vrijdag 19 mei 2023

19 mei 2023


Dag van:
Inmiddels ben ik er op mijn 63 ste wel achter dat je geluk niet moet zoeken of na moet jagen....
Je ogen en oren openhouden, je hart openzetten....is immers maar al te vaak alles wat je hoeft te doen...
Meestentijds komt geluk namelijk gewoon naar jou toe....
Het komt voorbij en je hoeft het alleen maar te zien en/of te voelen....

Maar soms vergeet je dat ook wel eens...
Dan wring je je in allerlei bochten, doet er ook ik weet niet hoeveel moeite voor om te zorgen dat je je gelukkig voelt.....

Nou is er niks mis mee om je ook eens

goed miserabel te voelen natuurlijk...
Als je dat niet zou voelen zou je misschien niet eens weten hoe het tegenovergestelde, namelijk geluk, eruit ziet....
En je miserabel voelen ruimt ook wel eens lekker op vind ik altijd....

Maar vandaag.... vanmorgen heel vroeg zelfs al kwam zomaar het geluk maar me toe....
Ik was, na een heel bizarre droom, nog maar amper wakker en hoefde eigenlijk alleen maar te plassen...
Maar het licht dat door de gordijnen scheen vertelde me al dat het wel eens heel mooi buiten zou kunnen zijn....

Normaliter laten de gordijnen geen licht door maar nu leek het van een andere orde verduisterd te zijn...
Ik ga voorzichtig het nog natte dakterras op....oh ja, gisteren nog over gehad....het is dauwtijd.....
De zon is zich aan het ophijsen om straks boven aan de hemel te kunnen staan....
Dat de zon opkomt klinkt eigenlijk veel mooier....
En op het bruggetje staat de reiger...
Ze tuurt en tuurt....
Schittert er misschien ergens iets eetbaars in het water....
Weinig te eten vanmorgen...ze vliegt weer weg naar de volgende plek....
Och wat is het toch heerlijk wonen hier....en wat prijs ik me gelukkig....

Dan ga ik toch maar weer mijn bed in...


Even de koude natte voeten opwarmen...
Straks als de zon haar warmte uitstraalt zie je me wel beneden....

Gisteren vroeg een gemeenschappelijke vriendin van Willem en mij of we gezellig kwamen koffiedrinken vandaag...
Ze staan op een camping hier vlakbij...
Hun plekkie is ideaal want ze staan ook echt pal aan het water....
Zeg maar zoiets als hier maar bij hen varen er dan ook nog eens boten voorbij...

En dan niet zoals hier van die opblaas of houten gevalletjes maar joekels van zo'n ruim 190 meter lang, vaak volgebouwd met containers of bergen zand......
Wat denk je....nou en of komen wij op de koffie....

En zo vertrekken we nog voor de middag richting de Betuwe....
De Betuwe met zijn Ot en Sien boerderijtjes...zijn fruit boomgaarden....
Daar waar het land groen en onbebouwd is....
Waar het ruikt naar gras, hooi en vee....
Waar het leven zich op het land en op de bleek afspeelt....en e tegen nog in een ton valt....

We rijden de dijk op, ik doe het bijna in m'n broek als Willem moet keren op de smalle dijk, maar uiteindelijk zijn we er....
Als hij dan gaat parkeren in de berm, stap ik toch echt wel even uit.....
Dit trekken mijn zenuwen niet....
En even later zitten we dan in de zon, voor de caravan te kijken naar alles wat vaart en vliegt....
Een dalend kopje koffie op het uitschuif tafeltje in mijn stoel....
Weer komt dat gevoel van gelukzaligheid over me heen....


Na een paar uurtjes staan we op....
"Kom we gaan een kaasboerderij in de buurt opzoeken"....
'Die buurt' daar wil ik wel uren zoeken....
Och Nederland wat ben je mooi....
Och boeren wat zijn jullie (veel van jullie) nog rijk....
De kaasboerderij blijkt geen verkooppunt te hebben maar daar treuren we niet om....
Moet je die prachtige sering zien....die treurwilg....dat kerkje in de verte....
Zo toeren we nog een stukje door....
Links en rechts genieten....
Dorpjes met een Brink, en Kerkplein, een Dorpsstraat en Schoolstraat....
En overal appels, peren en aardappels of eieren te koop....

En dan naar onze bekende zuivelboerderij waar ze ook heerlijke kaas, verse leverworst, joghurt en brood hebben....
Als twee opgroeiende pubers lopen we bepakt en bezakt, met een kaasstengel tussen de tanden, de Landwinkel uit....

Het leven is goed en ik voel me een gelukkeling.....

Zoveel moois gezien vandaag....
Zo ontzettend van de intensie van eenvoud kunnen genieten....
Er is niet veel nodig om gelukkig te zijn om misschien straks sterker de misère weer onder ogen te komen.....

Maar het kan niet op vandaag...

Mijn dochter appt of we komen bbq-en....
"Gezellig in de nieuwe tuin mam"....
En ook al zitten we al vol van 'fijn en goed, tevreden en voldaan'.....zelfs dat zien Willem en ik wel zitten....
Geluk daar kan je immers nooit teveel van hebben....
Het wordt een heel gezellige avond, met hele goede gesprekken naar aanleiding van nog betere vragen....

Willem heeft zijn kip quotum weer gehaald en oh wat waren de chorizo worstjes en vis spiesjes lekker....


Volgens mij stonden de sterren vandaag wel erg gunstig en waren ze me goed gezind...
De nieuwe maan van 19 mei 2023 staat in het aardse teken Stier. De rustige en aardse eigenschappen van Stier zorgen voor een harmonieuze sfeer tijdens deze nieuwe maan.
Nou zie je wel....wat zei ik je....











(De moeder van Bengel en Betsy)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten