dinsdag 23 mei 2023

23 mei 2023


Dag van:
We werken al een paar weken over dieren....
Ons schoolreisje gaat binnenkort ook naar de kinderboerderij met speeltuin....
Mijn klassenassistente heeft een mooie koe van papier met rubber handschoenen als uier geknutseld....
Dat we de koeien nog niet behandeld is wel duidelijk....
Een leerling bekijkt het beest nauwkeurig...
"Wat een mooi paard hè", probeer ik hem uit de kast te lokken....
"Het paard lijkt wel een beetje op een varken", ga ik verder....
De leerling schiet in de lach....'neeeeeeee, dat is een koe ' zegt hij dan...
'Oooooooh' doe ik quasi verbaasd....
'En wat hangt daaronder dan'....?
"Een handschoen" antwoord hij....

We bespreken vanmorgen ook het weer

naar aanleiding van een weerkaart voor kinderen....
En we bekijken welke dag het is....
Gisteren was het maandag, vandaag is het dinsdag en morgen....
"Morgen is het mijn verjaardag", roept de bijna jarige....
Klinkt ook veel leuker dan woensdag natuurlijk....

Als zo'n jaar tegen het einde loopt is het ook altijd de tijd dat je onbewust vaak de balans opmaakt van zo'n schooljaar...
En je je daardoor bewust wordt van wat de kinderen eigenlijk een sprongen gemaakt hebben....

Vandaag maken vooral andere collega's ons erop attent dat die ene leerling met bewegingsangst.....die met zijn looprekje maanden op dezelfde plek op het schoolplein bleef staan, nu toch echt soms acht stappen los loopt, de glijbaan afdurft, of een trap oploopt met hulp van mij en zelfs de muziekbal zelfstandig draait....
Dat die andere leerling een verhaal kan vertellen met korte zinnetjes...
Ze toch ook allemaal veel geconcentreerder en langer werken dan die hooguit tien minuten aan het begin van het jaar....
Vandaag moeten er zelfs er meubilair en rolstoelen aangepast worden omdat ze eruit groeien....
Heerlijke ontwikkelingen....

We moeten nog eventjes (negen weken), maar samen

kijken we toch met trots terug op een fantastisch jaar waarin we weer alle veranderingen, nieuwigheden, zoveel nieuwe leerlingen, wisselingen etc, hebben doorstaan....
Op naar de laatste loodjes....


De avond is voor mij...
Dag Willem fluit ze.....
Ik kijk 'ze krijgen me niet klein'....
Twee prachtige mensenkinderen die de strijd....nee, niet de strijd verloren want tjonge wat een heldenstrijd hebben ze gestreden....
Maar wel de kanker die ze inhaalde....
En dat kan...want als iets je inhaalt heb je nog niet verloren...
En zo wil ik het blijven zien....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten