dinsdag 22 augustus 2023

22 augustus 2023


Dag van:
"Het is toch te gek dat ik zo vroeg moet opstaan om een net verhuisd, oud vrouwtje te bezoeken" lacht Willem vanmorgen in alle vroegte....
Gisteren al was hij er ook, maar dan rond het middaguur....
Oude vrouwtjes komen traag op gang dacht hij nog ...
Maar eenmaal in het verzorgingshuis vertelde de verpleegster dat mevrouw allang weg was in haar scootmobiel, en dat ze dan wel vier uur kon wegblijven....
"Bijna negentig en dan dit" vertelde Willem me....
Tja Willem, we mogen hopen dat wij dat nog doen tegen ons negentigste...
Maar vanmorgen dus in alle vroegte zijn bed uit om op bezoek te gaan ...
Pastoraal werk betekent aanpassen, ook als jij zelf ouder wordt, lach ik hem toe....

Zelf ben ik ook vroeg...
Vandaag toch maar eens wat schoolwerk gaan doen want donderdag en vrijdag zijn de terugkomdagen...

Dan is er weinig tijd voor administratieve voorbereidingen en andere rompslomp leerde de ervaring mij....
Dan is het sjouwen geblazen met meubilair en jezelf suf piekeren waar je als er neer moet zetten....
Naamkaartjes maken voor op planborden, stoeltjes en tafeltjes....en de kapstokken niet vergeten....
Computer aansluiten, IPads opladen, digibord checken....

Ik open de laptop om maar te beginnen....
Maar dat beginnen kan ik wel vergeten...
De laptop is na zes weken vakantie toe aan de nodige updates....
Had die niks anders te doen in zijn vakantie....
Ik ben dus twintig minuten verder eer mevrouw laptop klaar is met zichzelf optutten en klaarmaken....

Waar zal ik mee beginnen....?
Eerst de mappen maar eens opschonen, de foto's van de nieuwe leerlingen in een map plaatsen, en voor de eerste les hun woningen uit Streetview plukken....
Alleen de mensen die op hofjes wonen hebben pech...
Meneer de fotograaf van Streetview gaat niet even zijn auto uit om een hofje in te lopen om daar foto's van huizen te maken....

Nee, nee, meneer Streetview blijft in zijn autootje langzaam rondrijden....
Een paar maanden geleden zagen we hem nog hoger door de straat rijden...
Geïrriteerd omdat hij twee keer langs moest rijden omdat wij met de buren buiten stonden te kletsen voor het huis omdat we de vuilnis containers van de weg haalden....
Auto met camera op het dak....
Ik ben blij met Streetview hoor, maar vraag me soms wel eens af wat voor gluurder er achter het stuur zit....

Nu de zwaarste klus....het lesrooster....
De tijden van de lesoverstijgende vakken staan gelukkig op het schoolnetwerk....
Ik hoef ze er alleen maar in te zetten...maar de rest eromheen bouwen is wel even een werkje....
Ook nog uitkijken dat je niet teveel taal en te weinig rekenactiviteiten invoert....

Wij werken gelukkig niet met methodeboekjes die precies op de gestelde tijd af moeten zijn en we zijn ontzettend flexibel in lesgeven maar het moet wel kloppen natuurlijk....
Nu de zorgzwaarte administratie...ik wil natuurlijk wel weten waar ik op moet letten als ik met de nieuwe kinderen ga werken...
Bengel houdt me gezellig gezelschap en houdt goed in de gaten waar ik mee bezig ben....
Dit veraangenaamd het werk wel degelijk met zo'n spinnende les op schoot....
En zo ben je al snel zes uur verder....
Morgen het digikeuzebord en de yurls vol lesideeën ....

Gelukkig maar dat Willem boodschappen gaat doen...
Maar heeeeeeeel Willem....jij wil dan wel je kippenpoten maar heb je mij wel gevraagd wat ik wil eten....?

Ik loop dus nog maar even naar buiten naar de auto die hij net achteruit wil rijden....
Slimmerd....vergeet je mij niet....?
"Oh nee, inderdaad vergeten!".....
Laten we het er maar op houden dat hij vroeg op moest....
En dat hij voor de zoveelste keer sinds zijn kies getrokken is, op zijn tong heeft gebeten en er behoorlijk last van heeft.... Maar neem maar wel even een maaltijdsalade voor me mee meneer de tongbijter.....

'"T is wel een draak van een wedstrijd", bromt Willem tijdens de wedstrijd PSV-Glasgow Rangers....
"Díé heeft trouwens bij Feyenoord gespeeld".....
Welke, vraag ik, want ik brei en kijk tegelijk maar hou natuurlijk meer mijn steken op de naald in de gaten dan een voor mij sowieso draak van een wedstrijd.....
"Die blauwe" bromt Willem weer.....
En dat is echt de opmerking van de eeuw hoor.....
Welke blauwe Willem....er lopen er elf rond....?

"Dan moet je maar opletten!"....is het antwoord....
Maar heus, al had ik opgelet dan nog zou ik van de elf niet weten wie die ene blauwe ex Feyenoorder zou moeten zijn geweest....
En het zal wel weer een ontnuchterende anti kennis van voetbal opmerking zijn maar; wat kan het schelen, hij speelt toch niet meer bij Feyenoord......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten