woensdag 31 mei 2023

31 mei 2023


Dag van:
Onrustige slaap...
Volgens mij heb ik de verkeerde datum naar de schoolreis locatie gestuurd....
En dan wil je liefst meteen naar school....naar je laptop om een rectificatie mail te sturen....
Ik ben er dus vroeg en herstel mijn vergissing....

En dan sta je daar in de briefing met je collega's op de gang....
Je ziet niks raars....
En dan ineens, ja hoor.... daar komt er zo'n duizeligheidsaanval aanzetten....
Ik denk nog dat het wel voorbijgaat, maar nee dus .....
Ik zeg nog ' ik moet even gaan zitten' en duik de deur van een lokaal in...
Echt recht lopen lukt dan niet meer dus stevig vasthouden is het devies....
Zitten, ogen dicht en wachten tot het over gaat....
Beetje misselijk.....
Transpireren....
Ik krijg alles verder gewoon mee en hoor mijn collega's praten, of het dat in dit geval briefen, op de gang.....
Het zakt gelukkig....
Het is een beste aanval maar geen hele erge....
Ik stel een paar bezorgde collega's gerust en loop voorzichtig weer naar mijn eigen klas, me goed vasthoudend aan vensterbanken die de gang rijk is....
En toch heeft het impact op de rest van de dag...
Ik blijf moe (ik kan nu zo in slaap vallen)...mijn bovenlijf doet zeer....en ik ben brak.....
Gelukkig ligt al het werk klaar....
Gisteren al gedaan....

Gelukkig een mailtje terug over de

schoolreis...
Alles is oké...op 6 juli meer dan welkom...en we krijgen gratis een boerin tot onze beschikking om dieren te kunnen knuffelen....boerin Barbara....
Nou niet echt een boerinnen naam....
Dan denk ik toch eerder aan Klaasje, Klazina, Marie of Catootje.....
Maar kom Wamp, tijden veranderen.....
En ik kan haar altijd Babs noemen.....

Het is vandaag de laatste dag van mei...
En niets is lastiger dan kinderen tijdsbesef....in dit geval datums aan te leren......
Goedemorgen, middag of avond gaat snel goed....
Elke morgen sta je op, dus goedemorgen...
Elke middag eten we brood om precies twaalf uur....goedemiddag....en in de avond eet je warm en moet je naar bed....goedenavond....
"Niet goed", zei gisteren een kleuter tegen mij...." Ik wil niet naar bed....stomme avond"....
Tja wat jij wil natuurlijk....

Dagen dat gaat ook nog wel....het zijn er niet veel....ze wisselen elke dag....en die namen leer je zo....
Je hebt er talrijke liedjes en filmpjes over.....

Maar....we zijn nu ook met maanden bezig...
De pictomaand mei hangt er al een hele tijd....
En als ik de kalender open met de weerkaart en vertel dat het vandaag de laatste dag van mei is, wordt direct naar de goede datum gewezen....
Nee tuurlijk kennen ze het cijfer 31 niet....maar ze weten wel wat laatste betekent....
En een andere kleuter roept "morgen en nieuwe"....
Dus ik hou mijn hand voor mei en tover juni tevoorschijn....
Een vrolijk zonnig plaatje....
"Dan is het zomer" roept een ander....want plaatjes zeggen veel....
Deze juf kan een gat in de lucht springen....
Nou benoemt er eentje ook zomaar onbewust het seizoen.....
Ik ga er alleen niet op in....leren dat het de laatste dag en dus morgen een andere maand is, vind ik al heel knap.....je kan anders ook teveel willen en dan doet het elkaar teniet.....
Maar oei wat ben ik trots op deze kanjers....

We hebben trouwens ook het pictoverhaal

en de letter aa aanleren immers nog op het programma staan....
Niet echt om kleuters op deze leeftijd nou te leren lezen hoor....gewoon een beetje bekend maken met een geletterde wereld....
Vaak zien ze in teksten die ze voorbij lopen, in de klas of op de gang, dan ineens de geleerde letter staan....
Maar dat er vandaag ineens iemand zomaar aa-p zegt, doet me dan toch wel goed....
De p was de eerste letter die ik ooit aanbood en deze kleuter plakt toch maar mooi die twee aan elkaar....aa-p......
Maar hoe belangrijk ook hun ontwikkelingsleeftijd of social emotionele ontwikkeling is en parten speelt, blijkt wel uit het feit dat ze het pictoverhaal stiekem eigenlijk nog veel leuker en hilarischer vinden....
Een aap die klimt en een banaan eet kunnen 'lezen'....daar word je als kleuter toch wel heel trots van....


Ik probeer vandaag een beetje kun in mijn administratie rompslomp te krijgen maar het blijft een wirwar van even dit en even dat en nog wat anders....
En van alles een beetje is ook oké maar de rode draad ben ik even kwijt....
Laat ook maar...duizel, duizel.....vandaag is even niet helemaal mijn dag.....

Had ik me nou een beetje beter gevoeld dan had ik wellicht een zwarte scooter

zien rijden die zojuist de Kamera Express heeft overvallen...
Ik rij er notabene langs omdat ik even naar het grote winkelcentrum moet...
En ik me maar afvragen waarom die politie helikopter even later boven me vliegt....


Wel zie ik hordes wandelaars het bruggetje thuis overkomen...
Avond wandelvierdaagse is begonnen en bij ons is het punt waar ze een mandarijntje krijgen...

Maar ze kunnen de boom in....ik ga ik bad....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten