zondag 26 november 2023

26 november 2023


Dag van:
 Ik zit net een artikel in de Brainwash te lezen over 'verstrooide tijd'...een bloedinteressant onderwerp, maar daarover in een ander blog meer....of ik voel dat ik naar de wc moet.....
Geen probleem natuurlijk want ik lees het artikel op mijn mobiel en die kan ik gewoon meenemen dat toilet in....
Echter......onze Willem heeft een abonnement op de zaterdag editie van de krant Trouw, en aangezien hij ook een

'toilet lezer' is, ligt dat ding op het bankje waar alle Happiness tijdschriften ook liggen....we gaan er immers vanuit dat onze gasten zich eveneens graag vermaken in het kleinste kamertje....
En nu valt mijn oog dus op weer een ander artikel....maar dan in dit Trouw...
Dat komt de schrijver van het artikel over 'verstrooide tijd' natuurlijk goed uit want hij wil dat we van verstrooide tijd, bewuste tijd maken en daar ben ik nu mee bezig want ik schakel bewust over op het artikel in de krant....
Hoe kan het ook anders....het krantenartikel gaat immers over Sinterklaas....

Of eigenlijk gaat het over opvoeders die hun kinderen bedriegen....maar dan iets minder stellig bedoeld....
En zijn wij (groot)ouders, lieve tantes en ooms, leerkrachten en kinderopvang mensen en wie dan ook, daar niet bijna allemaal debet aan?.....
Zijn wij complot uitvoerders in spe....?

Hoe ontzettend genieten en juichen we niet mee als Sint op de kade aan komt varen...."zie ginds komt de stoomboot"....
En dan kan het spel echt beginnen....
Sint is in het land.....alles wordt versierd, Sint heeft een heus eigen landelijk journaal en als je YouTube bekijkt ook tal van regionale journaals....
We zingen niet anders dan Sinterklaas liedjes, er worden schoentjes gezet...en iedereen leeft naar die vijfde december....
Zeven jaar lang maar liefst houden we dit voor onze kleintjes in stand....
Maar dan komt dat moment.....

Is dat moment traumatisch of een wijze

levensles??....
Kunnen jullie je het moment nog voor de geest halen dat men je vertelde, of dat je erachter kwam op wat voor manier dan ook, dat die lieve Sint een verklede man bleek te zijn, en je ouders die cadeautjes in je schoen stopte....?
Onderwijshervormer Dirk Daalder vroeg het zijn studenten in 1938 en tachtig jaar later werd die vraag nog eens gesteld door de Rijksuniversiteit Groningen....
Een deel voelde leegte, verdriet, teleurstelling en verlies....
Nu tachtig jaar later voelden zes op de tien dat en dat is anderhalf keer zoveel als vroeger....
Volgens godsdienst psycholoog van Saane is dat te verklaren doordat kinderen vroeger meer gewend waren en daarom beter met teleurstellingen konden omgaan...
De kinderen van nu voelen zich veel sneller slachtoffer....


De wereld van nu is veel rationeler...iets is waar of niet waar....en als je dan je geloof in de Sint kwijtraakt is dat een groot verlies....
Van Saane meent ook dat we dit feest nodig hebben..."in de ruimte van de verbeelding leer je wat je gedrag is en wie je bent....denk aan het grote boek van Sint waar we allemaal in staan....
En Sint is dan wel heilig en het grote boek boezemt ontzag in, alleen heeft dat gedrag veel minder consequenties".....

En wat zegt de beroemde filosoof Kant daarvan....?
Volgens hem hoor je je als volwassene zó te gedragen, dat jouw gedrag de norm voor iedereen kan zijn....
Een leugentje ondergraaft alle communicatie dus is liegen nooit toegestaan....

En.....heeft Kant niet een heel klein beetje gelijk als we naar onze huidige tijd kijken....?
Een tijd waar de waarheid zo onder druk staat....fake news....politici vol leugens.... samenzwerings theorieën...AI.....nep profiel foto's.....
Maar erger nog....als je ouders dit verhaal gelogen hebben, waar liegen ze dan nog meer over....?
En ditzelfde geldt natuurlijk voor Santa Claus in veel andere landen....
Er zijn heel wat Amerikaanse filosofen en psychologen die zich over dit leugentje om bestwil buigen....

Maar och....als we toch al die glinsterende oogjes en glunderende gezichtjes zien, dan mag je volgens mij filosoof, psycholoog of wat dan ook zijn, maar dan zit je toch ook naast je kind bij de schoorsteen om de schoenen heen mee te zingen....
In Amerika noemen ze het daarom 'the wonderful lie'......
Van Saane meent ook dat maar een beperkt aantal kinderen er nog lang last van heeft en dat dit meestal gaat om kinderen met een slechte hechting....
En dat liegen tegen je kinderen pas echt kwaad kan vanaf ongeveer hun ongeveer twaalfde jaar...en dan zijn ze immers allang van hun Sinterklaas geloof af gevallen....


Het enige kwalijke van het Sinterklaas gebeuren zou kunnen ontstaan als je het als opvoedingsmiddel gaat gebruiken....
Want denk je daarmee gehoorzaamheid of goed luisteren te bewerkstelligen dan zit je goed fout...
Je kind leert dan enkel zich te gedragen uit eigen belang.... namelijk dat krijgen van een cadeautje....
We willen onze kinderen immers leren dat je het goede doet omdat het goed is en niet om een beloning of straf te krijgen....
Laat je dat afhangen van een luister Piet of het boek van Sinterklaas dan zal het nooit leren eigen afwegingen te maken tussen goed en fout en wat de nuances zijn....

Zelf heb ik het ook nooit een leugen

genoemd maar een prachtig verhaal ....een legende.....dat te mooi was om het niet voort te laten bestaan....
Zo heb ik het mijn eigen kinderen ook altijd vertelt....
Sinterklaas was zo'n lieve meneer die zo goed was voor iedereen dat we allemaal zijn voorbeeld wilden volgen en zijn goedheid voort wilden laten bestaan....
Mijn kleindochter van tien zet nóg steeds haar schoen....
En ikzelf......?
Zelf krijg ik elk jaar weer de kriebels eind november....
En op 5 december heb ik altijd wel een ritje langs huizen waar gezinnen het beroerder hebben dan wij....en zet daar dan een zak neer, bel aan en ren hard weer weg.....


Misschien is het daarom wel dat ik niet zoveel met kerst heb....
Ik bedoel....leuke kerstfilms hoor, met de kerstman en zijn elven die ook mensen blij maken door cadeautjes te brengen in een arreslee getrokken door Rudolph.....maar hij heeft niet echt bestaan....
Wat zou ik mijn kinderen moeten hebben vertellen als ze zeven waren.....
Niet dat er ooit een heilige was die arme mensen op zijn verjaardag geld en eten gaf.....en dat we daarom deze heilige zo graag herdenken....
Dan moet je dus vertellen dat het om een verzonnen Santa gaat die in een arreslee rondvliegt....
Kweetniet hoor....ik zou daar meer moeite mee hebben.....

Ach....en aan de andere kant....
In deze wereld vol ellende kunnen er geen verhalen genoeg verteld worden die kinderen blij maken....







Geen opmerkingen:

Een reactie posten