maandag 6 november 2023

6 november 2023


Dag van:
'Rand verschijnselen'.....ik lees nog net dat Rob Kemps twintig frikandellen naar willekeurige voorbijgangers gooide en val dan in slaap....
Waarschijnlijk droom ik erover dat het een aardig boek is maar dat de eerste hoofdstukken, over het leven van Kemps me weinig interesseren en de hoofdstukken daarna, over zijn Parijs, des te meer...
Maar of ik er echt over droomde weet ik eigenlijk niet...
Wel weet ik dat ik na twintig minuten slaap uit die slaap getrokken wordt door Willem....
"Wampie je móét komen Borre bloed verschrikkelijk"....
Willem met duidelijk een paniekaanval dus....
Ik moet van ver komen....ergens halverwege Parijs denk ik....maar dan schiet ik in de sloffen en loop snel de trap af....

Inderdaad....een aanzienlijke plas bloed onder Borres lijf.....
Maar om nou te zeggen dat je er dood aan kan gaan....nee dat niet....
We draaien Borre voorzichtig om en proberen te traceren waar het bloed vandaan komt....
Het lijkt echter gestopt....
Behalve geronnen bloed op zijn vacht en op zijn buik is er niets meer te ontdekken...
Ik denk dat het wel meevalt....
Mag ik nu mijn bed weer in....?

Ik blijf toch maar even bij Willem zitten die trillend als een rietje naast Borre op de grond zit....

Ik laat Borre staan maar er gebeurt niets engs....
Ik denk dat zijn lijf gewoon op die wonden drukt en dat dat de oorzaak van het bloeden is....
Het kan echt geen kwaad Willem en morgen om kwart voor negen moet je toch bij de DA (dierenarts) zijn ...
Dan ga ik weer naar boven en probeer in slaap te komen....wat natuurlijk weer makkelijker gezegd dan gedaan is ...
Oortje dus maar in een podcast luisteren....
Een podcast over jongeren die met elkaar praten over rouw....
Één mooie zin wil ik onthouden "de afwezigheid was zo aanwezig"......
Dan val ik in slaap ...

Een kort nachtje dus....
En dat nog wel nu ik deze maandag moet werken en niet zoals anders die maandag vrij ben....
Eerst Willem en Borre checken en dan gauw aankleden en koffie zetten....
Willem slaapt nog steeds op een matras beneden bij de honden, dus voor hem betekent dat ontbijt op bed....


Het is nog lekker stil op school als ik binnenkom....
Eerst het huisbezoek verslag maar in het leerling systeem zetten....
Nog voor de laatste zin komen mijn collega's van die dag binnen....
Snel de laatste zin typen en dan overleg....
Maandag is voor mij een onbekende werkdag dus ik moet me het rooster eigen maken....
En...... vanmorgen komen er ouders in de klas....
Ontmoetingsmomentje....

Papa's, mama's en zelfs een oma in de klas....
Ze spelen met hun kinderen mee en ze gymmen enthousiast als het gym tijd is ...
Maar dan oh dat afscheid....
Kinderen in tranen en tuiten....
Dat duurt even voor we die weer op de rit hebben....
En natuurlijk belt Willem dan....
Hij is terug met Borre van de DA natuurlijk....
Aangezien ik toch maar even niet opneem omdat ik handen en armen tekort kom om te troosten, appt hij het hele verhaal....
Ha lieverd
Hij heeft Borre helemaal onderzocht. Bloedverlies is niet erg, bloedrijk gebied en door zwelling kan dat gebeuren. Het is ook een zeer flinke ingreep geweest. 
De bal was kleiner geworden, zaten eerst de testikels, nu kan dat sneller vollopen met bloed. Heb ook de stoma gezien, bloederig, wordt vanzelf minder. De kans is heel klein dat daar ook nog weer een steen vast blijft zitten, want de plasbuis is daar breder, in tegenstelling tot die in de penis, want daar zit een botje die de plasbuis nauw maakt. Foutje van de natuur zei Bart.
Donderdag, om 13.30u terugkomen voor controle. 
Anti-biotica kuur verlengd
Kosten: €58,-
Hou van jou.....

Weer een zorg minder....

Verder met de les want daar stapt de vakleerkracht handvaardigheid alweer binnen....
Werkten we over het thema speelgoed....dat komt dan goed uit met de komst van Sinterklaas over een week, want we maken stokpaardjes....direct door mij omgedoopt tot schimmels....
Dat is een leerling het dan weer niet mee eens...
En dat is ook niet verwonderlijk want in Arnhem is het circus neergestreken en de leerling is er dus vast van overtuigd dat het hier een circuspaard betreft....
Dat wordt een gezellige discussie....die uiteindelijk resulteert in een betekenisvol welles, nietes, welles, nietes....

Tijdens het buitenspelen glijden ogen van juffen van links naar rechts en weer terug....
Overzicht houden over het schoolplein heet dat....
Best lastig met onze langwerpige speelplaats....en zo'n zestig krioelende kleuters die rennen en fietsen en steppen en klimmen....
We verdelen ons dan ook over de speelplaats en houden zo niet alleen onze eigen kinderen maar ook die van andere klassen in de gaten....
Ik sta ter hoogte van mijn eigen klas bij de glijbaan...

En daar zie ik haar weer staan...
Het kleine stille frèle dametje met vlechtjes in haar haar....
Ze staat geleund tegen het gaas en staart in het niets....
Af en toe kijkt ze tussendoor mij aan...
En ik voel hem alweer aankomen....
Er is van alles gaande in dat bolletje....
Kortsluitinkjes die haar hoofd in de war maken....voorloper op epilepsie....
Al eerder zakte ze tegen me aan in elkaar....maar nu ben ik haar voor....
Ik kniel voor haar neer en vraag "doet je hoofd weer raar?"...
Ze knikt lusteloos en ver weg....
Langzaam lopen we samen over het plein naar haar juf....en ik draag haar over.....

'S Middags tijdens de tweede keer buitenspelen komt ze naar me toe....
Ze legt haar hoofd met vlechtjes tegen mijn heup....."lief", zegt ze en kijkt me met haar pracht oogjes die nu helderder staan aan....
"Ik vind jou ook lief" zeg ik zachtjes en trek aan haar vlecht....
Dit kleintje zit zo allemachtig in mijn hart...

Ik ga nog even in de kring...
We hebben het over de herfst...en vooral over de regen want ik ben van plan straks een werkje met een regenpak te maken...

Wat je allemaal in de regen nodig hebt weten mijn kleuters wel ...
Laarzen, en regenjas en een 'papluu'....
Nee, weet de ander het is een 'praatpluu'....
Maar de derde maakt het nog bonter 'patat-uu'....
Dat wordt dus nog even oefenen op het woord paraplu....

Toch merk ik nu dat ik de maandag ingeleverd heb en maar twee dagen vrij was...
En wat voor twee hectische Borre en vroeg opstaan dagen
Doe mij nu maar een luie stoel en een kop koffie...
(Trusten Luna)

Ik pleeg nog even een telefoontje naar de ouders van een heel zieke leerling en maak dan dat ik snel richting die luie stoel ga....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten