zaterdag 5 augustus 2023

5 augustus 2023 dag i kampeervakantie Strandheem


Dag van:
Ze zeggen wel dat niets veranderlijker is dan het weer.... ondertussen noemen wij het verraderlijker....

Zit je net lekker aan de koffie met appeltaart samen met mensen uit Hoorn, die hun dochter kwamen brengen om hier ook mee te kamperen, zie je een donkere wolk aankomen....
Te laat....hij stort het hemelwater al uit de wolken....
Vliegensvlug de appeltaart dus redden terwijl de druppels de koffiekopjes bijvullen.....
Ach ja.....dan maar slappe koffie....

De Bananenrepubliek vertrekt....
Huh?????.....nu al.....???
Ja duhhhhh met zo'n opblaasbare tent ben je ook zo klaar....
Ze gaan naar een concert in Groningen....
Ja, ze weten niet precies wat voor concert....er treedt van alles op...dance en trance....
Swingende bananen dus vandaag....
En dat ze niet precies weten wat er komt, hoort wel bij hen....
Als je immers nog niet weet wat je met het tweede deel van je leven moet, hoe moet je dan weten wat voor muziek bij je hoort....
We wensen ze succes met hun zoektocht in het vervolg van hun leven en veel plezier op het concert.....

Je zou ze bijna vergeten maar zo af en toe

komt een niet bij elkaar passend stel even naar hun vaste seizoensplaatsen kijken....
Nou begon de dag met aardig weer en dus dachten de twee gezellig te gaan fietsen vandaag....
(Zeker nooit van buienradar gehoord!)....
Ze vullen hun waterflesjes bij de waterkraan tegenover ons....
We raken aan de praat....
Ze wonen niet ver van hier....
Ze komen uit Leeuwarden....maar zo'n seizoensplekkie een paar kilometer verder is altijd prettig m je even terug te trekken uit de stad...
Als ze vertelt dat ze in het onderwijs werkt (middelbare school), kan ik me daar van alles bij voorstellen....
Ze heeft nog een leuke tip voor als wij naar Leeuwarden willen....
De miniatuur mensjes route....

Overal in de binnenstad staan deze héél kleine mensjes op leuke buitenplekken.....
Er zijn miniatuur poppetjes die relaxen, die bergen beklimmen, die een krantje lezen, op een bankje zitten en nog véél meer.....
Via de website kun je de route vinden en plekken waar de mini-figuurtjes staan.....
Dit project van Michel Tilma is in 2019 van start gegaan......
Hij plaatste al vaker modelbouw figuren op plekken om te fotograferen maar sinds de zomer van 2019 laat hij ze in de binnenstad van Leeuwarden staan zodat andere mensen ze kunnen vinden......
Maar tja....wij hebben wel buienradar en wij wachten nog wel even met deze speurtocht.....


Er loopt een man ons veld op....
Hij heeft een stapel papieren onder de arm...
Je zou zo denken dat hij van de Belastingdienst is....
Het tegendeel is waar....
Of wij met ons veldje als team morgen aan de Zeskamp 16+ willen meedoen....
Tijdens een zeskamp speel je met je team tegen een ander team 6 verschillende spellen......
Je hebt dus 6 kansen om punten te verdienen en de zeskamp te winnen!......
Kantelmuur.
Rupsband (funslang)
Skilopen.
Touwtrekken.
Wandelende A.
Brandweerspel.
Skippyslang.
Elk spel duurt maar zeven minuten en dan krijg je vijf minuten om bij te komen....
Nou beste man met je papieren onder de arm, waarom denk jij dat wij hier zijn....?
Een sportieve vakantie denkt de slimmerik....
Zeg jij slim jongmens, organiseer je soms ook de karaoke wedstrijden....?
Dat doet hij....
Dan hebben wij een slimme tip voor jou....
Volgende keer begin je met 'ik heb eerbied voor jouw grijze haren".....
Ik geef je de tweede hint mee:....

Ik heb eerbied voor jouw grijze haren
Zij bekronen je lieve gezicht
Zij verzachten de sporen der jaren,
Na een leven van werken en plicht
Ik heb eerbied voor je grijze haren.
Voor je rimpels van zorgen en pijn,
Ik wil trachten voor hen die ze dragen,
Altijd een bron van vreugde te zijn.

En neem vooral de laatste twee regels

graag in acht.....!!
Wees die vreugde en niet de kwelling....
Doeiiiiii jongmens.....

Vandaag gaan Willem en ik op visite....
Juist ja, bij de mensen waarvan de man ons persoonlijk op de camping kwam uitnodigen....
En wat denk je....
We dachten al het noodweer te hebben gehad en dan breekt me daar een wolkbreuk los.... compleet met onweersbuien en al....
Het knettert en knalt om ons heen....
Dat wordt dus niet lopen naar Willems auto naar zorgen dat de honden zo snel mogelijk op de achterbank van mijn auto komen en zelf, liefst een beetje droog, zelf erachteraan....
Nou, vergeet het maar...vier passen naar de auto en drijfnat....
Twee honden, beslagen ramen, onweer aan alle kanten om ons heen, de ruitenwissers op de hoogste stand en landweggetjes...jongens wat een tocht....
"Ho een boom....let op die drempel....pas op een tegenligger die zijn lichten niet aan heeft....oooooh nee hè, een tractor"....

Dan begint het ineens onmundig te piepen in de auto....
"Zie je wel, ik zei toch dat je Vsnaar niet goed meer is, nu staan we hier straks op een landweggetje"....
En eerlijk is eerlijk, Willem had me al gezegd dat de Vsnaar piepte en ik was al van plan om thuis even de garage te bellen....maar ik ben bang dat het nu de ANWB gaat worden....
Ik ga alleen van mijn lang zal zijn leven hier de auto niet stopzetten....
Ik rij wel door tot we op het adres van bestemming zijn....dat gaat vast lukken....
Nog langzamer dan ik al reed, rij ik verder....
Het zal me toch niet gebeuren dat de Vsnaar hier knapt....
Het piept verschrikkelijk en ik vrees grote vrezen...
Doch een mens lijdt het meest, onder het lijden dat hij vreest....
We zijn een paar honderd meter verder.... De ventilator heeft zijn werk verricht...we kunnen weer door de ramen heen kijken....
Willem draait de ventilator uit en.....daaaahaaag piep....
Piep weg.....
Er zat een blaadje vast in de blower....
Zucht.....


Op visite....
Wat een lieve mensen en wat een prachtig origineel huis....
Wat een schitterende verhalen over zoektochten naar geloof, mooie gedachten over verlies en hoe daarmee om te gaan....
Veel herkenning ook....in emotie, begrip en liefdevol samenzijn....en wijze spreuken...
Een heerlijke middag....
Dan ziet de vrouw des huizes, die na verschillende keren vroeger gebeten te zijn en bang voor Herders is,  ineens onze honden buiten lopen ...
Ze zaten in het schuurtje maar nu niet meer....
En ze zoeken....ze ruiken wel mijn auto maar ze zoeken hun baas....
Tja, dan zou je zelf immers ook de deur openmaken.... slimmeriken....
Als laatste krijgen we trouwens de tip mee om naar de wedstrijden skutsjesilen te gaan kijken....
Die zijn nu gaande...
Och laat het weer toch gauw beter worden zodat er nog wat cultuur kunnen opsnuiven in plaats van regenwater....

Tijd om afscheid te nemen en dan óp naar de Chinees want op de camping wachten ze al op eten....
De camping waar het water onder de tenten is gaan staan omdat de grond zo verzadigd is ...
De camping waar de tenten bol hebben gestaan....
De camping waar het vies vochtig koud is......maar waar de afgehaalde Chinese maaltijd smaakt en de kroepoek tussen de tanden kraakt....

De camping waar Willem mijn autootje wederom in gebruik neemt, maar dan als oefenruimte voor de kerkdienst van morgen...
Uit de auto klinken zijn duidelijke stem en de prachtige klanken van de fluit....

We sluiten de avond af als altijd maar proberen nu meer verzachtende scheldwoorden te gebruiken....
Waar je de meeste hekel aan hebt dat wordt naar je hoofd geslingerd bij al te valse streken en zetten in het spel....
Zo spant Willem vanavond de kroon met "oh jij valse chiuhawa"......







Geen opmerkingen:

Een reactie posten