dinsdag 15 augustus 2023

15 augustus 2023


Dag van:
Er eens een onrustige nacht achter de rug....
En nou kan ik dat onderzoek van volgende week afwachten maar ik ben er eigenlijk wel klaar mee....
Ik ga zelf eens op zoek en geef Google en AI Nova (artificial intelligence chat) de opdracht eens uit te zoeken waar er nou aan de hand is na het invoeren van mijn precieze klachten.....
Ik bedoel maar, mijn huisarts vraagt tegenwoordig bij binnenkomst al of je zelf weet wat er aan de hand is en als zij er ook niet uitkomt dan is voor haar het medisch handboek op Google ook het eerste redmiddel....

En laat ik nou toch dát antwoord en die bevestiging krijgen die nóg preciezer en uitgebreider omschrijven wat ik voel; dat intens onrustige en opgejaagde gevoel in je lijf....
En laat ik nou ook eindelijk eens los kunnen laten dat het niet alleen maar ouderdomskwaaltjes zijn....

Ik gebruik dit alles veel te vaak voor mezelf....'goh Wampie niet zeuren, je wordt gewoon ouder'....
Ja, dat word ik ook, gelukkig maar.....maar die intense lichamelijke onrust heeft een andere oorzaak....
Bijnier uitputting door een veel te hoog cortisol hormoon gehalte.....
Stomme hormonen ook altijd, is het eerste dat ik denk....
Maar gelukkig heeft iedereen dit hormoon en is het dus niet alleen de vrouw die er weer eens onder te lijden heeft.....
Cortisol is een corticosteroïdhormoon dat door ons lichaam in de bijnierschors wordt geproduceerd......
Het wordt ook wel het stresshormoon genoemd.....
Heb ik dan stress....?
'Welnee' roep ik dan meteen....maar natuurlijk heb je altijd onbewust wel met stress of druk te maken...
Wil je even dit, doe je even dat, we moeten nog zus, en op school moet je nog zo en zo en zo....
Vakantie hier, vakantie daar en vooral regelen dat alle tijden in elkaar passen...
Dan ben ik ook nog wel zo'n gevoelsmens die al snel lief en leed van anderen op mij neem....
Niet slim Wampie!!....maar je doet het jezelf aan....en veel dingen geven me ook echt wel plezier...
Cortisol geeft zo een boost aan je energieniveau zodat je kan vechten of vluchten en maakt het mogelijk om een langere tijd alert te blijven......
Maar slapen doe je niet meer terwijl je doodmoe bent....je buik zwelt op omdat van alle kanten vet naar de buik wordt getransporteerd ( Om glucose te maken wordt je spierweefsel aangesproken..... aangezien we deze energie niet gaan gebruiken om te vechten of vluchten, slaan we het weer op als vet.....dat vet komt op je buik terecht), je huid scheurt aan alle kanten (striae), je libido verlaagt, negatieve stemmingen en gedachten, duizeligheid en trillerigheid....noem het maar op....


Ik deel het 's middags met Willem als we op een terrasje in Elst zitten....
Da's niks voor mij want ik toon mijn zwakke kanten niet graag...
"Soms heb ik het gevoel dat mijn fysieke 'niet kunnen' het overneemt van mijn mentale wilskracht" leg ik hem uit...
En dan noem ik wat kenmerken....
Willem is meteen alert....."dat heb jij allemaal", roept hij uit....
"Hoe kom je daar nou ineens zo aan?....jeetje dit is het!"....

We zitten tegenover het Kruidvat en ik loop meteen naar binnen om te kijken of er ook middeltjes zijn om die cortisone ellende te verlagen....en die is er....
Nu ook weer wat er aan de hand is voel ik me sowieso al een stuk rustiger....
Negatieve gedachten zorgden er immers ook voor dat je het ergste in je hoofd haalde....
Kijk, als ik ziek ben, ben ik ziek....daar kom ik gewoon voor uit....maar als je met jezelf in de knoop zit zonder het eigenlijk door te hebben dan alleen door fysiek ongemak, dan hoor je me niet....
Dan verschuil ik me achter leuke verhaaltjes in de blogs of probeer net te doen alsof er niks aan de hand is....of denk gewoon dat ik ouder word....
Tot vandaag dus....want ik voel dat ik het anders niet meer trek....
En Willem heeft zoals vaker gelijk als hij zegt "maar delen met anderen zet je óók in je kracht"....
Enfin, ik ga dus maar eens op zoek naar wat balans, minder hooi op mijn vork, minder mezelf dingen aantrekken en maar goed voor mezelf zorgen ook meer voor mezelf opkomen....

En dan nu over naar de gezellige dingen, want die zijn er gelukkig ook genoeg...
We zaten natuurlijk niet voor niks in Elst...
Willems bril staat scheef vindt hij...
Dat nog wat wazig zien zal wel wennen zijn (of staar opper ik), maar dat ding zakt van zijn neus en staat scheef....
Willem is gevoelig voor dat soort dingen en die dienen dan ook per direct opgelost te worden....
'Gesloten' staat er op de deur van Hans Anders....maar Willem morrelt aan de deur en die gaat gewoon open....

"Jullie hebben het zeker niet druk gehad vandaag" lacht hij....
De meisjes in de winkel kijken hem verwonderd aan....
"Jawel hoor, hoezo?" vraagt degene die de leiding heeft....
"Omdat er gesloten op de deur staat"zegt Willem....
De andere meisjes lachen terwijl de leidinggevende naar de deur snelt....
De bril van Willem wordt recht op de neus en net boven de wenkbrauwen geplaatst en Willem verlaat als een gelukkig mens de winkel....

We eten vandaag vis....de viskraam staat er....
Het is een loeidruk....
Ze staan met z'n drieën in de kraam....
Eentje bij de kassa, eentje die de haring kaakt en schoonmaakt en eentje die de frituur bedient....
De laatste werkt zich een slag in de rondte....snel en efficiënt....
Ik sta er vol bewondering naar te kijken...
"Wauw, zeg ik, wat kan jij werken zeg!"....
Het meisje kijkt dankbaar op....
"Nou, zegt een vriendelijke doch bekakte dame achter me, daar stond ik nou ook met te denken"....
"Dan mag u het best hardop zeggen hoor, zegt het meisje boven de frituur, ik hoor het maar weinig, en wat mensen staan te denken kan ik niet zien"....
Ze lacht weer naar mij...en de dame achter mij is sportief genoeg om te zeggen dat ze gelijk heeft en dat ze haar 'Chapeau' afneemt voor haar....
Waarvan je dus weer kan leren dat je een complimentje geven nooit moet denken maar moet uitspreken....!!


"Nu moeten we echt naar the Meg 2 hoor" zegt Willem die het weliswaar geen briljante film vindt, maar wel een hele spannende met veel actie....
"Bestel jij even online"....
Nu sta ik dus in dubio hè.... doe ik het nou wel of zeg ik assertief 'regel het zelf'....
Tegelijkertijd denk ik 'niet meteen overdrijven Wamp, je weet dat er niks van terecht komt als hij dit zelf moet regelen'....
Ik zoek de juiste bioscoop op, die hier bijna naast de deur op de weg naar Nijmegen en zie verschillende opties; regulier, 3D of 3D/4D....en ik vraag Willem wat dat allemaal inhoud....
Maar zijn keuze is al duidelijk vóór zijn uitleg....
"4D hoor, want dan zie je de haai je bijna opslokken, dan voel je de spetters water, ruikt het bloed en je stoel gaat heen en weer als je aangevallen  wordt"....
Nee dat klinkt hoopvol....
En dat andere dan, vraag ik nog voorzichtig....
"Aaaaaah die zijn maar gewoontjes"....
'Ik denk dat ik gewoontjes ben Willem'....
"Welnee joh....je hebt mij toch"....
Ik klik dus twee stoelen 4D voor morgenavond aan....

Dan komt het op betalen aan....
Ten eerste schrik je je de pokke van die prijs die ze voor zo'n 4D ervaring vragen maar ten tweede moet je ook nog eens aangeven dat je geen lichamelijke ongemakken etc hebt....
Mijn eerste geschreven stuk hierboven negerend, klik ik op akkoord....
Ik wilde spanning gisteren, dan gaan we nu maar een level hoger en maken het nóg spannender....
Maar ik ga, als ik er eenmaal zit, alleen wel eerst goed kijken waar de uitgang is......


Geen opmerkingen:

Een reactie posten