donderdag 11 mei 2023

11 mei 2023


Dag van:
Ze staan weer strak op wacht....papa en mama gans....
En niet één papa en mama, maar een complete kolonie...of heet zoiets in de ganzenwereld ook orgie....?
De kleintjes van 4 dagen tot 4 weken oud scharrelen tussen het hoge gras...
Geen idee wat ze er vinden, maar een mooi gezicht is het zeker voor deze tweede ochtend op rij....

Wordt er dan een hond geroken....of komt er een mens te dicht in de buurt...dan strekken zich die nekken van pa en ma gans....je hoort 'gak', en dan dribbelt de kolonie richting water....
Alleen in geval van honden en mensen.....?
Jazeker!,.....want geen kat die er in de buurt durft te komen hoor....!
Zo'n gans is net een maatje te groot vermoed ik....of hapje teveel, wat je wilt....


"Ik ben vandaag bij mama 5 geworden", luidt de openingszin van (alweer) een jarige kleuter....
'En zal ik jou eens wat vertellen, antwoord ik....je bent vandaag bij ons ook 5'....
Hij glundert van oor tot oor....
Maar eerst heeft hij therapie....
De ergotherapeut staat al klaar...
"Ik ben vandaag bij mama en bij de juf 5 geworden" vertelt hij haar terwijl ze naar de therapie ruimte lopen....
Wat heerlijk toch als je zó jarig kunt zijn denk ik melancholisch....
Tegelijkertijd vraag ik me ook af hoe dat werkt in zo'n kleuter brein als papa en mama gescheiden zijn en co ouderschap hebben....
Brengt hijzelf die duidelijke scheiding

aan...bij mama 5, bij papa nog niet......??
En......er zijn voor hem dus verschillende werelden...
De mama wereld, de papa wereld en onze school wereld....
Of zijn dit gewoon de gevolgen van....??
Het intrigeert me wel moet ik zeggen....

Moederdag zondag....de cadeautjes moeten nu echt afgemaakt worden...
Morgen staat mijn duo partner voor de klas en die wil ik daar niet mee opzadelen...

Maar ik kom echt handen tekort vandaag...
Lang leve mijn buurvrouw collega die vandaag met veel mensen voor de klas staat....ze leent me er eentje uit....ik ben uit de brand....
Verf dus gepakt...handjes vol kliederen...de ene met geel...de andere met rood of blauw...handjes op papier en dan in de handjes wrijven....
Kijk jullie handjes kunnen toveren...er komt een andere kleur tevoorschijn....
Rood en geel worden oranje en blauw en geel worden groen....

"Dat kan ik hè juf als ik vijf ben"....
Zeker weten....zeg ik terwijl ik naargeestig een passend Moederdag gedichtje zoek op internet....
En ik ook nog denk 'wacht maar eens tot je zes bent...dan kan je vast nog veel meer'....

Toch ook leuk als je in de kring praat over Moederdag....
Had ik het van de week over wat mama's allemaal wel niet doen; eten koken, stofzuigen, ramen zemen......"nee juf dat doet de ramenwasser meneer"....strijken, wassen, de was ophangen, broodtrommeltjes vullen...."dat doet papa"....
Of deze ...."mijn mama moet werken, oma doet boodschappen"....
Maar de mooiste was wel "mijn mama moet altijd naar de kapper met haar nagels"....
Tja je hebt werkpaardmama's en luxe paardmama's....


Kinderen naar de taxi's, bordsessie, zoveel mogelijk de hand aan de laatste details rond het Moederdag cadeau leggen en dan als een haas naar de audiciën....
Straks hoor ik weer stereo....
En nou en of ik dat hoor ....zelfs de auto radio zet ik zachter....

Nu ook nog even langs mijn oude

klassenassistente om wat af te leveren en kennis maken met hun nieuwe hond....wat een leukerd...... en dan eindelijk naar huis....
De lucht is inktzwart....
Ga ik het redden....?
Nou niet dus....
"Juf, ik ben vandaag bij mijn huis nog net 62 gebleven, en op dat kleine stukje van de auto tot de voordeur tot op mijn onderbroek toe nat geworden"....dat dus!!!!

Ik kan vanavond nog wel lekker de tweede halve finale Songfestival kijken....
Toch wel mijn guilty pleasure hoor dat Songfestival....
Dit jaar valt het weer eens op mijn verjaardag....

De zwartste Songfestival zaterdag op mijn verjaardag was wel die in 2000....toen ineens alle beelden veranderde in een vuurzee die in Enschede plaatsvond...de vuurwerkramp van toen....
We zaten die dag buiten omdat het zo'n lekker weer was en hadden de tv bij het raam staan om het Songfestival te bekijken....
En toen ineens dat vreselijke drama....

Ik volg vanavond de bookmakers van het Songfestival even....
Zweden staat ver boven alle andere landen verheven en als winnaar aangeschreven....
Tja, het is een hit....een heel goede zelfs....maar toch hè....
Het blijft persoonlijk natuurlijk...ik denk toch dat ik meer voor de gevoelige nummers ga...
Maar wie weet ben ik zaterdag wel in feeststemming en vind ik Kroatië ineens goed....(ahum)....


Ik lig nog niet koud op bed of Willem heeft het wilde plan gevat om de brievenbus nog even te legen....
En sommige dingen kun je nou beter niet doen na twaalven....
Arme Willem....duur lang weekendje België geweest twee weken geleden...
Bekeuring in de bus....
Je kunt dus ook een nachtmerrie hebben terwijl je nog wakker bent....



Geen opmerkingen:

Een reactie posten