vrijdag 26 mei 2023

26 mei 2023


Dag van: 
Nou moet ik er toch echt aan geloven...
De winterkleren uit de kast en de zomerkleding erin...
Voor ik het weet is het een chaos, een bende, een onoverzichtelijke zooi vodden...
En dat ik dan winterspul weg doe snap ik....
Oud, kapot, versleten, uit de mode of weet ik veel wat voor reden...... voornamelijk eigenlijk ook wel miskopen....
Maar dat ik dan toch ook nog weer zomerspul weggooi is me dan weer een raadsel....
Dat had ik immers al uitgezocht toen ik de winter kleding in de kast deed....

Soms volg ik mijn eigenlijk logica niet...
Maar goed, drie uurtjes gestaag uitzoeken, opvouwen, opruimen en het is weer voor elkaar...
Twee zakken vol voor het Leger des Heils en zelfs 1 schap in de kast leeg....
Oh jammie, ik mag weer van mezelf zomerkleding aanschaffen...

Nee, nee niet vandaag....
We hebben immers Jazz in Duketown voor de boeg....
Dag één van drie....
Vorig jaar waren dat er nog vier maar ze hebben de tweede Pinksterdag eruit gegooid....
Hebben we toch mooi nog een dag om bij te komen....
Ook de tijden zijn veranderd...
Niet meer vanaf twaalf uur muziek maar pas rondom vijf uur de eerste jazz klanken in Den Bosch....
Ik vind het een prima oplossing....


Al weken zijn Willem en ik op de timetables aan het kijken wie we willen zien en vooral horen....
Steeds kwamen er ook weer grote namen bij zodat we onze plannen we moesten wijzigen....

Niet bekend met jazz in Duketown....?
Hoe kan dat nou....we komen er immers al jaaaaaaren.....
En zolang schrijf ik er ook al over...

Jazz in Duketown is het grootste gratis jazzfestival van Europa in de open lucht dat draait op vrijwilligers......
Het wordt georganiseerd tijdens Pinksteren in de binnenstad van 's-Hertogenbosch en trekt jaarlijks tussen de 130.000 en 150.000 bezoekers......
Het festival wordt gehouden op 10 verschillende podia in de stad......
Daarbij worden door bekende en minder bekende artiesten in totaal zo'n 80 verschillende concerten gehouden in verschillende hedendaagse jazz-stijlen met cross-overs richting soul, blues, funk, wereldmuziek en dance.....

De geschiedenis van dit festival gaat terug tot 1962, toen de plaatselijke VVV op de Markt onder deze naam een jazzfestival


organiseerde, met een street parade en een jamsessie rond middernacht.....
Het bestond toen uit een vrijdagavond in de zomer.....
In 1971 werd het festival omgedoopt tot "Den Bosch vol muziek", waar jazz deel van uitmaakte......
In 1974 kreeg het festival zijn oorspronkelijke naam weer terug, maar het besloeg toen niet meer een avond maar drie hele dagen......
Aanvankelijk werd er voornamelijk traditionele jazzmuziek gespeeld; vanaf 1977 werden er nieuwe elementen aan toegevoegd.

In 1982 werd de organisatie van het festival verzelfstandigd ondergebracht in een stichting......
In dat jaar trad de Big Band Den Bosch voor het eerst op: een groep die geformeerd werd uit leerlingen van de Bossche muziekschool, de Jazz werkplaats......
Deze groep treedt sindsdien elk jaar op tijdens het festival.......


We hebben er zin in...
2021 Geen jazz in verband met corona...
Vorig jaar veel optredens afgelast door hevige regenval...
Dit jaar houdt niks en niemand ons tegen....
En dus zijn we er vandaag, die eerste dag al meteen bij als de eerste klanken klinken....

En we hebben nog wel plek op het terras op de Parade....
Onder het genot van een Westmalle

dubbel en een espresso Martini cocktail zitten we in een aangenaam avondzonnetje....
De liquid spirits zijn niet helemaal ons ding maar dat geeft niet....het leven is goed....

Even later slenteren we langs het Kerkplein naar de Markt...

Overal op de Markt staan foodtrucks...
Tuurlijk Willem....de vis traditie...
Maar helaas, alles staat in vrolijke trucks hun etenswaar te verkopen, behalve de viskraam.....
Let op..... wat hoor ik Willem daar zeggen....?......"doe dan maar de.... LOEMPIA'S!!!!!"....
Manlief is weer blij.....

Nu wil ik naar het Kerkplein...

Goudsmit, Montis en Directie treden op....
Willem kan zich niets van de muzikanten herinneren maar ik des te meer....
Willem ze zijn echt retegoed....
Nog wat wijfelend staat hij naast me...
Maar als ze dan eenmaal beginnen...... WAUW......je waait je de broek uit....
Wat zijn ze gaaf....wat een humor....wat een ervaring....wat een kwaliteit...
En dat allemaal op een veel te klein Kerkplein want het staat echt zwart van de mensen en de massa blijft aanzwellen....
Dit trio hadden ze beter op de Parade of de Markt kunnen zetten....
Foutje bedankt organisatie....!!


Er wordt gedanst, geswingd, we moeten door de knieën en weer omhoog....
De heupen wiegen, de voeten twisten...
Wat een plezier hebben deze drie....en wat merk je dat aan het publiek...
En die aankondigingen.... hilarisch....
"Montis is dol op kaas en daarom schreef hij er een nummer over"....
En wij maar denken dat het cheese zal heten....
Nee, nee... Mozzarella dus.....
We genieten met volle teugen....en die drie virtuozen ook .....
Zo jammer dat er een einde aan komt...
Maar wel na twintig minuten toegift....

Terug naar ons terrasje...

Kwart over elf inmiddels maar wat kan het schelen....
Franciscaner Weisse en een watermeloen mojito graag....
Oh en doe maar calamaris en een mandje brood met dip....
Is dit vakantiegevoel of niet....?!

De laatste band op de Parade is bagger...
Nou ja, ze zijn misschien wel goed....maar wij houden er niet van en het heeft niks met jazz te maken....

Lekker naar de auto dus....
We zijn immers al volop aan onze trekken gekomen...en er volgen nog twee dagen....
Morgen de hoogtepunten voor ons....
Mijn favoriet Yuri Honing en Willem kijkt uit naar Eric Vloeimans.....
Maar bovenal......
Morgen zullen we Sven Hammond live zien optreden...
Ja die van 'Matthijs draait door' ja....
YEAHHHHHH....wat een vooruitzicht....
Kwart over één zijn we thuis....
We ploffen neer in onze stoelen...
"We worden oud" zegt Willem zuchtend....
Ja, het is inderdaad een latertje grinnik ik....

















Geen opmerkingen:

Een reactie posten