zaterdag 12 augustus 2023

12 augustus 2023


Dag van:
Dat je dan zó moe kan zijn na veertien dagen kamperen....
Zó moe, dat je in slaap valt tijdens het schrijven van je blog.....
Halverwege de nacht even wakker wordt en je bril en mobiel ergens op bed voelt maar gewoon weer verder slaapt....
Terwijl toch echt dat hoge luchtbed met het slaap kuiltje erin helemaal niet slecht geslapen heeft deze vakantie....
Terwijl je door de buitenlucht toch echt wel aan je slaap quota kwam.....
Enfin, hoe dan ook.....ik sliep een gat in de dag....

Maar goed dat ik gister de eerste was nog

opgehangen heb....
Vandaag zullen er nog veel wassen aankomen....
Door de vochtigheid van deze vakantie ruikt geen enkel kledingstuk meer prettig....ook die kleren die je niet eens hebt aangehad....
En dat geldt natuurlijk niet alleen voor mij maar ook voor Willems koffer/reistas inhoud.....

'Aan de was' dus vandaag en kijken waar ik kom, want de wasmachine draait wel...... alleen de plek om op te hangen is schaars en ik weiger nog steeds een droogtrommel aan te schaffen...
Ondingen vind ik het....

De wasmachine daarentegen niet...
Niet dat wassen nou mijn favoriete bezigheid is hoor, ik ben al blij dat de machine dat voor mij doet en dan nóg vind ik het een gedoe met veel handelingen...
Was uitzoeken op kleur en aantal graden per materiaal....was in de machine.....wastablet erin.... wasverzachter erbij.....machine instellen....en pas dan doet het ding zijn werk.....

Zaterdag wasdag dus...
In de jaren veertig en vijftig van de vorige eeuw hadden gezinnen een vaste weekplanning voor het huishouden.....
Dat doen wij tegenwoordig allaaaaaaang niet meer..... 
Maar toen werden huishoudelijke klusjes op vaste dagen uitgevoerd......
Elke maandag werd traditiegetrouw de kleding en ander wasgoed gewassen....... Vandaar de uitdrukking: ‘Maandag wasdag’......en omdat wij gisteren van de camping kwamen is het voor mij: 'zaterdag wasdag'.....

Wel leuk om eens te neuzen wat voor

vaste dagen dat nou vroeger dan waren....en waarom ze naar iets vernoemd werden....
Maandag wasdag dus....wat eigenlijk zondagavond al begon met het in de week leggen van het vuilste goed....
Maandag boenen op een wasbord en drogen door het door een mangel te halen of op de bleek te leggen...
Ik ken de mangels nog van vroeger....zo oud ben ik dus al....
En mijn moeder was maar wat blij toen de handmatige centrifuge trommel er kwam...
Wat vonden wij zusjes dat een spannend ding....!!
Dinsdag was dan natuurlijk de strijkdag....
Ik denk dat ik op die dag maar in bed was blijven liggen als ik toen al zo oud was om het huishouden te doen....
Voor strijken bestaat voor mij geen dag....niet eens een minuut....
Woensdag gehaktdag.... omdat op maandag alle goede stukjes vlees van het geslachte dier af werden gehaald en woensdag de restjes werden vermalen tot gehakt....
Maar omdat dit snel op moest omdat men toen nog geen koelkasten had, at je het diezelfde dag dus....op woensdag...
Donderdag...Oh jee....donderdag was een dag waar soms wel tegenop gekeken werd: de dag dat het huis werd schoongemaakt......
Ook werd het huishoudboekje bijgehouden en gekeken of er voldoende geld was die week......
Vroeger had men niet zoveel te besteden als nu......al vraag ik me af of dit, in de toeslag affaire tijd, voor sommige gezinnen nu ook niet geldt....


Vrijdag....visdag....
Tot ver in de twintigste eeuw waren alle vrijdagen dagen van volledige onthouding...... 
Als je katholiek was, mocht je op deze dag geen vlees eten.....
Om op krachten te blijven werd er standaard op vrijdag vis gegeten......
Kan jij je zoiets voorstellen .......voor ons zou het dan waarschijnlijk vega-dag heten of zo.......

Zaterdag....brooddag...
Op zaterdag at je altijd brood met wat warms erbij......
Vaak was dit een soepje.....
Niet alleen omdat het makkelijk was, maar ook omdat de keuze in de jaren ‘50 veel beperkter was......
Pasta en rijst werd bijvoorbeeld nog nauwelijks gegeten......
Grappig dat ik zaterdag brooddag nog wel veel zie....
Ook wij maken op zaterdag graag een soepje en eten er wat stokbrood bij....
Zondag....hoe kan het anders, Kerkdag....
Zondag ging je als gelovige standaard naar de kerk en bezocht je een mis of dienst.....

Wel lekker die structuur natuurlijk....maar

in deze tijd van tweeverdieners ondenkbaar....
'Schat ik werk niet op maandag want dan moet ik wassen en als jij nou op dinsdag niet werkt want dan kun je strijken'....
Daarbij doet onze Hello Fresh ook niet aan woensdag gehaktdag en op donderdag het huis schoonmaken is al helemaal geen optie....
Vrijdag visdag zou wel een leuke zijn..... gezellig samen naar de markt voor een vissie.....

Maar genoeg over de dagen....ik moet verder met de was....
Aangezien de rekken nu echt vol hangen moest ik maar eens overgaan op het beddengoed....
Die kan ik immers over de deuren gooien om te drogen....
Het ruikt wel aangenaam lekker op de bovenverdieping....naar zomerfrisse wasverzachter....
Lakens en dekbed hoezen op 90 graden.... doe maar het snel programma want er ligt nog meer te wachten....
Kleine wasjes, grote wasjes doe ze in de wasmasjien.....laat maar lekker draaien, steeds meer in de wasmasjien....zo dreunt Trafassi met het oude nummer in mijn hoofd...

De Galliërs gebruikten bergkolen voor een betere reiniging van het materiaal, een proces dat dateert uit 2800 jaar voor Christus......
De sintels (hete steenkool)die in de vroegste waspoeders werden gebruikt, werden veel later vervangen door soda-kristallen......
( Ik meen dat steenkool zwart is???!!!)....
De Romeinen daarentegen bouwden openbare wasserijen......
Het gras van Fuller, geïmporteerd uit Syrië, was te duur, de Romeinen gebruikten gefermenteerde menselijke urine om linnen te bleken, met een hoge concentratie ammoniak.....
De urine werd in een tank gegoten en de vollere vrouwen liepen op de lakens en kleding om ze te vullen......
De keizer Vespasianus is nog altijd beroemd vanwege het feit dat hij een belasting op het verzamelen van urine heeft gelegd.....
Nou weet ik niet hoe het toen zat natuurlijk maar tegenwoordig krijg je toch echt gele vlekken op je witte spul van urine.....
En juist daarom wassen ze in verzorgingstehuizen en hotels de lakens op 90 graden....toch...?
Trouwens wij ook vaak nog.....


Alles werd met de hand gedaan, vaak met hulpmiddelen zoals een ton met een schop, een wasrek, een grote teil, en/of een mangel.....
Water werd verwarmd door het te koken....het was een heel gesjouw met die emmers.....en ook de afvoer van het vieze water was niet eenvoudig......

We zijn de uitvinding van de wasmachine verschuldigd aan Jacob Christian Schäffer (1767).....
30 jaar later kreeg een Amerikaan, Nathaniel Briggs, het eerste patent voor een wasmachine.....
Het ging om het gieten van heet water in een tank, een hendel draaien om de kleren te wassen en ze vervolgens tussen twee rollen te wringen.....
De tank werd vervolgens afgetapt met een kraan......
Pas 210 jaar later zou de elektrische wasmachine worden uitgevonden.....
In 1900 was er nog geen elektriciteit.....en in 1905 verschenen daarom eerst nog de eerste trommelwasmachines......
Ze werden nog steeds met de hand bediend, maar door de stalen tank kon je eronder een kolenbrander te gebruiken.....
Tegen 1920 waren de eerste elektrische machines geboren: alleen het draaimechanisme was elektrisch.....
De overige bedieningselementen waren nog steeds handmatig......
Het was pas in 1930 dat de machines automatisch werden.....
Drukschakelaars, thermostaten en timers werden opgenomen in de nieuwste modellen.......
In 1990 produceerde een Britse uitvinder, James Dyson, een wasmachine met twee cilinders die in tegengestelde richtingen draaiden, waardoor de wastijd werd verkort en betere resultaten werden behaald.....

En zo gaan de ontwikkelingen dus door....

Daarom sta ik dus nu mijn campingwas te wassen....
Af en toe vind ik een overleden kever of torretje.....een takje of blad...wat gedroogd gras....en dan denk ik terug aan 14 dagen buitenleven....

Willem is de koning te rijk nu hij zijn vier honden weer om zich heen heeft....
Benji en Blitz zijn maar wat blij dat ze weer terug zijn en Blitz loopt van de één naar de ander....
We kijken sinds lange tijd weer eens journaal, maar veel veranderd in de wereld is er niet....
De voetbal competitie is weer begonnen en dus zie ik veelal groen beeld van voetbalvelden op tv...
Ach het heeft wel weer iets van het veldje waar onze tent op stond....
Ook wat dat betreft dus niet veel veranderd....


Alles is wat het is.... behalve dan de tuin...
De tuin is veranderd in een oerwoud....
Hoe je daar ooit weer een tuin van moet maken is nu nog een raadsel....
Maar de jasmijn en lavendel geuren als nooit tevoren en de druif torent hoog boven de boog uit.....
Ook hier is het leven goed....!!

Boven hangt echt alles vol met was....
Rekken, deuren, stoelen, aan haakjes aan boekenplanken..... vol dus...
Qua geur is het boven het paradijs maar om van de ene kant naar de andere te komen is het een ramp...
Ach, we zijn terug van de camping dus het wordt mooi weer....
Jammer voor ons dat het nu pas is....wel goed voor het drogen van de was....
En da's dan weer een voordeel....









Geen opmerkingen:

Een reactie posten