dinsdag 8 augustus 2023

8 augustus 2023 dag 11 kampeervakantie Strandheem


Dag van:
 Het mag vandaag al een verrassing heten dat ik vroeger van mijn luchtbed ben dan Willem.....
Aangekleed en wel sta ik als eerste van allemaal buiten....
En het heeft wat hoor als je vroeg uit de veren buiten staat en je ogen nog aan het uitwrijven bent....

Ik wrijf namelijk nog maar een keer....
Staat de Leeuwardenaar hier nou echt voor mijn neus bij de trapkraan het zijn kunstgebit te poetsen....?
Het is heus....
Een klein verfrommeld bekkie murmelt iets van "Goedemorgen" en poetst dan vlijtig zijn tanden en kiezen in zijn hand verder....
Ach ja, waarom dat eind naar het toiletgebouw lopen als het hier kan hè.....

Oh jee, de gasfles leeg....
Geen paniek, de campingwinkel heeft een nieuwe....
"Nee meneer de oude daar staat geen statiegeld meer op, die is te oud"....
Te oud?....dat ding is hooguit zes jaar geleden gekocht en met één keer jaar op een camping staan ter weken krijg je die niet eerder leeg.....
Maar nee dus, geen statiegeld en er staat toch heus zo'n veertig euro statiegeld op zo'n fles....
Lekker dan....


Door alle regen zijn er veel kuilen in het veld ontstaan....
Hobbel de bobbel dus....
Niet zo'n probleem behalve dan dat het camping keukentje nu scheef staat....
Het water in de pan eitjes helt behoorlijk naar één kant.....
Hoe lossen we dit op....?
We zien niks om er onder te zetten aan één kant....
Niks.....?
Tuurlijk wel....ik zie immers Willems klompen staan....
En laten die nu precies hoog genoeg zijn om de keuken weer rechtop te laten staan....
Opgelost.....!
Nou ja.....behalve dan dat Willem nu op badslippers door het leven moet....

Wij noemen het struinen....in


Groningen/Friesland noemt men het struunen....
En dat is precies wat Esther en ik vandaag gaan doen....
Mannen lekker op de camping muziekjes luisteren en uitwisselen en wij kringloop winkeltjes en Kollum afstruunen....

In Friesland stikt het van de kringloop winkels....
In Surhuisterveen heb je er al twee; Afrika en Pekulan...
Afrika betreft gigantische loodsen waar je volgens ons zo mee kruiwagen vol zooi bij de ingang kunt zetten en de inhoud wordt dan zonder blikken of blozen ook zo in schappen gezet ...
Er is ooit geprobeerd het te organiseren en structureren maar dat is helaas niet helemaal gelukt....
En overal zitten ook nog de vlekken in of zit het vet van de keukenspullen nog aangekoekt aan de spullen vast....
Maar je kunt het werkelijk niet zo gek bedenken of het is er wel....



Pekulan is veel netter en gestructureerder....
Alles is er ook schoon....schoon en fris....
Hier durven we een aankoopje wel aan....
Een mal sumoworstelaartje dat zijn billen schudt als de zon schijnt voor Esther (je moet er van houden)....en twee tshirts...
Zelf vind ik een Karl May boek van Winnetou voor Willem en een boekje vol mooie teksten....

Tot zover de kringloop...
Ik wil vandaag ook graag naar Kollum....
Kollum, je kunt het kennen van de kaas..... Maar als je de Kollumers zelf vraagt zullen ze je heel veel andere dingen vertellen..... Over de watersport bijvoorbeeld, die je hier zo mooi kunt uitoefenen, de vroegere welvaart....wauw wat een schitterende

boerderijen en adellijke huizen zie je hier......
Ze vertellen je over de opstand tegen de Fransen: het Kollumer Oproer......
Kollum is een vlekke, een dorp met kleinstedelijk karakter, dat in de vroege Middeleeuwen is ontstaan op de rand van een zandplateau als een nederzetting bij de direct met zee in verbinding staande Dwarsried.

Kollum is een vlekke (dorp met kleinstedelijk karakter) ....Het is in de vroege Middeleeuwen ontstaan als een nederzetting op de rand van een zandplateau en vlak in de buurt van de zee. Het dorp is gebouwd op enkele terpen; het centrum vormde zich rond een landweg en een waterweg, respectievelijk de Voorstraat en de Rijd. Het was een handelsdorp in boter, kaas en granen en lag aan de populaire vaarroute Leeuwarden – Groningen.

Het dorp had in het verleden een centrale plaats in de regio. En dat legde ze geen windeieren: in de gloriedagen waren er dan ook echte stedelijke voorzieningen zoals een Latijnse school en een waag. In het centrum is dit nog goed te zien, aan de herenhuizen en de trapgevels op de daken. Tegenwoordig is een deel beschermd dorpsgezicht en dat snap je direct wanneer je er rondwandelt! 

Het mannetje van de oproer zien we al snel staan bij het water...


Het Kollumer Oproer was een oproer in Kollum en omstreken tegen het patriotse bewind in de Franse tijd.

Het rechthuis was op 3 en 4 februari 1797 het toneel van het zogenaamde Kollumer oproer, veroorzaakt door een verzet tegen de dienstplicht en burgerbewapening, op 13 september 1796 ingesteld door het nieuwe bewind. Abele Reitzes, die bij zijn inschrijving in het rechthuis Oranje boven riep, werd op 28 januari 1797 in hechtenis genomen. Dat zorgde voor zoveel opschudding in de regio, dat een grote menigte zich verzamelde om hem te bevrijden. Op de weg naar het rechthuis werden grote vernielingen aan huizen van patriotten aangericht. Een kleine eenheid bewapende burgers uit Dokkum, die te hulp was geschoten, wist ternauwernood te ontkomen. Door met groot machtsvertoon dit oproer in de kiem te smoren en 168 mensen te arresteren, wisten de patriotten de rust weer te laten keren. De aanvoerders Jan Binnes en Salomon Levy werden onthoofd. Binnes op 20 februari 1797 en Levy, die ontkende leiding te hebben


gegeven en ondergedoken was, een jaar later op 17 maart 1798. Als gevolg van het oproer verloren Abraham Staal en Gerrit Paape hun positie als rechter aan het Hof van Friesland.

Maar genoeg over de geschiedenis....
We hebben niet al teveel tijd.....
Eerst maar eens koffie en appelgebak bij de Koornmaat....
Met of zonder slagroom....?
Met!!!!!!......
En dan nu winkelen....
Natuurlijk de Kollumer kaas....doe maar een pittig stukkie....
En dan ontdek ik een winkeltje waar enkel twee mandjes wol voor de deur staan....maar je voelt dat er achter die deur bijzondere dingen te zien zijn....
En ja dus...je opent de deur en de excentrieke bijzondere sfeer komt je direct tegemoet....

Sfeer & Brocante ’t Moskje is een mix van


oud en nieuw, echte brocante, stoer, landelijk, groendecoratie maar vooral liefde en passie…en dat voel je...
Alles in het winkeltje van Aaf Vonk verhult een verhaal....en ze vertelt er graag over.... 
Ze verkoopt er van alles voor in en om je huis......want het is zo belangrijk dat je huis een thuis is zegt ze......l!
Ik ben vooral helemaal weg van de decoraties....
De decoraties hebben allemaal een persoonlijk verhaal....
Zo is daar de paspop door een beschilderde spijkerbroek aan heeft....
"Dat was mijn lievelings spijkerbroek, vertelt ze, je weet wel zo'n broek waar je in kan wonen...
Je wast hem en trekt hem meteen weer aan als ie droog is....de gaten vielen erin...maar ik kon geen afscheid van de broek nemen en er geen afstand van doen...
De broek lag ik mijn kast...
Op een dag had ik geen geld meer voor schildersdoek en ik wilde schilderen....dat is mijn passie....
Ik zocht en zocht en zag ineens mijn spijkerbroek toen ik iets uit de kast wilde pakken....

Toen bedacht ik dat de broek het wel verdiend had dat ik er iets moois van zou maken en zo beschilderde ik de broek met de zonnebloemen van van Gogh....
Nu kan ik er elke dag naar kijken en kan ik weer van genieten".....
Ik hang echt aan haar lippen...
We mogen overal kijken....in haar tuin....in haar schuurtje....
En overal ontdek je van alles...
Jezus op een schilderij die op een berg van de zon zit te genieten....barbie in een kooitje....een konijnen familie in een kerststalletje....
Je kijkt je ogen uit....
Maar die ogen vallen vooral op knotten wol in een kast....
Wol met een prachtige kleur....

En daar wil ik mijn verhaal wel bij gaan maken....
Ook Esther is er weg van en zo zijn aan het eind van onze ontdekkingstocht tien bollen blauwe wol uit dit verhalenkabinet winkeltje meegenomen.....en een schat aan ervaringen....
Voor mij is de Kollum ervaring er eentje om niet te vergeten....


Nu de boodschappen uit Surhuisterveen....ik ga Chili con carne maken....
Kijken of onze winden de harde windstoten van buiten kunnen verjagen....
Opletten alleen dat wij de tent zelf niet omver blazen nu....

Kezen was vandaag moordend....

We maakten er vanavond een sport van om elkaar zo vaak mogelijk van het bord te gooien....en dan liefst vlak voordat je je honk in kon gaan....
Het lukte en de frustratie liep torenhoog op....
Wat een heerlijk spel is het toch hihihi....































Geen opmerkingen:

Een reactie posten