zaterdag 18 november 2023

18 November 2023


Dag van:
Vandaag is het dan zo ver.... Sinterklaas in het land....
Vandaag ook, want heus daar hou ik me aan tot in de eeuwigheid, de eerste pepernoot .......
Al liggen ze al in de winkels op het moment dat ik terugkom van zomervakantie, dan nog zal ik geen pepernoot aanraken vóór de aankomst van de Sint....
Noem het principekwestie, dat mag, maar zo doe ik dat nu eenmaal....
En ik moet zeggen, het is ook dé manier om ervoor te zorgen dat je al niet vóór 5 december 6 kilo bent aangekomen....
Want wees eerlijk....daarna komt weer de roomboter kerstkransjes periode....
En dan mag ik nog van geluk spreken dat ik geen chocolade liefhebber ben....
Willem liep vorige week al om een chocoladeletter te zeuren....
Maar mooi niet hoor....ook hij zal moeten wachten tot vandaag....

Sinterklaas intocht dus....

En mensenlief wat heb ik toch nog een moeite om uit bed te komen....
Dit keer kent mijn corona sluipweggetjes....
Als jij niet met koorts en benauwdheid op bed wil liggen, dan doen wij het anders, denken die akelige kroonachtige virus bolletjes die door mijn lijf razen.....
Ik snuit zakdoeken vol om die icosahedrale spiraal-cilindervormige virusjes uit mijn lijf te krijgen....
En ik hoest als een zeehond die zich verslikt doordat hij erachter komt dat hij in plaats van een smeuïg sardientje, een vieze naar vervuild zeewater smakende haring heeft doorgeslikt....
Een soort van mix van kokhalzen en hoesten dus...

Nou behandelen artsen bacteriële infecties meestal met antibiotica.....
Het juiste antibioticum doodt bacteriën of stopt de vermenigvuldiging ervan......
Maar dat gaat met virale infecties dus anders....
Bij een virale infecties zoals corona moet je thuis uitrusten zodat je immuunsysteem het virus kan bestrijden.....
Warme dranken of kippensoep moet je drinken om je keel te verzachten en gehydrateerd te blijven.....
Paracetamol slik je om koorts te verlichten.....

En naast antivirale geneesmiddelen om de reproductie te stoppen, moet je je laten vaccineren tegen virale infecties....
Nou hebben Willem en ik dat al vier keer gedaan en aankomende woensdag krijgen we de vijfde....
Tenminste als dat nog mag nu bij mij.....
We doen er dus echt alles aan....
Ik denk echter dat het regelmatig geraakt worden door het Corona virus, komt omdat we zoveel tussen en onder de mensen zijn....

Maar goed, de wil om Sint te zien aankomen wint het van de wens om in bed te blijven...
En de discussie verstandig versus onverstandig ga ik niet met mezelf aan....
Willem gaat op ouderenhuisbezoek....
-hou afstand Willem, pas op dat oude mensje...
-let op hoe je erheen rijdt Willem want Sint tovert zijn aankomst op hetzelfde tijdstip als die op tv, ook op vele andere plekken.....je zal maar vast komen te staan....
-en pas op het is glad van al het gevallen blad en al die regen houdt meer bladval niet tegen (en dat rijmde alweer)....
Hierna mag Willem vertrekken en duik ik voor de tv.....

Voor het eerst dit keer murmel ik in mezelf

"kijk nou uit Dieuwertje, maakt het niet te spannend want het is in de wereld al spannend genoeg"....
En natuurlijk komt altijd alles weer goed wat betreft dat Sinterklaas verhaal....maar toch....
Wat mij betreft had het wel een tandje spannende ontwikkelingen lager gekund....
Het maar gewoon een zak pepernoten laten vallen of zo....
Een vieze klodder meeuwen poep op de fris gewassen tabbert had ook gemogen....
Of een Piet met een geschaafde knie waar prik jodium op moet....nee, hoeft niet eens met prik te zijn, mag ook gewone....

Desalniettemin geniet ik van al die verregende snoetjes op de kade die uit volle borst de Sint op de stoomboot naar zich toe zingen...
Geniet ik van de tocht op het paard door Gorinchem en de optredens....
Juich ik inwendig mee als Sint het podium beklimt....

En neem ik mijn petje af voor de dit keer wel heel erg geweldige regie.....
Het heen en weer switchen tussen de live Sint en de eerder opgenomen stukjes verhaal....hulde!!!!......

En wie roept er aan het einde van de uitzending het hardst dat hij wat in zijn schoentje krijgt.....?
Juist.... Willem die net is teruggekomen van ouderenbezoek.....
En verdorie ik heb niks in huis.....
Zal ik er met corona en al toch nog uit moeten vandaag....
En dat terwijl ik Willem hoor zeggen "ik ga vandaag met die regen geen eind wandelen met de honden hoor, ik laat ze wel een keer op het veldje uit"....
Hij wel.....

En dan heb ik Willem nog zo gewaarschuwd voor al die intochten hè....
Wat denk je.....?
Geen enkele....nul komma nul parkeerplek op ons winkelcentrum....
Zelfs niet na drie rondjes....
Dan maar naar de Lidl een paar kilometer verderop....
Wat denk je....?
Vol....bom en bomvolle parkeerplaats waar ze zelfs dubbel staan geparkeerd....
Dan maar terug naar de eigen wijk....
Daar staat echter nog steeds alles hutje mutje....

Een wijk verder dan...?
Daar ligt alles opgebroken....daar kan geen optocht langs....
En ja hoor....een halflege parkeerplaats....
En nu maar duimen dat ze nog een W van chocolade hebben....
Die hebben ze....
En twee lekker biertjes voor bij zijn voetbal wedstrijd vanavond.....
Oeps....én natuurlijk dé pepernoten....!!

Nu zei ik gisteren al dat corona gekke dingen in mijn hoofd doet....
De eerste keer toen ik corona had, raakte ik daar volslagen van in paniek....
Ik kan dan niks onthouden....
Er lopen dingen in mijn hoofd door elkaar.....
Ik droom de verschrikkelijkste dromen enz.....
Dat had ik de tweede en derde keer ook maar minder en soms op een andere manier....
Gisteren toen ik van school naar huis reed voelde ik het al...
Als een soort zombie naar huis rijden en je dan wel bewust zijn van wat je doet, maar je niet bewust zijn van waar je rijdt....
Vanmorgen wilde Willem een kopje speciale koffie voor me zetten....
"Waar is die cappuccino gebleven?.....is die op?"....
Nee dus.....ik had m in de koelkast gezet....
En nú wil ik van de supermarkt naar huis rijden en ik rij naar het oude óude huis van mijn vriendin....
Dus niet de flat waar ze hiervoor woonde, maar het huis waar ze dáárvoor woonde.....
Als ik er dan parkeer heb ik heus ineens wel door dat er iets niet klopt....maar zulke dingen dus ...

Willem slaapt in zijn stoel als ik

thuiskom....
En dat is nou precies wat ik nu ook wil....
Ik pak de boodschappen uit en slaap....
Twintig minuten is voldoende om weer voor even bijgetankt te zijn.....
En ook weer zo bij mijn positieven dat ik snel, voordat Willem de honden op het veld uitlaat, zijn laarzen vol prop met de letter, het bier en pepernoten....
Het gedicht komt nog wel een keer....

"Ga jij nu koken, dan laat ik de.....aaaaaaaaaahhhhhhh kijk nou"....
Zijn lachende gezicht verschijnt om de deur....
Alleen de letter doet hem al het water in de mond in staan.....
Als hij echter de cadeaus eruit heeft en

zijn voeten in de laarzen steekt maar op pepernoten stuit, kijkt hij iets minder geamuseerd....
Ik des te meer......

Nee, mijn schoen blijft leeg maar Sint....mag ik morgen dan wel alsjeblieft een klein beetje minder corona....
Gewoon mijn hoofd weer normaal zodat ik mijn gedachten bij gedichtjes schrijven kan houden.....
Verder red ik het wel Sint.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten