woensdag 15 november 2023

15 november 2023


Dag van: 
Och lieve Sint ik vraag luidkeels
Dit jaar echt helemaal niks materieels
Ik wil dat u mijn schoentje vult
Met nog een beetje meer geduld
En ik weet, het is niet hip
Maar mag ik nog wat extra begrip
Och en als u toch wondertjes verricht
Misschien dat er wat minder is af te lezen van mijn gezicht
Want al probeer ik de juiste woorden te verstrekken
Mijn gezicht verraad wat ik voel, met mijn gekke bekken
Misschien kan men ook nog tonen
Dat wat er toe doet serieus wordt genomen
Inmiddels ben ik best uitgekiend
Heb ook mijn sporen wel verdiend
Maar lieve Sint soms word ik zo moe
Van al dat vernieuwende onderwijs gedoe
Vroeger werd er niks voorgekauwd
Dan werd je simpelweg vertrouwd
Toen mocht je gewoon nog leren
Zonder alles te moeten registreren
Toen stond ook het kind nog centraal
Nu lijkt dat soms een heel ander verhaal
Het zijn methodes, maniertjes die er toe doen
Die hoef ik dus heus niet in mijn schoen
Vroeger zorgde je dat kinderen zichzelf leerden vertrouwen
Niet door plaatjes op richeltjes om zich aan te houden
Weerbaar- en zelfredzaamheid niet van een picto in je schoen
Maar door  succesjes op te doen...
Gewoon uit je zelf, omdat jij dat kan
In plaats van voor je neus een pictogram
Investeren in de relatie met een kind
Dat zich gekend weet en bemind
En lieve goed heiligman heer
Schenk me ook weer wat goede sfeer
Gezelligheid en gelach hier en daar
Dat maakt het werken ook wat minder zwaar
Gewoon weer één lijn
En een grap of wat gein
Dan pas kan een juf gedijen
En haar klas in goede banen lei(d)en
En lieve Sint mag ik alvast morgen
Voor alle kinderen minder zorgen

Zo, dat moest even.....
Ik vraag de Sint nogal wat....
En nog wel een Sint die geen huis in Nederland heeft om in te wonen...
Hoe verzint die schrijver bedenker van het Sinterklaasjournaal het toch altijd weer...
Ik bewonder die man toch zo erg....
Ajé Boschhuizen (1962) wat een fenomeen...

Er zijn weinig kinderprogramma’s waarbij ook volwassen kijkers gierend van de lach op de bank zitten.....
Hoe slaagt dat Sinterklaasjournaal hier toch elk jaar weer in......
En vanavond vlogen notabene de kleren van Sinterklaas in de fik....
Niks niet "trek je beste tabbert aan"....
Die tabbert stond in lichte laaie....
Ik heb het zelf gezien....
De kleren hingen in de machinekamer van de stoomboot en vatte vlam voor de oven waar de kolen in moeten....
Juist op het moment dat malle Pietje weer zijn grapje uithaalde....
"Heeee psssst kom eens".....
En dan kom je, en dan.....
"Bedankt voor het komen en goede reis terug".....
En ik weet bijna zeker dat Ajé ook hier over heeft nagedacht....de ondertoon is immers voelbaar.....

In de klas heb ik al maar een Pietenhuis neergezet....
Want stel je voor......straks moet die Sint met zijn Pieten nog naar Ter Apel.....
En zorgen maak ik me ook over de aankomst van Sint in Arnhem...
Vandaag kregen we het bericht dat één van mijn leerlingen, die op de oorlogsvluchtelingenboot voor Oekraïners woont, met de boot weg moet in verband met hoog water...
Acht asielzoekersboten worden vrijdag naar een andere plek gevaren....

Er is hoogwater onderweg vanuit Zwitserland en Duitsland......
Dat betekent dus dat aanstaande vrijdag in Arnhem acht cruiseschepen met in totaal 1400 asielzoekers tijdelijk verhuizen van de Rijnkade naar de Nieuwe Havenweg.....
Zo hebben ze dus niet alleen in Gorinchem een probleem, maar in Arnhem kunnen ze ook nergens heen....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten