vrijdag 24 november 2023

24 november 2023


Dag van:
 Soms heb je van die dagen met een gouden randje...
En dat heeft niets te maken met mensen, met weersomstandigheden, met wat dan ook.....dat zijn van die heerlijke zomaar cadeautjes dagen dat alles lukt....

Misschien heeft het, als ik dan toch naar oorzaken wil zoeken, te maken met het feit dat je je helemaal op je vak kan focussen omdat er geen administratieve zaken je achtervolgen....
Vanmorgen dus op zoek naar uitdagend ontwikkelingsmateriaal....
Waar zou de leerling nou door geïnspireerd raken, verder mee komen, wat sluit aan bij het vervolg van 12 weken onderwijs....

Vanmorgen neem ik er de tijd voor om alle

kasten, andere klassen, kleutermagazijn etc, af te zoeken....
En dat brengt wat teweeg in de klas....
Om negen uur niks geen kring juf....ze zijn veel te fijn aan het werk....
Allemaal spulletjes met een nieuwe uitdaging....

We zijn met z'n drieën vandaag...
Misschien dat dat ook wel scheelt...
Normaliter lopen er vijf volwassenen in de groep....
Vijf grote lijven en vijf 'zware' grote mensen stemmen....
Vandaag dus drie....alledrie op een verrijdbare kruk..... lekker op dezelfde hoogte dus als de kinderen....
Maar soms willen ze ons er niet eens bij hebben...
Menig keer klinkt het 'zelluf doen'.....'niet hellupen'....
Dan rijdt het krukje weer verder....


Om tien uur nog steeds geen aanstalten om iets anders te doen....
Meestal is de koek wel op en begint de verveling of het 'gedonder' in een klas toe te slaan....
Kliertijd noemen we dat in onderwijsland....
Maar vandaag....?
Om tien uur nog volop aan het werk, om half elf nog volop bezig......
En als ik het dan genoeg vindt en met ze wil gaan eten omdat we ook zo naar gym moeten, klinkt er een obstinaat "neeeeeeeeee"!!!!.....
Maar ik hou toch vol....
Genoeg is genoeg....gym is gym....
Drie prachtige strijkkralen kunstwerken van één leerling verder, diverse vormen stoven gevuld, een all in one computer kunstwerk van zo goed als hetzelfde niveau als de juf ze maakt, klusjes verricht, een half mini loco boekje doorgewerkt, eindeloos het postbode spel gespeeld ook verder, vind ik het echt genoeg.....

We belanden in de middag....
Buiten spelen...

En als ze een kwartier buiten zijn geweest en ik net zelf één boterham naar binnen heb kunnen werken, staan ze alweer aan de deur....
Dag lunch.... Sesam open u.....
Dus de deur maar weer open gemaakt, jasjes uit en ik hoef niet eens wat te zeggen of ze zijn alweer bezig.....
Onhandig sta ik nog met een picto te zwaaien maar ik kan zwaaien wat ik wil, ze hebben de voelbakken, kleien pepernoten en maken alweer een strijkkralen vorm....
In de huishoek is een complete tafel gedekt en krijgt de pop eten....
In de bouwhoek staat al een eerste muur voor een huis....

Schiet mij maar lek.... zo'n dag dus.....

En dag met een gouden randje.....
Soms hebben juffen dat ook nodig....
Ja, ja.... kleuters ook....maar die juffen worden daarin wel eens vergeten....

En als ik thuis kom en Willem zoals elke dag vraagt 'hoe was je dag?'.....antwoord ik alleen maar "goud, ik heb weer veel geleerd en gezien maar ik ben wel total loss".....
Dan zie ik zijn gezicht....
Oeps oh ja....we zouden nog naar de Mediamarkt voor een nieuwe vaatwasser....
Nou vooruit dan maar....
Door de hagel....door de natte sneeuw....door de gure kou.....
En dan erachter komen dat je er te weinig verstand van hebt, een bevriende kenner op witgoed gebied belt en te horen krijgen "kom nou morgen even terug want dan werk ik er zelf"....
En dat doen we graag natuurlijk...
Dus weer terug door de gure kou, de natte sneeuw en de hagel.....


Wat ben je dan blij dat je weer in je eigen warme thuishaven in je luie stoel kan ploffen....
Een knap iemand die mij hieruit krijgt, zeg ik nog tegen Willem....
"Ach....tien kleutersnoetjes die om strijkkralen vragen en jij rent alweer" zucht hij....

En hoe een hekel ik ook aan strijken heb....ik denk dat hij gelijk heeft.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten