dinsdag 14 november 2023

14 november 2023


Dag van:
Uiteraard altijd suf als je voor het slapen gaat de goden verzoekt dat je niet kunt slapen omdat het Sinterklaasjournaal zo spannend was....
Je slaapt dan namelijk ook gewoon niet....
Nee, tuurlijk niet door dat journaal van de Sint.....
Als dat zo zou zijn konden jullie wel alvast een verzorgingshuis voor me gaan regelen....
Maar wat dan wel van?.....geen idee....
Ik heb in ieder geval maar welgeteld twee uurtjes geslapen en die waren nog onderbroken door plaspauzes ook....

Maar oké, we gaan gewoon aan het werk vandaag....
Geen extra hulp, wel klassenobservatie....of klassenbezoek...of klasseninspectie....hoe je het ook maar noemen wil....
En gelukkig krijgen ze een reëel beeld van hoe het er zoal toegaat tijdens een werkmoment.....

Maar daarvoor hadden we al gezellig Sinterklaasjournaal gekeken....

En natuurlijk had ik de Sint en Piet poppenkast poppen allang uit de mottenballen gevist....
Och poppenkast....ik blijf het zo heerlijk vinden....
Je hoeft je hand maar in de pop te steken, je stem te vervormen en de juf is weg, en de kinderen geloven heus dat ze tegen de goedheiligman en Piet praten....

In de jaren zeventig was de poppenkast niet weg te denken uit basisscholen en crèches.....
En sindsdien is de poppenkast nooit helemaal weggeweest.
Al is helaas de poppenkast tegenwoordig wel vaak minder prominent aanwezig in een klas......
Veel leerkrachten voelen zich bij het spelen van poppenspel kwetsbaar en hebben tijdens het spelen last van een schaamtegevoel......
Och en dat is zo jammer, want poppenkast spelen is zo leuk om te doen, kinderen genieten ervan en het kent ook veel voordelen......

Door poppenspel komen kinderen in een wereld van fantasie terecht, een wereld waar ze zich van nature uit thuis voelen.....
Via een pop kunnen ze heel goed contact krijgen met de binnenwereld van zichzelf.....
Ook of misschien wel júíst de lastigste leerlingen....
Kinderen die zich moeilijk uiten, praten veel gevallen makkelijker met een pop dan met een volwassene......
De pop oordeelt niet en heeft geen verwachtingen, maar luistert en is aanwezig bij alle emoties ......
Op deze manier krijg je altijd meer zicht op wat kinderen voelen, ervaren, beleven en denken......
Het gebruik van een poppenkast leidt niet alleen tot een enorme betrokkenheid maar komt ook communicatie uit, het stimuleren van interactie, de taalontwikkeling en een goede luisterhouding....
En luisteren doen ze hoor.....
Ik speel een beetje het Sinterklaasjournaal na....en ze weten precies wat er allemaal gebeurde...
Zelfs het boek van Sint dat gewoon een dubbelgevouwen papiertje met een geel kruis is, pakken ze heel eerbiedig aan...
Alsof ze ik weet niet wat voor kostbaars in handen hebben....
Een handje geven willen ze ook wel....en dat ze mijn duim in de handpop te pakken hebben, hebben ze écht niet door....

Ach er valt zoveel te vertellen over

poppenkast....
En ik weet nog hoe ik zelf genoot vroeger....
Het zijn één van die weinige dingen die me uit mijn jeugd zijn bijgebleven....
Poppenkast op de Dam of de spannende poppenkast met marionetten in Palermo...
Je verstond geen snars van die Italiaanse taal, maar je begreep alles....

Ze zwaaien Sint en Piet uit.....dahaaaag dahaaaag.....
En als ik mijn handen uit de poppen haal zijn het weer poppen en ben ik gewoon de juf....

Het was weer zo'n heerlijk hoogtepuntje van de oh zo drukke dag....
Een dag waar nog een studiemiddag aan vast zat....
Ik had gekozen voor de workshop cvi/slechtziendheid van de stichting Barthimeus....

Bartiméus is er voor alle mensen met een visuele beperking in Nederland......
Met specialistische zorg, diagnostiek, toegankelijk onderwijs, ambulante begeleiding, onderzoek en kennis- en expertiseontwikkeling......
En naast veel interessante theorie mochten we vooral zelf ervaren wat het is....hoe het voelt, als je cvi hebt....
Iemand heeft CVI als het slechte zien ontstaat door een hersenbeschadiging of een aangeboren afwijking van de hersenen......
Bij CVI kunnen de hersenen visuele informatie niet helemaal goed verwerken.....
Nou, en dat heb ik gemerkt....

We moesten woordpuzzeltjes oplossen terwijl we een lied hoorde en moesten tellen hoe vaak het woord 'Fata' in het lied voorkwam....
We kregen een wazige bril op en moesten op een poster eendjes en autootjes onderscheiden....
Er was een spiegelkast waarin je een werkblad legde; doolhof, schrijfblad of anderszins en dan moest je proberen daar doolhof te volgen met een pen...of je naam te schrijven....
En mooi niet dat dat lukt als je in een spiegel kijkt....

Eigenlijk was het uur al om voor we het wisten...
En het leuke is dat ik binnenkort iemand van Bartimeus in de klas krijg voor twee kinderen....
Kan ik mooi gericht vragen stellen nu....

Willem verwen ik vanavond met Indisch eten.....
Nee, niet zelf gemaakt....
Kom zeg, ik was om half zes thuis....
Nee, lekker bij de Indische toko gehaald...en weer even mijn beperkte, van moeder meekregen, Maleise taal daar spreken....
Het beperkt zich vooral tot het uitspreken van gerechten hoor en een enkel ander woordje....
Al leerde ik van opa en mijn moeder wel het ondeugende versje;
Ik lopen langs de kali
Ik hoor tjeplek tjeplok
Loh, ik denken boze geesten
Adoeh, orang tjebok!
Oftewel
Ik liep eens langs de rivier
Ik hoor plons plons

Ik dacht aan boze geesten
Maar het was een drol van een aap die langs de oever zat te poepen en de drol die in het water plonsde.....

Enfin.....ondanks dit poep versje, hebben we heerlijk gegeten....!!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten