zaterdag 20 mei 2023

20 mei 2023


Dag van:
Koekoek, koekoek, hoor ik al vroeg....
Maar het is niet mijn wekker...
Het is dit keer de echte koekoek die weer is neergestreken in het Zeegbos.....
Ze moet zeker haar eieren kwijt in de nesten van anderen die nog druk aan het broeden zijn....
Maar...wist je dat alleen het mannetje koekoek roept trouwens....
Het vrouwtje maakt een soort trillend hinnik geluid....welke ik nog niet gehoord heb....
 Maar wellicht zal het me ook gewoon niet opgevallen zijn....

Wat ik me altijd afvroeg, als ik er aan denk

dat de koekoek haar ei in het nest van een adoptie ouder legt.....'kan zo'n koekoek dan op commando direct dat ei uit haar vogelpoepert persen?'.....want zo lang blijft een moeder toch niet bij haar eitjes weg....?
Als ik het opzoek blijkt die koekoek toch wel een zeldzame slimmerd te zijn hoor...
Want volgens de mensen die het kunnen weten, slaken de vrouwelijke koekoeken nadat ze een nest hebben gevonden van bijvoorbeeld een kleine karekiet of heggenmus, een kreet die sterk lijkt op die van een sperwer......
Een sperwer is een natuurlijke vijand van de kleine karekiet en heggenmus en het geluid ervan jaagt ze dan ook de stuipen op het lijf......
Het resultaat: de kleine vogels blijven even weg van het nest......
En daardoor hebben de koekoeken voldoende tijd om hun eieren te leggen en zich uit de voeten te maken......
Hoe ongelofelijk wonderlijk kan de natuur toch zijn.....


Vandaag komt Willems jongste dochter weer gezellig...
We moeten vandaag immers naar de verjaardag van Willems kleindochter die deze week jarig was en tien werd....
En wat boffen we met het weer...
Dat wordt vast lekker daar in de tuin bivakkeren....
En ja hoor....de tuin- en statafels staan al klaar...
Twee, door de tantes gemaakte, taarten pronken samen met mama's appeltaart in de keuken...
Ik kan mijn ogen niet van de regenboogpannenkoekentaart afhouden....
Wat een werk moet dat geweest zijn, maar wat is ie gaaf.....
(Veters aan elkaar knopen)

Om naar te kijken dan, want mijn oog bedriegt me niet als dat oog me vertelt dat de taart ook wel ernstig machtig zal zijn...
Ik ga voor Jennekens citroen kwarktaart....
Verder is het genieten van alle kinderen en vooral van Willem en de streken met zijn kleinzoon....
Hoe is het mogelijk dat een kleinzoon in werkelijk ALLES, zo op zijn opa kan lijken....

Thuisgekomen zit ik nog even heerlijk buiten....
Koekoek, koekoek....hoor ik weer....
Ja, ja...roep jij maar...er zal vast wel weer een vrouwtje op je af komen....
De koekoeksdames nemen het namelijk niet zo nauw...
Het vrouwtje paart gedurende het broedseizoen met meerdere mannetjes.....


En heeft ze een ei van een van de uitverkoren mannen gelegd, dan kan ze na 48 uur alweer een volgend ei leggen in een ander nestje.....
Zo legt ze tijdens het broedseizoen tussen de 10 en 25 eieren......
Je zal toch 25 mannen in ongeveer twee maanden moeten verslijten....
Pffft......
Maar oké......logisch, het kost haar immers op deze manier.... je ei bij een ander dumpen......ook helemaal geen energie om je kleintjes groot te brengen!.....

Het jong is al net zo gehaaid als zijn ma....
Na zo’n 12 dagen komt het jong al uit het ei.....
Ondanks dat het nog blind en naakt is, weet het zijn nestgenoten binnen enkele dagen uit het nest te werken......

De adoptie ouder vliegt vanaf dat moment

dagen af en aan met eten......
Normaal gesproken zijn er meerdere bekjes te voeren natuurlijk, maar het koekoeksjong weet verschillende geluiden te produceren waardoor de ouders niet eens door hebben dat ze maar één jong hebben......
Hoe slim is zo'n klein krengetje al niet....
Na zo’n 20 dagen verlaat het koekoeksjong het nest.....
Soms valt het er gewoonweg uit omdat het nest te klein is......
Vervolgens blijven de, veel kleinere, adoptie-ouder het jong nog 2 à 3 weken op de grond bijvoeren.......
'Nou mij niet gezien.... dank je de koekoek'....
Komt daar die uitdrukking dan vandaan...?
Nee hoor.....

In vroegere godvrezende tijden wilde men de naam van de duivel niet uitspreken......
Zo kreeg hij andere namen zoals: Koekoek, Joost, De drommel, en ratsmodee.......
De koekoek is waarschijnlijk gekozen omdat deze vogel bij Thor hoorde, een Noorse god die de christenen als de duivel zagen......



Geen opmerkingen:

Een reactie posten