmorgen loopt mijn jarige kleuter kanjer met haar mama de galerij van de flat over....de lift in....
Het is de tijd dat zo'n beetje alle kinderen naar school gaan en massaal de flat en omringende flats uitkomen....
Mijn jarige kleuter kanjer loopt de lift, van haar flat, met mama uit naar de parkeerplaats...
En wat denk je.....
Daar staan al die 'piep' kinderen met hun 'piep' ouders even stil als ze het meisje in de mooie jurk met een mooie traktatie doos in haar handen zien en beginnen massaal happy Birthday te zingen en te klappen....
Kijk....dat kom je nou in Bloemendael, Wassenaer of Heemstede en Rosendael dus niet tegen hè.....
Ik krijg er kippenvel van als ik het hoor....
Hoe fantastisch is dit......!!

Ik ben blij met zoveel variëteit in ons

land...
Ik ontken de problemen daarmee niet maar het weerhoudt me er ook niet van om van al die móóie dingen die deze verschillende culturen met zich  meebrengen, te genieten....

Zo ontstaat er vanmiddag op het schoolplein een gesprek dat me ook zo aan het denken houdt....
We hebben een invalkracht rondlopen...
En ontzettend leuke aardige vrouw met een hart voor de kinderen...
Ze ziet ons in de weer met 'kinderen in toom houden' ...
Dit gaat gepaard met "ho niet duwen"...."jongens geen zand op de glijbaan"....."denk eraan samen delen!"....enz....
En natuurlijk noemen we dan de naam van het kind die het betreft....
"Wat een moeilijke namen allemaal" zegt ze....
Ik lach....'ja dat is even oefenen, onze tongval is meer Germaans dan Arabisch maar je leert het snel hoor'.....
Ze lacht ook.....'dan oefen ik nog maar even'....
"Jullie hebben een groot percentage buitenlandse kinderen hè"....
Dat klopt, antwoord ik.....en er staan er nog 32 op de wachtlijst.....
"Toen ik hier tien jaar geleden ook eens inviel was dat nog niet zo" zegt ze....overigens zonder enige bedoeling of ondertoon.....
Nee, zeg ik weer, dat klopt ook....maar toen waren er nog geen NIPT testen en maakte men nog geen veelvuldig gebruik van een vlokkentest....
Tegenwoordig lijkt er een soort van sociale omgevingsdruk op te liggen dit wel te doen.....

En de buitenlandse gezinnen doen daar niet aan mee....om religieuze of welke reden dan ook.....
Ze kijkt me aan....."daar is iéder kind nog welkom hè, hoe het dan ook geboren wordt".....

En nou sta ik hier volkomen objectief in....
Ik vind dat elke ouder natuurlijk het recht heeft te doen en denken en beslissen wat hij wil.... maar we zijn allebei even heel stil, alsof we ons ineens ergens bewust van worden....

Ik knuffel alleen in het voorbijgaan heel even dat jarige Jetje in bontcapeje een keer extra....
En ik fluister......ik ben zo blij dat jij jarig bent.....en ze huppelt glunderend verder.....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten