donderdag 4 mei 2023

4 mei 2023


Dag van: 
Wie kent het niet
De stilte op de Dam
Waar alleen Koninklijke voetstappen
Hoorbaar hun weg banen
Naar nog meer
Oorverdovende stilte
Tot de last Post
En mooie woorden
Zich over je ontfermen

Wie kent het niet
De golvende duinpan
Op de Waalsdorpervlakte
Waar de klok 
Een jaar lang wachtte
Op de komst van rijen mensen
Om dan te verluiden
Van de stilte
Die zal komen.....

Geluiden
Woorden
Van herinnering
En vrijheid
Gedachten die terug gaan....

Maar wat nou met
De gedachten van nu
En vooruit.....?

Want ken je ook

De mensen
Op boten
In tenten
Op grasland voor hekken
In kamertjes voor acht
Ken je je buren
Met andere kleuren
Andere geuren....

Herken je het gevaar
De schreeuwers
Van complotten
En gedachten
Donkerder gekleurd
Dan de mensen om wie
De verwensingen gaan....

Herken je de helden
Die dag en nacht klaarstaan
Na de veteranen
De mensen van nu
De vechters
Voor vrijheid
In de 21 ste eeuw....

Ken jij je vrijheid....??

Ik ben twee minuten stil
En roep dan van de daken
Toen is ook nu!!.....

Tot zover mijn bijdrage aan 4 en 5 mei....


Annet en ik vandaag samen op stap....
Gaf ik eergisteren mijn dochter nog tips voor het vinden van tuinspulletjes op rommelmarkten en dergelijke.... vandaag volgen we, na honderd andere ideeën, mijn eigen tip op....
Laten we beginnen in Silvolde bij de rommelmarkt HodgePodge......
Geen idee wat ons te wachten staat maar let's go....

Lekkere simpele maar prachtige en

zonovergoten route van een half uurtje door een stukje Achterhoek....
We rijden Silvolde in en de navigatie heeft aan "u heeft uw bestemming bereikt"....
Huh....??????
Een warenhuis....????
Waar is die rommelmarkt met z'n 300 kramen....??
Die zeven dagen per week open is...?



We stappen op goed geluk de deur binnen van wat wat ons betreft op een warenhuis of hoogstens een kringloop winkel lijkt....
En we vallen in de volgende verbazing.... eigenlijk wat mij betreft ook aangename verrassing....
Katoen, wol, brei en haakboeken, knutsel materiaal....maar ook te gekke kleding...een tuinpotten en beelden afdeling.... speelgoed.... cadeau artikelen....en nog meer van dat soort eigenlijk meer nieuwe spullen....

Dan zien we een trap.....




Die is vast bedoeld om op te lopen...
Dat heb je zo met trappen....
En dus lopen we hem op.....
Op de op twee na laatste trede blijven we staan....
Stokstijf stil staan ......terwijl onze mond wijd open valt.....
Driehonderd kramen maar dan onbemand en enkel genummerd, doemen voor ons op....
Met zoooooooooooooooveeeeeeel spullen dat je het niet kunt bevatten....
Stel....je bent een mens die snel overprikkeld raakt....dan zou ik nu de trap heel hard af rennen en de deur uit vliegen.....
Dit hebben we werkelijk nog nooit gezien....!!

We stappen de laatste twee treden op en doen een poging ergens te beginnen....
Dit moeten we ook alleen doen en niet samen....
We lopen en lopen en lopen....
We struinen en struinen en struinen...
We pakken op en zetten neer.....
We stoppen in het mandje en halen er weer uit....
Het is echt ECHT waar....je kunt het zo gek niet bedenken of het is er.....
En erger nog....er staan spulletjes waarvan ik zo goed als zeker weet dat als je ze mee naar 'Tussen Kunst en Kitsch' zou nemen, je je zou verbazen....



Oude machines, tuin, beeldjes, geur blokken, kleding, beeldjes, sieraden, collectors items, Dinky Toys, computer spelletjes, Delfts blauwe kruikjes met het keurmerk eronder uit het jaar 1927......
Tassen, oud gereedschap, oude reclame borden van vroeger, zelf gehaakte knuffels, een antieke kinderwagen, rollators, typ machines, naaimachines, koffiemolens, stoven....
Boeken (de compleet Karl May reeks), de wereld aan boerenbont servies, aardewerk kunst, zilveren theelepel doosjes, kunstzinnig bedachte kraamcadeaus, planten, dieren benodigheden, oude en nieuwe ovens en keuken apparatuur, lp's, vogelhuisjes, zinken emmers en fluitketels uit overgroot oma's tijd....
Tja, ik kan wel door blijven gaan....
En je kan zo'n pad vol kramen doorlopen maar als je er een tweede of derde keer doorloopt, zie je wéér nieuwe dingen die je de eerste wandeling niet zag...
Het is teveel....T. E. V. E. E. L......
Dan kom ik Annet weer tegen ergens tussen kraam 225 en 250....
"Oh ik weet het allemaal niet meer....ik pak wat en zie weer wat anders en zet dan dat ene weer terug...het is zoveel"....
En ze zet weer wat in een kraam wat ze elders uit een andere kraam haalde...
ANNET!!!!  dat kan je niet doen....die spullen horen bij een andere kraam en nu krijgt de eigenaar van deze kraam het geld dat voor een ander bedoeld is....
We krijgen de slappe lach....
Weer zo'n typische Annet actie....
Dit hebben we echt nog nooit meegemaakt....
Maar oh wat heb ik mooie spulletjes...
Mijn mand puilt uit...
En dan zie ik die vaas in de vorm van een kruik....in zo'n prachtige kleur gemarmerd blauw....
Die móet ik hebben....dan maar los in de hand mee....
Nog één keer loop ik langs dat kruikje uit 1927....oranje feest drankje....een collectors item van toen...zó mooi en lief....en met het merk aan de onderkant...
Maar ook zó duur....zeker nu ik al zoveel andere spulletjes heb.....
En waar zet ik het neer thuis, tot het nog meer van waarde is geworden zodat mijn kleinkinderen er later mee naar tussen Kunst en Kitsch kunnen om verrast te worden over het bedrag dat ze ervoor kunnen krijgen....

We kijken elkaar aan....we moeten echt gaan....




We gaan nu...
We kunnen immers volgende week terug gaan....
Hmmmm, zeg ik.....en dan zeker zelf een winkeltje thuis beginnen....

Twee en een half uur later staan we buiten...
Uitgeput.... overrompeld....maar oh zo blij met onze aankopen....
Mijn aardewerk kippetjes voor een euro...
Mijn twee vogelhuisjes...jaaaaaa, ook eentje voor roodborstjes voor twee vijftig...
Mijn ongelooflijk mooie blauwe gemarmerde kruikvaas voor een tientje....
Mijn tas, oorbellen, mijn houten tulpjes (voor mijn dochter), de snooker sokken voor Willem en mijn stenen potje voor op de muur buiten....
Oh ja en de kaars met vier lonten voor één vijftig (ook voor mijn dochter)....

Op naar de koffie....centrum Silvolde

dus....
Auto naast de kerk en op naar een koffie tentje....
Maar Silvolde is doods....
Je kunt er op een terrasje gaan zitten tot je op het kerkhof naar de kerk ligt.... geen kip die komt   





vragen wat je wilt drinken...
Oké, rondje om de kerk lopen dan maar en weer in de auto....

We gaan eens links....en dan weer eens rechts....ach nu maar eens rechtdoor.....
Heej Gendringen.....
Kijk Annet een terrasje!....
"Ik ga niet in de schaduw zitten, rij maar door, daar in de verte zie ik een vol terras in de zon"....
Ik rij dus door maar vind dat terras toch maar bij een vreemd gebouw horen....
Weet je zeker dat het een restaurant is Annet....?
"Ja, kijk maar, ze hebben koffie op die tafeltjes".....
Ik blijf het raar vinden....
Misschien is het dan een theater café of zo....
Ik rij er heen.....
"Parkeren maar" roept Annet....
En ik wil dat net gaan doen als ik de letters op het gebouw zie 'verzorgingstehuis de Oevelgunne'....
Weet je het zeker dat je op dat terras wil Annet?, vraag ik met een hik in mijn stem van ingehouden lachen....
"Ja daar schijnt de zon tenminste"....
Annet!!!!! dat is een verzorgingstehuis....!!! 
En voor de tweede keer vandaag lopen de tranen ons over de wangen en voelen we de lachspieren in de kaken.....



Maar weer verder dus....
Maar mijn blaas is het opgerekt worden zat.....
Mijn blaas verlangt naar een wc....
Alleen op al die landweggetjes en met dit weer, is het tractor na tractor na ander landbouw voertuig waar je achter zit of die er langs wil...
De boeren zijn vreselijk druk in de weer om hun akkers zaai klaar te maken....
Uiteindelijk komen we na gewoon maar wat wegen inslaan, in Voorst uit....
De Korenmolen en restaurant van Hal.....
Een allerlieflijkste boerderij met een theetuin omringd door een heg en vol met tuinstoeltjes, tafeltjes en parasols....
Op de achtergrond de molen en, als je over de Jip en Janneke heg kijkt, een enorm weiland waar voetbalmidgetgolf (voetgolf) gespeeld wordt door vakantie vierende gezinnen....
Geen kleine holes maar van die grappige grote waar een voetbal door hindernissen heen kan....

Maar wij gaan de tuin in....


Niks onder de parasol, wij willen in de zon...aan een gezellige houten tafel...
Koffie, oerbroodje supergezond en oerbroodje gerookte zalm en als ondeugend toetje...boerenjongens ijs met advocaat....
Hemels!!!!!.....


Besteld bij een grappige ober met rood en veelharig Schots uiterlijk en gebracht door de olijke kok zelf die een oom van Youp van t Hek had kunnen zijn....
Met de zon op onze huid, dit overheerlijke voedsel en de Achterhoekse rust, is dit voor nu even het paradijs....

Maar we gaan verder....
De grens over
Anholt, Millingen, Rees....
"Ik wil naar Emmerich....shoppen", roept Annet dan....

Vervolgt door..."kijk een ooievaar"....
Ik ben er al een stukje voorbij maar wil toch die foto maken....
Veel te ver weg weg natuurlijk....zelfs als ik inzoom...
Ik rij net de weg op of Annet zegt "naast mij waar jij stopte was een nest met een moeder met jong"....
En dat zegt ze nu pas....
Timing Annet.....timing!!!!.....





We planten de auto op een braakliggend terrein waar meer auto's staan....
Dit is vast wel een parkeerplaats opper ik....
Ik ben al verbaasd waarom Annet naar Emmerich wil en niet naar Kleef, want zo'n geweldige shop stad vind ik Emmerich niet....
Maar goed....er zijn evenzogoed schoen en kleding winkels en als Annet en ik samen zijn, slagen we altijd wel voor íets....
"Ik vind er niks aan" zegt Annet dan....
Nee, je kunt beter in Kleef shoppen, bevestig ik....
"Ik herken dit ook niet....er waren toch veel meer winkeltjes", zegt Annet dan weer...
Nee Annetje....dat was Kleef....
"Oh nou, was dan maar doorgereden"....
Ja duh....weet je nu wel hoe laat het is....
"Oh, dan wil ik in Elten eten"...
Niet hier gezellig aan de Rijn op de kade?....vraag ik....
"Nee in Elten op het pleintje, want ik wil een grote schnitzel, en die hebben ze daar"....

Nou lijkt het me dat in het land der schnitzelen overal wel schnitzels te krijgen zijn, maar oké ik rij wel naar Elten....der Grosse Markt op.....
We steken over naar 'het oude Posthuis' en het is er druk...
Gelukkig bemachtigen we nog een laatste tafeltje buiten.....in het avondzonnetje....
En Annet besteld haar schnitzel vom Haus....
Als ik Annet moet geloven zijn het mega schnitzels en daar pas ik voor na onze heerlijke lunch....

Gelukkig heeft de Kroatische eigenaar van nu, ook andere dingen op het menu die hem aan zijn Heimat doen denken...
Ik neem dus een spies.... ražnjići...met Djuveç rijst.....
Onze bitter lemon staat nog niet koud op tafel of het eten staat er ook al....
Bij Annet zie ik een schnitzel compleet overdekt met vier soorten kaas die over haar bord heen komt zo groot is die....
En ik ben zoooooo blij dat ik die niet


besteld hebt....
Annet daar eet ik een maand van....
Maar dan zie ik mijn eigen bord...
Kreeg ik in Griekenland nog een spies met kleine bescheiden stukjes vlees....hier zitten aan twee spiesen drie enorme hompen vlees....
Dit ga ik niet op krijgen...
En dat lukt ook inderdaad niet....

Het was mooi vandaag....maar het is genoeg...
We rijden op huis aan....
Of toch niet?....
Als we langs Didam rijden dan toch nog even langs mijn dochter??....
Nou oké dan....

Misschien ook wel beter ook.....
Kunnen we de spulletjes afgeven...en daar in hun gerenoveerde tuin de twee minuten stilte in acht nemen....
En zo gebeurt het....
Onder het prieeltje horen we de last Post....bid ik dat de wereld er voor mijn kleinkinderen één vol vrede en vrijheid mag zijn en blijven....en luisteren we naar het Wilhelmus....

Dan is het tijd....
Écht de hoogste tijd....
Wat een dag vol 'onverwachtigheden' en verrassingen....
Wat weer een typische "ons-dag"....

Thuis hoor ik de verhalen van Willem aan...
Willem die speelde op de herdenkingsdienst in Duiven...
En ik kijk de beelden terug en luister naar het heerlijke piano en fluitspel van Klaas en Willem....
Wat een dag....!
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten