zaterdag 11 november 2023

11 november 2023


Dag van:
Borre heeft weer een redelijk goede nacht gehad....en Willem dus ook....
Vaak betekent een goede nachtrust alleen dat je de volgende ochtend pas goed merkt hoe moe je eigenlijk bent....
En dat geldt vanmorgen voor ons allebei...
Ik lig lekker boven nog op bed te mijmeren van de meest idiote dromen van vannacht en Willem ligt datzelfde te doen op zijn matras beneden bij de honden....

Dan hoor ik van beneden "zullen we vandaag maar niet naar Duitsland gaan en gewoon boodschappen gaan doen op het winkelcentrum?".....
Maar dat lijkt me dan weer geen goed plan....
Nee, we gaan gewoon naar Duitsland...
Op Facebook heb je zo'n groep 'goedkoop boodschappen doen in Duitsland'....
Ja, je kunt tegenwoordig overal een groep van maken....
Ondertussen heb ik geloof ik ook meer groepen dan 'FBvrienden'....
Haakgroepen, breigroepen, onderwijsgroepen, rommelhoekgroepen, leermiddelengroepen, Downsyndroomgroepen, Duitse herdergroepen, weet ik veel hoeveel groepen.....en dus ook een boodschappen in Duitsland doen groep....
De stomste vragen zie je soms voorbij komen, maar ook de aantrekkelijkste aanbiedingen....
En dat laatste lokt dus wel....
En trouwens.....hoe lang is het alweer niet geleden dat we naar Duitsland gingen....


We drinken dus samen koffie en 
bespreken de wereldproblematiek als ook huiselijk leed....
Willem laat de honden uit.... Borre en Blitz mogen mee naar Duitsland...
We kleden ons om....en daar gaan we....

Bij het eerste het beste benzinepompstation is Willem alweer blij dat we naar Duitsland zijn gegaan...
Zijn benzine scheelt 35 cent met die van Nederland.....
En dat met een tank van 70 liter betekent toch aardig wat winst behaald....

Als ik een man met zes sloffen sigaretten het pompstation uit zie lopen, bedenk ik me ineens dat sigaretten hier inderdaad ook goedkoper zijn en het best slim is om zelf ook even sigaretten te gaan halen....
Alleen zijn Willem en ik het dan weer niet eens over dat begrip 'slim'....en ach hij heeft gelijk maar daar wil ik nu even niet aan denken....


Kijk aan...de roze brug over de Rijn bij Emmerich is zo goed als klaar...
De vorige keer dat we hier overheen reden stond de brug nog vol in de steigers....
De totale lengte van de brug is 803 meter, waarbij de overspanning over de rivier 500 meter lang is......
De onderkant van de brug bevindt zich 30 meter boven de rivier......
Met zijn 803 meter is dit de langste hangbrug van Duitsland......
Sinds september 2015 wordt de brug 's avonds en 's nachts aangestraald met roodgekleurd licht.....
Maar tja, 'a avonds zijn hier de winkels dicht dus gaan ben je er ook niks te zoeken....
De brug is tussen 1962 en 1965 aangelegd en opende op 3 september 1965 voor het verkeer......
Het is de laatste brug over de rivier de Rijn voordat hij Nederland binnenstroomt.
Tussen 2019 en 2023 is de brug voor € 28 miljoen gerenoveerd......
De renovatie is in twee fases uitgevoerd, in 2019-2021 zijn de verticale kabels vernieuwd voor € 18 miljoen.....
In 2022-2023 is het brugdek gerenoveerd voor € 10 miljoen.....
Al die vier jaar rijden Willem en ik al over de brug...
Dat we over zo'n dure brug reden wist ik overigens niet....
We vonden alleen de overlast heel vervelend....
De brug is overigens ontworpen door Hellmut Homberg....
Ik vind het een prachtige brug met een heerlijk uitzicht....

Mensenkinderen wat is het druk in

Kaufland....
Willem gaat meteen zijn vistentje in....
Volgens hem verkopen ze hier de lekkerste vis van de wijde omtrek en nog verder....
In al die jaren is de kwaliteit er altijd hetzelfde gebleven...
Alleen de prijs veranderde....
Zelf duik ik het drukke Kaufland in....
En eerlijk is eerlijk....niet alles is meer zo goedkoop als voorheen....
Sommige dingen, bijvoorbeeld de olijfolie, is veel duurder....
Maar desondanks ben je met veel dingen nog goedkoper uit hoor....
Zeker waar het gaat om toiletartikelen, wasmiddel, kaas en dierenspul.....
En ach....het is heerlijk om langs al die schappen te lopen en je te verheerlijken aan die etenswaren die de Duitsers rond Kerst hebben liggen....
Alleen de taarten garneer artikelen beslaan al twee gangpaden....
Bij de broodafdeling komt de geur van warm vers brood je neus binnen...
Gevaarlijk, want je koopt nu zoveel brood dat het straks niet eens in je vriesvak past....
Die Duitsers zijn echte lekkerbekken....ik ben anderhalf uur verder als ik de kassa bereik....
En ik heb mijn wagen volgeladen.....
Ja Willem, ook jouw deo en haargel zit erin....

Lekker smullend van het brood achter het

stuur en op de bijrijderstoel, rijden we over de wegen met herfstaangezicht....
Wat is het toch mooi....zeker als ook de regenboog zich nog van zijn beste kant  laat zien....
En zo komen we weer in Nederland...en zo sta je weer ál je boodschappen die je zo zorgvuldig inlaadde, weer uit te pakken....

Voorlopig zijn koelkast en vriesvak weer gevuld....kunnen we without limits poepen en plassen....zit Willems haar voorlopig weer goed.....en ruiken de oksels ook weer voor maanden nivea fris....


Ik haak me trouwens nog steeds suf aan de kleurenmonstertjes...
Je weet wel...die poppetjes wiens kleur corresponderen met een emotie....
Ik moet er nog twee....dan in elkaar zetten....en dan kunnen ze mee naar school....
Nou ja, en nog drie verliefde monstertjes dan, maar die hebben geen prioriteit....

Ik ben er dus de avond zoet mee....en kom erachter dat ik toch nog wat vergeten ben mee te nemen uit Duitsland....
En ergonomisch verantwoorde haaknaald in de juiste dikte....
Want ik heb ze wel, maar juist de maat voor deze katoen, ben ik kwijt....
En ik moet zeggen....dat begin ik te voelen....





Geen opmerkingen:

Een reactie posten