woensdag 29 november 2023

29 november 2023


Dag van:
Dan mag ik prive nog zo verstrooid zijn, op mijn werk heb ik in totaal overzicht....of noem het helikopter view.... alles exact op een rijtje....
Dat kan heel vermoeiend zijn....er valt namelijk heeeeeeeeel veel te regelen en te overleggen.....maar die vermoeidheid merk je dan pas weer als je thuis bent.....
Het voordeel, tegelijkertijd nadeel, is dat een hoog sensitieve partner zoiets meteen merkt....
Aan de ene kant dus heerlijk dat je nu even je schouders mag laten zakken, je tranen de vrije loop kan laten gaan of sloffend en gesloopt door het huis mag lopen....
Aan de andere kant probeer ik juist ook thuis door te gaan....
"Zal ik koken lieverd?" wordt dus 'nee joh dat doe ik nog wel even'.....
En wordt hij als zijnde een pastoraal medewerker, gebeld door een in hongerstaking zijnde jongere met een hulpkreet, dan wuif je hem weg met een gebaar van 'nee joh, doe ik wel even' als de hond kotsend door de kamer loopt en je net te laat bent hem buiten te laten kotsen......dus de dweil en emmer sop ter hand neemt.....
Maar oh jee als je dan in je stoel zit.....
Ik vraag zelfs, iets dat ik nooit vraag, of de tv zachter mag want ik kan het gejoel van PSV en Sevilla supporters niet aaaaaaanhoren.....

"Het waren twee zware dagen hè " stelt Willem vast.....
En ja, dat waren het....maar hoe was jouw gesprek.....?

Het is wat zo'n echtpaar met dienstverlenende functies....
Soms zou je willen dat je met een bouwvakker was getrouwd of er zelf eentje was ....

Over bouwvakker gesproken....
Willem krijgt de smaak van een klusjesman in huis te pakken....
"Ik heb hem ook maar gevraagd of hij een nieuwe douchecabine wil plaatsen"....
Ik vraag me nog heel even af of ik daar nu over wil nadenken, maar ik krijg geen kans daarover verder te denken....
Voor ik het weet krijg ik al drie modellen toegezonden....

Niet wie van de drie, maar welke dus ....
En laat nou bij toeval degene die ik het leukst vind ook de goedkoopste zijn....
En laat nou Willem die ook het mooist vinden....
Ik pak een kleurenmonstertje om in elkaar te zetten naar zie in mijn ooghoek het gestuntel van Willem in zijn online aankoop poging....
Dat gaat hem dus niet worden zo ...
En moedig leg ik het monster weer aan de kant, maak een bestelaccount aan, bestel, voer een leverdatum in en betaal.....
Stom natuurlijk, want zo leert hij het nooit....
Maar laat ik er maar aan denken dat ieder zo zijn eigen kwaliteiten heeft....
En Willem bezit geen digitaal talent....noch online kwaliteiten....
Appen, bellen, Instagrammen en Facebooken, daar is hij goed in....overloaded goed in.....
Maar dan houdt het ook op ....
Zijn uitschieters liggen op het vlak van functie en taken elders....
Enfin, we hebben dus een nieuwe douchecabine in de badkamer....althans, eentje in bestelling....

Oh jee....naoberplicht....

De moeder van onze buurman is zojuist overleden....
Welja, dat kan er ook nog wel bij.....
Het lieve oude Brabantse dametje is niet meer....
Nooit leuk als zoiets vlak voor de feestdagen gebeurt.....
Maar noch het leven, noch de dood laat zich plannen....
Tenminste in natuurlijk geval niet....
Het is goed dat het, indien nodig, wel kan uiteraard....

Maar dan denk ik aan de in hongerstaking zijnde jongere....
Een jongere die na de verkiezingsuitslag vindt dat hij niet meer in deze wereld past....
Het doet me denken aan het jaar 1989....
Aan mijn vader.....
Je plant je dood dus binnen 40 tot 60 dagen....
Mijn vader pleegde ooit zo zelfmoord omdat er nog geen euthanasie bestond....en de natuurlijke dood was ondanks zijn leeftijd, geenszins van plan hem versneld op te nemen....
Ik heb me veel later afgevraagd of jezelf uithongeren nou zelfmoord heet of dat je het heden ten dage ook een vorm van  euthanasie zou kunnen noemen....
Ik vind uberhaupt het woord zelfmoord een akelige term..... zelfdoding klinkt iets humaner....
Een eind aan je leven maken trouwens ook....
Gewoon omdat moord strafbaar is en dat is zelfmoord dus niet....
De tweede lettergreep van het woord klopt dus niet....


Maar jeeeeeetje zeg....wat een item om je dag mee af te sluiten....
Er moet vast een gezelligere gedachte zijn...
Och ja.... natuurlijk.....de sneeuw van vandaag....
De eerste sneeuw.....
Zo lieflijk beschreven in een gedichtje van Ida Gerhardt.....
Ik was 1 jaar toen ze het schreef.....

Winter
De sterren wintertintelen
en de maan
doorschijnt de melkwegnacht.
Het kraakt van sneeuw op de aarde
waar ik ga,
een nieteling, een adem wit,
een ademdamp van liefde en poezie.

Ida Gerhardt,
uit De Hovenier
Van Gorcum, Assen 1961




Geen opmerkingen:

Een reactie posten