maandag 27 november 2023

27 november 2023


Dag van:
Verstrooide tijd dus....dat was gisteren het moment dat Sinterklaas me afleidde....
Een Brainwash artikel waarvan ik me afvroeg of ik het nou wel overal mee eens was....
Maar een artikel dat me toch ook wel aan het denken zette....
Het begon allemaal toen Koen Haegens, journalist en schrijver een bijna dood ervaring had gehad naar aanleiding van een geknapte aorta....
En nu gebeurd er eigenlijk altijd wel wat met een mens die dit heeft meegemaakt....
Het zweven tussen hemel en aarde maakt wat los....
Als je dan weer teruggeworpen wordt naar waar je vandaan kwam, en net dat volmaakte 'daar ' niet kon bereiken, dan ga je nooit meer verder zoals het ooit was....
Hoofdreden is het besef dat tijd kostbaar is....

We roepen zo vaak dat we altijd tijd te kort

komen, terwijl we tegelijkertijd heel veel tijd verspillen door met onze mobieltjes bezig te zijn....
Het kan natuurlijk ook zijn dat je de hele tijd op je telefoon zit omdat je werkdingen aan het doen ben...... 
Maar, dat geldt meestal niet voor iedereen.....
Een groot deel van die tijd gaat op aan afleiding, verstrooiing.” aldus Haegens.....

Tijd verstrooien is volgens hem niet hetzelfde als je vervelen of lekker luieren.....


Verveling voelt als een ongemakkelijke leegte....
Dat ongemak zet ons juist tot dieper nadenken aan....of tot creativiteit..... 
In de verstrooide tijd komen die filosofische overpeinzingen helemaal niet op, omdat die, in tegenstelling tot verveling, juist helemaal vol zit met prikkels, afleiding......

“Luieren is ook iets anders....
Luieren komt voort uit een beslissing.....zoiets als 'ik ga even helemaal niks doen'......

Aan de verstrooide tijd gaat helemaal geen actief besluit vooraf, die overkomt je zeg maar.......je laat het gebeuren.....
Als je besluit om een avond op de bank te tv te kijken en je hebt daar zin in, dan is dat geen verstrooide tijd.......dat is immers ontspannend, en je kunt ervan genieten....... 
Het is verstrooide tijd als je eigenlijk iets anders wilde gaan doen, maar je aan die bank vastgeplakt zit en maar blijft kijken naar iets waar je eigenlijk helemaal niet zo'n zin in hebt......
Voordat je het weet heb je weer vier afleveringen B&B Vol Liefde gezien......
En oké, dit laatste herken ik wel....
Totaal lusteloos in je stoel hangen....
Maar op zich vind ik daar eigenlijk ook niks mis mee.....
Moet je dan altijd eerst iets besluiten voordat het zinvol is....?
Pffft.....

Mensen proberen alle leegtes in de dag

vol te proppen met activiteiten: denk aan pauzes die verdwijnen op het werk of pogingen om te multitasken......
Wat een hype is dat niet....
Als de dag dan voorbij is, beland je op de bank en kun je helemaal niks meer.....
Dan grijp je naar vermaak met een laag 'instapniveau', wat geen energie kost.....
Smartphone of de televisie.......zegt Haegens.....

En nou vindt die Haegens dus dat toegewijde tijd, zoals hij dat noemt, in alles het omgekeerde is van de verstrooide tijd......
Het is tijd waar je zelf grip op hebt, waar je zelf toe besluit is......(dat moet je de werkgevers ook eens vertellen) en waarin je je ervan bewust bent dat tijd schaars....
Daardoor krijgt tijd meer waarde en beleef je die meer actief.......
Haegens: "De toegewijde tijd heeft ook weer meer reliëf met hoogte- en dieptepunten, in plaats van dat die als een golf over je heen komt, of als zand door je vingers glipt...... 
Daarom zorgt die voor ervaringen die ons bijblijven en ons karakter vormen.......
Een veel diepere manier van leven eigenlijk. “ aldus Haegens.....


Omdat je je beseft hoe snel dingen voorbij kunnen gaan, wordt tijd weer waardevol dus....
Maar jeetje zeg....ik wil helemaal niet de hele dag bezig zijn met de gedachte dat elke minuut de laatste kan zijn.....
Ik denk dat ik juist óók behoefte heb aan die verstrooide tijd....
Heus niet omdat het leven zo vanzelfsprekend is, want ik zie dagelijks om me heen op het journaal of soms ook op mijn werk, hoe kwetsbaar leven kan zijn......
Stel nou eens dat ik me bewust ben van mijn verstrooide tijd....zou het dan ook goed zijn....?
Het besluit nemen dat ik verstrooide tijd nodig heb....
Omdat ik misschien nog meer moe wordt van altijd maar moeten nadenken over hoe ik mijn tijd nu weer eens zinvol zal indelen....

Ik vrees dat ik dan nog eerder dood ga....
Dus ik pleit voor verveling, luiheid en verstrooide tijd na een dag bewuste en vooral toegewijde tijd....
Maar tja...ik heb dan ook geen bijna dood ervaring gehad....
Oeps....en zelfs nog geen verstrooide tijd vandaag.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten