dinsdag 21 november 2023

21 november 2023


Dag van:
Het wordt niet zo'n lang blog hoor....
Want natuurlijk heb ik wél naar het einddebat zit kijken tot veel te laat....
Maar ik kan me dan ook niet heugen dat verkiezingen ooit zo spannend waren als dit keer....
En daarnaast vind ik politiek gewoon heel leuk....'het spel en de knikkers'......
Politiek is de wijze waarop in een samenleving de belangentegenstellingen van groepen en individuen tot hun recht komen - meestal op basis van onderhandelingen - op de verschillende bestuurlijke en maatschappelijke niveaus.....
(Wikipedia)
Ik ben er alleen van overtuigd dat in deze huidige samenleving het charisma van een lijsttrekker of ontbreken daarvan, misschien ook wel een 'grote bek hebben', net zo'n grote rol speelt tegenwoordig als om elke belangen het gaat.....

Ze zouden dan wel het vermogen om anderen effectief te begrijpen moeten hebben, maar ze hebben naast enige kennis vooral het vermogen om anderen te beïnvloeden.....
Ze moeten ons immers naar de stembus krijgen om ons op hen....nou ja, de partij dan, te laten stemmen....
En verder....
1.1. 
Politieke vaardigheid heeft vier dimensies: (1) sociale scherpzinnigheid, (2) interpersoonlijke invloed, (3) netwerkvermogen en (4) schijnbare oprechtheid [19]. Sociale scherpzinnigheid gaat over het observeren van het gedrag van de medewerkers en het succesvol interpreteren ervan.....
Let op hè.....schijnbare oprechtheid....
En dat is nog maar één bron....
Ik heb er nog eentje....


Politiek vaardige individuen vertonen een hoge mate van integriteit, authenticiteit, oprechtheid en echtheid . Ze zijn – of lijken dat te zijn –  eerlijk, open en openhartig en inspireren vertrouwen. Om uw politieke kennis aan te scherpen, moet u dus oprecht zijn tegen iedereen in uw organisatie.
Let op.....Ze zijn – of lijken dat te zijn ......

En dit heb ik dus van internet.....van gerenommeerde websites....
En dan moeten wij dus gaan kiezen uit schijnbare oprechtheid of uit Ze zijn-of lijken dat te zijn-...... diegene vinden die ons het meest aanspreekt, die het vertrouwen weer moet herstellen, die onze belangen behartigt in een partijprogramma......
Nou ga er maar aan staan....

Ze maken elkaar het leven zuur als de

beste en als de één zegt "ja jij" dan schreeuwt de ander "maar jij".....
Ho stop....ik vind het knap hoor....
Ademloos kijk ik naar zulke debatten...
Ze kennen zelfs de jaartallen dat iemand iets zei nog uit hun hoofd....
Dat noem ik nog eens huiswerk....
Maar ze maken elkaar zo zwart, dat ik het wit niet meer zie....
Ja, de christelijke partijen blijven netjes.... Maar moet ik netjes blijven dan vertrouwen....?
Buitenlanders wel welkom (en dat is super natuurlijk ) maar LBHTQIA niet....(SGP)....
En abortus en weet ik veel mag ook al niet....(SGP)....
Ik vind sowieso dat God weinig met politiek te maken heeft...
Eigenlijk zouden alle partijen immers fatsoenlijk (christelijk) moeten blijven....

En toch mag ik die kleine dappere Mirjam Bikker wel....ze staat haar mannetje als vrouw...!
En ja, ik vind haar heerlijk fatsoenlijk....
Maar ja stem je haar en de CU dan gaat je stem wellicht zo goed als verloren....
Bontebal vind ik grappig en humoristisch, Timmermans en Omzigt zitten vol kennis, Dilan Yeşilgöz daar vergeet ik de naam steeds van maar wat kan die zichzelf en haar partij (terecht danwel onterecht) verweren......enz enz .....
Wat mensen betreft zou er van alles  kunnen zijn waar je vóór zou kunnen zijn....

Maar goed.... gisteren mijn keus bepaald

en ik moet zeggen.... vandaag is die alleen maar bevestigd....
En mijn grootste dilemma in deze was eigenlijk 'ga ik strategisch stemmen of niet'....

Enfin morgen stemmen....eindelijk.....
En waarom.....
Omdat je je kunt laten horen over wat jij belangrijk vindt voor jezelf en voor de rest van Nederland.....
Niet alleen stemmen op grond van wat goed is voor jezelf......
Ook nadenken over wat jij belangrijk vindt voor iedereen in onze samenleving..... 
En bedenk je ook eens dat onze democratie niet vanzelfsprekend is......
Vorige generaties hebben hard moeten vechten voor die democratie......
Een lot mag dan zelden iets opleveren, maar die ene keer dat de hoofdprijs erop valt, maakt het wel een wereld van verschil..... 
Datzelfde geldt voor stemmen......
Meestal is dat voor je gevoel misschien vruchteloos, maar die ene keer dat een enkele stem er wel toe doet kan die grote verandering brengen: andere zetelverdeling, andere koers, andere toekomst......


En dan denk je misschien ach....één enkele stem maakt het verschil niet..... 
Maar dat is eigenlijk maar goed ook toch, want als één stem het voor het zeggen zou hebben, dan zou Nederland geen democratie zijn.....
Alle stemmen samen maken in ons land het verschil en alle stemmen samen bepalen welke partijen het land besturen...... 
Eén stem maakt het verschil niet, maar heeft dus wel degelijk invloed......
Zeker als je bedenkt dat er landen zijn waar geen vrije verkiezingen mogelijk zijn.....

Dus STEM!!!!!!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten