donderdag 31 augustus 2023

31 augustus 2023


Dag van:
Is het alweer de laatste dag van de maand augustus....?
Lieve help, niet alleen RedBull geeft je vleugels....
Nog vier maanden en dit jaar is voorbij....
Hoe been ik dit bij....?
Voor je het weet komt Sinterklaas weer aan....
Ik bedoel, jongens heb je het al vernomen.....de pepernoten zijn al aangekomen....
Ze liggen naast de look-o-look....straks liggen ze weer in één of andere hoek.....

Derde werkdag van de week....en ik begin te geloven dat ik die vrijdag werken morgen en die maandag na het weekend vrij wel lekker ga vinden......

Vandaag voor het eerst een wat onrustigere dag...
Eentje die naar het ziekenhuis moet voor onderzoek....eentje die in het ziekenhuis ligt....verschillende therapieën en dus verschillende therapeuten in de groep, nog een vakleerkracht handvaardigheid, weer een andere verpleegkundige in de klas....
Anders dan anders dus....
Zulke dingen merk je meteen aan de kinderen...
Maar niet zeuren, de onrust zit hem meer in het;dan weer dit uit de kast pakken om te spelen en dan weer dat, dan dat je het in gedrag terugziet....
En gelukkig blijft het ritme van de dag erin zitten als houvast....

Bij handvaardigheid bestaat de eerste les
van de vakantie aaaaaaaaaaltijd uit een zelfportret tekenen....
Het is dat het doel zo leuk is want anders had ik na twintig jaar al die spiegels en liedjes die erbij horen de klas al uitgemikt.....
Het doel is dat de kinderen, als ze eenmaal na acht jaar van school gaan, al die portretjes meekrijgen en je dan dus een ontzettend gave ontwikkeling ziet....
Van krastekening naar prachtige gezichten met ogen, oren, neus,, roze of rode lippen en wangen en prachtig haar....
Dus ach....daar gaan we weer....voor de eenentwintigste keer dezelfde les, alleen nu van een andere vakleerkracht.....

Herhaal picto leesles.....
Bij de picto 'ik' verschijnt dus die eigen foto in beeld en verwacht je dat ze "ik ben...." zeggen en dan hun naam noemen....
Maar nee...als de eigenwijze jongedame aan de beurt is wordt het "ik ben ik"....
Tja, daar hebben we niks tegenin te brengen.....

Na de enorme regenval van vanmorgen is het 's middags dan eindelijk droog....
De groep is al zo'n groep aan het worden dat ze met z'n allen tegelijk van de glijbaan gaan....
Maar ook elkaar achterop de fiets of kar nemen....
En natuurlijk elkaar duwen op de schommel....
Ik geniet weer....
Hier kun je als juf alleen maar van dromen....

Toch komt de andere kant, die van zorgen ook weer om de hoek kijken....
Raad van Kinderbescherming en Veilig Thuis aan de telefoon....
De zorgelijke kant dus....
En ook dat hoort erbij.....
Komt de kant van regeltjes en nog meer regeltjes om de hoek kijken....
Waar is toch het vertrouwen gebleven....?
Hoeveel wil je dicht timmeren en waarom....?

Recent landelijk onderzoek laat zien dat de toegenomen regeldruk zijn doel voorbij dreigt te schieten.....
Van de ondervraagden constateert 96 procent een toegenomen regeldruk binnen de eigen organisatie en vreest liefst 78 procent dat deze nieuwe regels hun doel voorbij schieten en een goede werksfeer in de weg staan......
Zou het echt?.....
Gesteld wordt dat mensen vooral vertrouwen willen krijgen binnen  organisaties die elkaar bedienen......
Het herstel van vertrouwen ontstaat  namelijk niet door regels...... 
Regels zorgen ervoor dat het morele geweten extern belegd wordt.....
Gedrag dat binnen de regels valt is dan per definitie juist.....
Maar het probleem is dat er altijd meer situaties zijn dan regels.....

Kortom: professionals zullen altijd op een bepaald moment in een situatie komen waarbij regels geen richting geven......
Stephen Covey (de zoon van) in zijn boek ‘The speed of trust’, benoemt een aantal gedragingen die kunnen helpen bij het herstellen van wat hij noemt: relatievertrouwen binnen de werkomgeving......
Als een procedure een werknemer voorschrijft dat hij (of zij) iets moet doen, dan doet hij het.....
Als een werknemer het vertrouwen krijgt dat hij het goed zal doen, dan doet hij z’n best.....
Een wereld van verschil.....
Welke werknemer heb je het liefst, in een tijd dat we telkens opnieuw moeten uitvinden wat en hoe dingen werken?.....
Oh ja.......en vertrouwen regel je niet, vertrouwen verdien je.....


Dan kom ik thuis.....
Ik zit heerlijk nog even in de tuin....dat kan nog net voordat het te fris wordt....
Sommige dingen worden in die rust van kabbelend water en ruisende bomen, dan zo heerlijk duidelijk...
Ik zie de mensen die hun best doen om maar leuk gevonden te worden,  om er maar bij te willen horen, niet buiten de boot te willen vallen....
Ik zie de betweters, de volgers, de freezers, de flighters en de fighters.....
De mensen die zich niet gehoord voelen of gekend weten....

Maar ik zit hier.....in mijn tuintje....met mijn 'eigen ik' gedachten....en misschien wel zoals de overvliegende helikopter, dezelfde vieuw....
Hier laat ik los dat allemaal te overzien, te overdenken, me dat aan te trekken...
En ik denk terug aan de opmerking van die leerling tijdens de leesles....."ik ben ik"....
Ik wil niet hoeven of moeten zijn, ik wil niet aan hoge verwachtingen voldoen en alles uit angst (voor wat???) dichtgetimmerd zien in regeltjes....
Ik wil vertrouwen hebben en vertrouwen krijgen....omdat ik ben wie ik ben.....een verantwoordelijk mens met, naast, voor en door anderen...






Geen opmerkingen:

Een reactie posten