zondag 21 mei 2023

21 mei 2023


Dag van:
Zondag....rustdag.....
Niet voor Willem natuurlijk...
En voor mij dit keer ook niet want ik heb beamerdienst....
We zijn dus al vroeg eruit.....
De tuindeuren staan al wijd open zodat de ochtend lucht die best al aardig warm voelt, naar binnen kan....
Ja, ja koekoek we horen je wel....
Op het water klapwiekt alweer de eerste meerkoet om de eenden die te dicht bij de jongen komen, weg te jagen...
Lopen over water....het past bij de zondag nietwaar....!
Zelfs de eerste seizoen arbeiders komen de brug al over....
Hoe vroeger de boodschappen binnen zijn, hoe langer ze lekker lui in de zon kunnen vertoeven denk ik....
En gelijk hebben ze....

Wat heb ik toch een mazzel dat ik niet

meer in de tijd van zwarte kousen, blousje tot het laatste knoopje dicht en een hoedje op je kop leef....
Ik trek dus lekker mijn fleurige Griekse jurk over mijn hoofd....en trek voor het eerst dit jaar mijn witte open zomer sandalen aan....
Aan mijn lijf geen zwarte kousen polonaise....
Rond deze tijd ben je altijd blij dat het in een kerk wat koeler is.....
In de winter haat je het....
De enige kerk waar het nooit koud is, is de kerk waar ik ten huwelijk werd gevraagd....
De Sagrada Familia in Barcelona....
Hoe die Gaudi dat toch allemaal voor elkaar kreeg....
Antoni Gaudí was echt wel een groot architect; zijn werk blijft vandaag net zo innovatief als tijdens zijn leven......
Oh écht....als ik eenmaal over die Sagrada begin, kan ik niet meer ophouden.....
Voor het eerst de Sagrada Família betreden is zo iets bijzonders......
De Sagrada Família is anders dan alles wat je ooit hebt gezien......
Hoeveel mensen het je ook uitleggen en erover vertellen, totdat je komt, het ziet en voelt, kun je niet begrijpen wat het betekent......
En die temperatuur waar ik het over heb, komt door de ramen en haar lichtinval...

Kleuren van enkel en alleen kleuren uit de natuur...
Het licht dat van buiten naar binnen komt heeft ook een heel duidelijke symboliek......
De ramen die op de zonsopgang zijn gericht, hebben koude kleuren, blauw en groen, die samenvallen met de eerste uren van de dag, die ook wat kouder zijn......
Dan, als de zon opkomt, zijn de ramen waardoor het licht binnenkomt rode en oranje tinten, die warmer worden naarmate de dag vordert.....
Dit zorgt voor een zeer symbolische time-lapse die verandert naarmate de dag vordert en is echt een heel mooie en vooral unieke ervaring......

Nou ja, laat ik maar stoppen want ik kan

nog wel uren lyrisch over de Sagrada doen maar wij moeten naar het witte kapelletje in Duiven.....waar Willem preekt.....over de liefde....
'Het is wat het is, zegt de liefde' is het thema vandaag....

Nou preekte Willem donderdag met Hemelvaart in Westervoort en wat denk je wat.....?
De kerk stroomt ineens vol....voller dan ik het ooit gezien heb....
Ik snap er eerste niks van totdat Tammo de ambtsdrager zoals dat heet, de mensen uit Westervoort van harte welkom heet....
Nu snap ik het.....
Die mensen die Willem donderdag hoorden zijn er nu ook.....
Dat is dan toch wel weer een opsteker voor hem....!
(Ik mag me toch best een beetje trots voelen nu hè??).....


En de preek....tja, die is schitterend, eerlijk is eerlijk....
Ik zie ontroering op vele gezichten.....
Eigenlijk had Willem toch veel eerder met pensioen moeten gaan denk ik dan op zulke momenten....maar....het is wat het is zegt ook de tijd.....

Zelfs de Beam en Stream activiteiten verlopen vlekkeloos....
Microfoon op tijd open....geluid van de filmpjes hard genoeg....de dia's met tekst van de verzen op het juiste moment in beeld en op YouTube alles weer te volgen....
Bart en ik zijn trots op ons....
Wel lastig dat de duizeligheid me na afloop parten speelt van al dat op en neer kijken van schermen naar live beeld en weer schakelen en knopjes bedienen....
Maar even buiten zitten op het regenboog bankje helpt.....
Langzaam kom ik weer bij....
Het was geen erge aanval gelukkig....

We zijn bijna weer thuis als Willem ineens

roept "ik ben mijn heuptasje vergeten"....
En dat betekent PANIEK!!.....
Want Willem zonder tasje is als een sloot zonder water.....
Alles zit er ook in natuurlijk; sleutels, zijn mobiel, paspoort, waardevolle herinneringen, gedichten op kladjes, de geluksmunt....nou ja zijn hele leven dus....
En.....de sleutels van de kerk waar hij nu niet in kan hihihihi.....
Gauw iemand bellen die ook een sleutel heeft.....en terug maar weer.....
Sleutel gehaald, kerk open, tasje pakken, kerk dicht, sleutel terug.....
En zo kwam alles weer op z'n pootjes terecht.....

Tijd om in de zon te zitten heb ik even

niet....
Werk voorbereiden....en wel drie weken vooruit als het even kan want er zit er een PowerPoint voor Willem aan te komen, de Haarlemse kinderen komen een weekendje en natuurlijk is aankomend weekend Jazz in Duketown weekend in Den Bosch......
En van dat laatste willen we, op de zondagochtend dat Willem in Coevorden preekt na, toch echt niks missen want er komen weer grootse namen én.....het wordt mooi weer....dus dubbel zo gezellig....
Ik zoek me dus weer de blubbers maar leuke werkbladen....die ik niet vind en dus maar zelf maak.....
Naar liedjes, filmpjes etc. over dieren....en plek wat voorbereidingen voor het schoolreisje....
Eindelijk om half vijf strijk ik neer op een tuinstoel in de zwoele namiddag zon....
Maar wel voldaan en tevreden....
Ik lig op schema....brrrrrr wat klinkt dat akelig....mijn leven in een schema gevat......maar het geeft wel een goed gevoel....Oh zo!!.....

En dan begint het gedoe van vakantie

planning...
Hopeloos word ik van die vakantiespreiding....
Kamperen met onze kampeer vrienden uit Enkhuizen die dus in Noord wonen terwijl wij onder Zuid vallen, was al bijna niet te doen maar nu heb ik ook nog te maken met de Griekse vakanties....
En die schoolvakanties daar zijn nog wel te behappen.....
Ze zijn daar maar liefst 3 maanden vrij...
Maar voor de werkende mens daar ligt het anders...
Die gaan dan weer de tweede en derde week van augustus zelf op vakantie...tja en dan werk ik ongeveer alweer....

Hoofdbreken en hersenkraken, maar vooral veel heen en weer geapp dus.....
In afwachting van het definitieve antwoord haakte ik mijn deken dus maar af....
En best wel trots op het resultaat....

Ondertussen ook nog even het bericht via dochter in Didam en via omroep Gelderland dat er een explosieven onderzoek plaatsvindt in de straat vlakbij hun huis....een straatje verder.....
Nou dat wordt dan even billen knijpen....
Ze kunnen er zo op uitkijken....
En als ze dat nou maar niet doen, denkt dan weer deze bezorgde moeder/oma.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten