donderdag 24 augustus 2023

24 augustus 2023


Dag van:
Vroeger....toen ik nog héééél klein was luisterden mijn zusje en ik, dagen met mijn vader, naar de verhaaltjes van Koning Kaskoeskilewan, zijn vriendje kabouter Pimpernokkel en hofnar Krokeledokus.....uit het door Henk de Wolf bedachte programma "…en nu naar bed!"
Nu gaat mijn wekker om zeven uur......
Een beetje later dan dat hij normaal op een schooldag zou gaan omdat het vandaag een terugkomdag is....
En het eerste waar ik aan dacht toen ik het koekoeksgeluid van mijn wekker en de cijfers zeven uur weg klik , was dát programma....
Oké, ik ga dan wel niet naar bed maar ik ga eruit....dat is het enige verschil...

Vol goede moed stap ik drie kwartier later naar buiten...
En dat er wegen in de stad afgesloten zijn is weer te merken....

Het verbaast me al niet eens meer maar ben er ook niet minder geergeerd om....
School in zicht....prachtig weer de weg met bomen waar ik onderdoor rijd en waar de zon tussen de bomen door haar stralen op de weg laat vallen...
Het verblindt maar het verwonderd ook elke keer weer....

Best al wel een volle parkeerplaats....
Zouden ze er echt allemaal zo'n zin in hebben gehad....?
Daar kom ik snel genoeg achter....
Na wat heen en weer begroetingen en her en der wat vakantie flarden, is het tijd om naar de grote zaal te gaan...
De nieuwe directeur stelt zich voor...
Maar hoe leert hij een paar honderd mensen in korte tijd kennen....?
Hij stelt korte vragen en als het antwoord op de vraag op jou van ja- toepassing is mag je gaan staan....
Dan vraagt hij aan sommigen om wat meer diepgang onder het enkele ja....
En één van die vragen was dus "wie had er vanmorgen geen zin om weer te beginnen?"....
En nee, ze hadden dus niet allemaal zijn om weer maar school te gaan....


"Wie werkt er meer dan twintig jaar op deze school?"....
Tja en toen kon ik dus gaan staan...
Ook mijn gezicht is gezien....

Een team vergadering volgt...
Veel nieuwe gezichten en dus na de mededelingen een kennismakingsspel....
Ga naar iemand die je niet of niet goed kent en knoop een gesprek aan, aan de hand van vijf vragen....
Niet dat ik ze nu ken hoor....want dat doe ik pas later op de dag ...maar ach, toch wel leuk ...

Koffie en gebak volgen, en een schoolfoto met al het personeel.....maar mogen we dan nu de klas gaan inrichten...?
En dat mag ...
Maar we komen maar traag op gang....
Waar moet je beginnen....?
Dat weten mijn nieuwe klassenassistenten net zo min als ik....
Dus begint er eentje met schoonmaken en de ander met naamplaatjes printen....
Ik kijk om me heen en denk 'daar een groepje kinderen....en daar'....
Hier een kast, daar een bureau, en nieuwe kast opsnorren, en een bouwhoek natuurlijk....
De groepstafel vlakbij mijn bureau....
Het begint erop te lijken.....

En tussendoor natuurlijk overdrachten, een foto laten maken voor de portretten galerij in de gang ,vragen,

inwerkmomenten, begroetingen, nog meer vragen, even helpen hier, even helpen daar....en zo komt je klas nooit klaar....
Plus dat dit de intercom klinkt dat de barbecue begint....
En het is tijdens het barbecue moment dat de gesprekken of goed op gang komen en je elkaar beter leert kennen....
De barbecue smaakt goed... De gesprekken bevallen....
De dag zit erop....
Oh nee, we zijn nog lang niet klaar, er moet nog veel gebeuren....maar morgen is er vast weer een dag.....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten