vrijdag 10 november 2023

10 november 2023


Dag van:
Borre:
Nog twee slapeloze nachten en twee enorme bloedingen na alles wat er al gebeurd was verder, en dankzij een oh zo liefdevolle Dierenartspraktijk 't Holland Duiven , is Borre nu dan eindelijk aan het opknappen......
De operatiewonden slinken, de koorts is weg, plassen via de omleiding/stoma begint te wennen en zelfs hebben we alweer ontzettende stinkwinden kunnen opsnuiven.....
De baas slaapt voor de zekerheid nog wel beneden bij zijn hondenkroost maar de zorgen zijn afgenomen.....

Je durft het bijna niet hardop te zeggen maar we gaan de goede kant op.....
Ook de dierenarts was vandaag niet ontevreden en de assistente noemde Willem een top baas die de dierenartspraktijk hoog in het vaandel heeft zitten.....
Willem groeide, dat snap je....

In de klas ging het wat minder....
Vandaag twee van de vier afwezige kinderen weer terug...
En twee kinderen extra betekent dan ook heel wat decibellen, drukte, onrust en chaos meer.....
Dit klasje kost ons tropenjaren zeiden we vandaag tegen elkaar....
Er waren zelfs momenten bij dat we één voor één even de klas verlieten, hetzij in tranen, hetzij met de vingers in de oren, om het de dag te kunnen volhouden....
Gelukkig keerde de middag de rust weer enigszins terug....
Nou heb ik toch al heel wat onderwijs jaren ervaring, maar dit maakte ik niet eerder mee....

(Bron 'wij leren') 
De samenleving is complexer, hectischer en opener geworden. Het belang van communicatieve en sociale vaardigheden en van hoge leerprestaties (resultaat gericht onderwijs) groeit. Niet iedereen kan aan die verwachtingen voldoen. Sommige kinderen reageren daarop met probleemgedrag. Wereldwijd is het aantal psychische diagnoses explosief gestegen, waarvan adhd een van de meest voorkomende diagnoses is.
ADHD, CD, ODD en autisme zijn de diagnoses die voor het grootste aantal gedragsproblemen zorgen.
Maar ook traumatische ervaringen dragen een steentje bij.

En wij kennen er daar, naast alle andere syndromen of stoornissen, nogal wat van in het speciaal onderwijs....

Enfin, het is weekend..... we hebben weer een week overleefd....

En gek laat ik me niet maken...
Komende week begint het heerlijke Sinterklaas journaal en gaan we, dan wel een drukke maar, gezellige tijd tegemoet....
Vandaag voor de zekerheid ook alvast de bestelde Sint klassenkadootjes maar even gecheckt.....
Oeps, ik kom tekort....
Twee nieuwe leerlingen erbij, dus binnenkort maar wat extra's halen in de reguliere winkels....
Dat krijg je ervan als we al zo vroeg in het schooljaar bestellen....
Zeker bij de kleuter afdeling is er geen peil aan te trekken hoeveel leerlingen je rond Kerst zult hebben....
Maar je eindigt altijd met meer dan dat je in de zomer begon....


"Morgen wil ik naar Duitsland hoor" hoor ik Willem zeggen....
Hmmmzzz, mijn zaterdag is alweer vol gepland....
Laat ik mijn zondag en maandag maar goed bewaken....
Ik wil tenslotte nog twee boeken uitlezen....
Ik word namelijk steeds wijzer van die verhalen van Rob Kemps over Père Lachaise....
Zo weet ik nu dat er zich ook lege graven bevinden van beroemdheden die allang weer elders herbegraven zijn...
En dat er kant en klare graven staan, met prachtige beeldhouwwerken die daar liggen om de nu nog levenden later in te begraven....
Och die Parijzenaars....dit kan toch ook alleen maar in Parijs....
Tijd dat ik weer eens een weekendje plan om door onze geliefde stad te struinen....
Parijs in de herfst....
Ik noem het dan altijd de Gouden lichtstad met al die gevallen gele bladeren....

Ik moest overigens vandaag aan een prachtig citaat denken....
Misschien wel een beetje de verklaringen voor gedragsproblemen ook....
In ieder geval een citaat waar ik aan moest denken toen ik het journaal natuurlijk weer zag en hoorde dat er een school gebombardeerd was....
De meeste wijze citaten zijn vaak oud, maar deze stamt uit 1944....
Precies ja....de tweede wereldoorlogstijd....

Het komt notabene van Anne Frank zelf....uit haar dagboek

Wij, jongeren, hebben dubbele moeite ons te handhaven in een tijd waarin alle idealisme vernield en verpletterd wordt, waarin de mensen zich van hun lelijkste kant laten zien, waarin getwijfeld wordt aan waarheid, recht en God. Dat is het moeilijke in deze tijden: idealen, dromen mooie verwachtingen komen nog niet op of ze worden door de gruwelijkste werkelijkheid getroffen en zo totaal verwoest.
Bron: Het achterhuis - 20 juli 1944

Ik bedoel maar .....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten