donderdag 18 mei 2023

18 mei 2023


Dag van:
 Vroeger....of moet ik nu ook populair schrijven 'vroegah'.....werd je om vijf, zes uur altijd wakker van joelende fietsbellende, zingende groepen jongeren of gezinnen die aan het dauwtrappen waren...
Ja heus, zo was dat....
Allemaal fietsen met vrolijke mensen en kinderen met grote picknick manden achterop....
Dauwtrappers dus....
Zelf heb ik het ook gedaan...
Heel vroeg in de ochtend met vrienden op brommers van Oosterbeek naar Harderwijk....met een landkaart in de hand...
Navigatie systemen hadden we niet....
Tussendoor picknicken, en door naar een dagje Dolfinarium....
Tegen de middag weer terug....en wat een pret had je dan gehad....
Of we gingen wandelen op de Posbank, of door park de Hoge Veluwe dat al vroeg open was voor deze gelegenheid....
Maar tegenwoordig....?
Tegenwoordig kun je, als je dat wilt, rustig uitslapen tot de braderieën, rommel en vlooienmarkten gewoon open gaan en dan gaan shoppen....
Shoppen is het nieuwe dauwtrappen...
Maar 'vroegah' dus, was er dus niks open op Hemelvaartsdag hoor....
Hemelvaartsdag was immers eigenlijk een zondag....en dan ging je dauwtrappen...
Deze traditie gaat mogelijk terug tot de Germaanse tijd en heeft geen verband met het christendom.....

Het dauwtrappen zou oorspronkelijk bedoeld zijn om de heropleving van de natuur te vieren en de dauw op het gras zou een zuiverende werking hebben......
Het dauwtrappen of 'hemelvaren' werd in de 19e eeuw ook gedaan omdat de dauw op het gras een zuiverende en genezende werking zou hebben......
Vermoedelijk stonden mensen, heeeeeeeeel 'vroegah', op Hemelvaartsdag al om drie uur 's nachts op om zingend en blootsvoets op het gras te dansen......
Daar zou de term dauwtrappen vandaan komen.

Maar goed.....een voornemen is één, de uitvoering vraagt, mocht je het weer eens gaan invoeren, om wat voorbereiding..... 
Hoe laat moet je bijvoorbeeld opstaan om daadwerkelijk dauw aan te treffen? ......
Dauw ontstaat als de temperatuur van de lucht daalt tot onder het dauwpunt.....
Het dauwpunt is het punt waarop vochtige lucht begint te condenseren......
Bij een warmere lucht kan dit eerder optreden dan bij koudere lucht......
Dauw treedt meestal op rond zonsopgang......
Op Hemelvaartsdag laat de zon zich rond een uur of 5.30 zien, dus zet maar vast de wekker.......
De meeste kans op dauw heb je trouwens in gebieden met een hoge luchtvochtigheid......
Ook op land dat grenst aan water is de kans op dauw groter, vaak gaat het hier gepaard met mist......


Mijn dauwtrappen bestond uit pillenhappen.....dat schijnt ook een zuiverende en genezende werking te hebben hihi.....
En daarna lekker met een kop koffie en een muziekje aan in de stoel relaxen terwijl Willem de Hemelvaartsdienst ergens in Westervoort voorgaat....
Ik app wat met onze Griekse vrienden in Griekenland...
Dimitris en Zoë zijn alweer hard aan het werk, net als Alexis en Ioanna....
Maria Elona is in de weer met zoontje Agathangelos die zijn eerste stappen sinds kort zet terwijl Evangelos alle orders van de onlangs gehouden beurs in Milaan aan het verwerken is....
Ik geef aan dat het dit jaar lastig is om een vakantie te plannen omdat we al vol plannen zitten maar dat we ons best doen nog een paar dagen te komen....

Als Willem thuis komt en zijn dominee kloffie heeft verruild voor zijn vieze honden uitlaat joggingbroek, valt hij op de bank in slaap....
Mijn dagje verloopt écht relaxed...
Het baby dekentje voor Oekraïne is nu op de rand na klaar....
Brengt toch weer wat vrolijkheid in een land waar de bommen blijven vallen....

's Avonds geloof ik mijn oren niet als ik

van de nieuwe term polyamorie verneem....
Dat nieuwe programma Nadia kunnen Willem en ik best waarderen al vind ik het persoonlijk soms een beetje teveel van het goede om elke avond maar weer taboes te horen doorbreken...
Had van mij ook wel één keer per week gemogen...
Maar vanavond dus het thema poly-amorie bij Nadia.....
Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord...
Het is eigenlijk vreemd gaan met toestemming van je partner terwijl je gezellig bij elkaar blijft wonen....maar dat mag ik dus niet zeggen van de aanwezige relatie therapeut want dat is het dus niet...
Terwijl ik nog èrgens kan begrijpen dat als de ander vreemd gaat, je dat zou kunnen VERGEVEN....er samen aan werkt daar overheen te komen.... en dan samen besluit toch verder te gaan....
Ik bedoel maar... één misser maakt je nog geen mislukt mens....
Maar nee.....
Polyamorie is dus het hebben van meerdere relaties...en dat zijn dan geen missers....
Eigenlijk is het gewoon polygamie maar dan heeft niet alleen de man meerdere vrouwen maar de vrouw ook meerdere mannen......wederzijdse polygamie dus....of ben ik nou naief....?

En nee (en dan breekt ongeveer niet alleen mijn klomp maar mijn gehele schoenen collectie).....er bestaat geen jaloezie maar jalief.....
Ik meen het....jalief....
Deze term betekent het tegenovergestelde van jaloezie......
Jalief is het gevoel dat je oprecht blij bent voor je partner dat hij of zij het geluk heeft gevonden bij een andere geliefde.....aldus PABO Magazin.....

Je mag dus een secundaire, tertiaire, tot weet ik hoeveel, relatie hebben die vooral niet alleen seksueel mag zijn, er moet ook innige emotionele verbinding zijn maar.....je blijft bij je primaire relatie....
En....let op...het is belangrijk dat je de balans bewaard....
Daar kun je toch geen normale baan meer bij hebben denk ik dan meteen.....

Die emotionele verbinding, die heb ik met

mijn vrienden.....waar ik innig dankbaar voor ben....
Stel je voor dat ik er ook nog een seksuele of weet ik veel relatie mee moest hebben....
Ik zou helemaal niet meer van mijn duizeligheid afkomen denk ik....
En trouwens om die vriendschapsband te koesteren en erin te investeren kost me soms al moeite omdat ik een baan, en familie en dus een primaire relatie daarnaast heb....

‘Communiceren is het allerbelangrijkste’, daar zijn de mensen uit de uitzending het over eens.....
Ik weet niet waar ze de tijd vandaan halen maar communiceren moet dus ook nog, want......je moet duidelijke afspraken maken......
Het kan anders zo zijn dat je andere partner zich ondergewaardeerd gaat voelen.....(dus toch jaloezie zegt mijn naieve geest dan).....

Mensenlief waar zijn we mee bezig.....
Maar nu.....
De laatste vraag van Nadia is "wat heeft het je gebracht (opgeleverd)....?
En laten al die gasten nou zeggen "VRIJHEID"....
En laat ik me daar nou niks bij voor kunnen stellen....

Ik zou de godsgeslagen dag bezig zijn met de gedachte iemand tekort te doen ...
Dat denk en doe ik immers nu al ....
Ik zou constant gewetenswroeging hebben....
Ik zou continu in mijn agenda kijken....
En maar communiceren en maar afspraken maken, douchen, me van A naar B(eter) verplaatsen en weer in mijn agenda kijken en communiceren en....en.......


Tot slot lees ik dan:
Polyamorie wordt weleens vertaald als 'meervoudige liefde'. "Ik ben polyamoreus" is een manier om te zeggen dat je openstaat voor meer dan één intieme band tegelijkertijd, op een ethische manier en met toestemming van alle betrokken personen.

Een ethische manier.......
De ethiek probeert normen en waarden te begronden......
Normen of waarden die sturing geven aan het gedrag van een persoon of groep.....
En echt, ik wil niet ouderwets overkomen en sta open voor van alles.....
Ook van grenzen verleggen....
Nieuwe ideeën....
Ruimdenkendheid.....
Maar los daarvan hou ik toch ook wel van duidelijkheid....
En polyamorie is voor mij alles behalve dat....
'Ja, zegt de relatietherapeut dan....het is geen vrijwaring om het maar met iedereen te doen'...
Nee dat zal best, maar een goede smoes is het wel.....
Sorry schat, nee ik hoef niet over te werken hoor maar ik ga even polyamoureus....
Nee lieverd, ik ben niet op je uitgekeken vandaag maar ik moet even wat balans aanbrengen....

Goed Willem....kijk jij maar verder naar AZ-West Ham.....
Voetbal snap ik tenminste...
Elf man die een innig emotionele band met een bal hebben en de supporters met hun cluppie....
Bal in het net is doelpunt....bal ernaast, dikke pech......
En de ene speler erin betekent de ander er weer uit....en dat heet wissel....want je houdt het bij elf.....
Gele en rode kaarten geven aan dat je over de grens bent gegaan....
Al moet ik zeggen dat ik zelfs bij voetbal nog steeds de term 'buiten spel' niet snap....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten